به گزارش ایرنا ، عبدالحمید حمزه پور روز یکشنبه در نشست بررسی چالش ها و وضعیت پروژه های آبرسانی روستایی در استان افزود: از یکهزار و 331 روستای بالای 20 خانوار در هرمزگان نیز یکهزار و 140 روستا دارای شبکه و تاسیسات آبرسانی است.
وی بیان داشت: 61 درصد آبرسانی به روستاها از طریق چاه ، چشمه و قنات ،24 درصد آب شیرینکن و 15 درصد سایر انشعاب ها تامین می شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اظهار کرد: هم اکنون تعداد 18 سایت برای آبرسانی به 191 روستا با ظرفیت 28 هزار و 925 مترمکعب در شبانه روز در حال بهره برداری و 9 سایت برای آبرسانی به 54 روستا با تولید 13هزار و 750 مترمکعب در شبانه روز در دست ساخت است.
حمزه پور ادامه داد: 2 سایت در مرحله عقد قرارداد جهت آبرسانی به 25 روستا با ظرفیت چهار هزار و 300 متر مکعب در شبانه روز و هفت سایت در حال مطالعه جهت آبرسانی به 40 روستا با ظرفیت پنج هزار و 400 مترمکعب در شبانه روز است.
وی یاد آورشد: تمامی سایت های آب شیرینکن ها در هرمزگان با مشارکت بخش خصوصی و به صورت خرید تضمینی انجام می شود.
این مسئول اظهار کرد: تعداد 30 مجتمع آبرسانی روستایی نیز در هرمزگان وجود دارد که 611 روستا با جمعیت افزون بر 447 هزار و 72 نفر را تحت پوشش قرار می دهد.
وی گفت: تاکنون یکهزار و 17 میلیارد ریال برای مجتمع های آبرسانی روستایی در هرمزگان هزینه شده اما برای تکمیل آن به پنج هزار و 53 میلیارد ریال‏ اعتبار دیگر نیاز است.
حمزه پور یاد آورشد: 200 روستای بالای 20 خانوار هرمزگان نیز محروم از نعمت آب آشامیدنی و تاسیسات آبرسانی هستند و 100 روستا نیز با تانکر آبرسانی می شود که باید با توجه به شرایط موجود نسبت به آبرسانی آنها برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان اظهار کرد: یکی از بزرگترین چالش های موجود این شرکت وجود شبکه های فرسوده است که پرت آب زیادی را به همراه دارد و برای رفع این مشکل بودجه لازم در نظر گرفته نشده است.
وی ، کمبود منابع آبی را بزرگترین مشکل پیش روی استان دانست و گفت: این مشکل ناشی از برداشت های بی رویه ، تدوام خشکسالی ، شرایط خاص جغرافیایی و آب و هوایی است.
گفتنی است متوسط نرخ روستانشینی در هرمزگان 46 درصد است که 21 درصد بالاتر از رقم متناظر ملی است.
طبق سرشماری سال 95 استان هرمزگان دارای یک میلیون و 776 هزار و 415 نفر جمعیت است که حدود نیمی از آنها در روستاها زندگی می کنند.
7195/ 6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار : خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.