عبدالحمید حمزه پور عصر یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چاه های جدید در روستاهای شهرستان بندرعباس، رودان، میناب و حاجی آباد با اعتباری افزون بر 18 میلیارد ریال حفر می شود.
وی با اشاره به کف شکنی هشت حلقه چاه، بیان کرد: کف شکنی از این تعداد چاه به منظور افزایش آب دهی و رفع کمبود آب آشامیدنی روستاهای سرچاهان حاجی‌آباد، گنو و سرگز احمدی،گیوشان شهرستان خمیر، چاه حسن کهوری و دشت امام شهرستان بندرعباس و فومستان در شهرستان بستک انجام می‌شود.
وی راهبرد اصلی شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در تامین آب شرب روستاها را استفاده از آب شیرین کن ها با توجه به ظرفیت دریا در استان عنوان کرد.
حمزه پور گفت: هم اکنون بیش از 18 سایت آب شیرین کن با ظرفیت تولید 11 میلیون متر مکعب آب در سال در روستاهای هرمزگان در حال بهره برداری است که از این طریق مشکل کمبود آب بیش از 200 روستای استان برطرف شده است.
این مقام مسئول با اشاره به تلاش های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید به منظور آبرسانی به روستاهای هرمزگان، گفت: هم اکنون با اقدام‌های انجام شده و اجرای پروژه‌های آبرسانی تعداد روستاهای آبرسانی با تانکر از 400 روستا به کمتر از 100 روستا رسیده است.
حمزه‌پور تصریح کرد: امیدواریم با نگاه و توجه ویژه‌ای که در برنامه ششم توسعه به آبرسانی روستایی شده بتوانیم استان هرمزگان را در بخش روستایی به منطقه پایدار تبدیل کنیم.
حمزه پور با بیان اینکه 50 درصد از جمعیت استان هرمزگان روستایی است ، گفت: هم اکنون 90 درصد جمعیت روستایی استان دارای شبکه و تاسیسات آب هستند و تا پایان برنامه ششم تمامی روستاهای بالای 20 خانوار از نعمت آب بهره مند می شوند.
این مسئول اظهارکرد: استان هرمزگان از لحاظ آبی وضعیت بحرانی دارد و بیشتر دشت ها با بیلان منفی روبرو هستند و مصرف کنندگان به ویژه کشاورزان و روستاییان باید مدیریت مصرف داشته باشند.
وی اضافه کرد: یکی از چالش های فعلی و آینده مملکت ما بحث آب است و خیلی از تالاب ها و دشت های ما خشک شده و رسالت رسانه ها ، فرهنگ سازی بهینه در زمینه آب و قلم زدن در این خصوص است.
به گزارش ایرنا، بیش از 18 سال خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا سطح آب 90 درصد از دشت های استان با افت معادل نیم متر و حداکثر 28 متر مواجه باشند.
خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا از 168 حلقه چاه تامین کننده آب شرب شهرهای استان ، 58 حلقه چاه خشک و 67 حلقه شور شود.
هم اکنون تنها 43 حلقه چاه در هرمزگان در وضعیت قابل قبولی قرار دارند.
تعداد کل روستاهای استان هرمزگان یک هزار و 731 روستا ، تعداد کل جمعیت روستاها 784 هزار و 798 نفر، تعداد کل خانوار روستاها 191 هزار و 931 خانوار و تعداد کل روستاهای دارای تاسیسات آبرسانی یکهزار و 206 روستا است.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی * انتشار: خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.