امید ذاکری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به علت پراکندگی و وسعت زیاد عرصه‌های مرتعی، جنگلی و بیابانی ، دولت ها به تنهایی قادر به حفاظت از این عرصه ها نیستند و از همین رو بهره مندی از توان و مشارکت مردم در این مسیر بسیار حائز اهمیت می باشد.
وی ادامه داد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری برای سرسبز نگهداشتن کشور باید نهضتی فراگیر برپا شود و طرح همیاران طبیعت یکی از همین نهضت های فراگیر است.
وی بیان داشت: سطح دانش و بینش همیاران طبیعت به وسیله دستورالعمل‌ها و آموزش‌ های لازم افزایش یافته و به عنوان همیار دانش ‌آموز، همیار مروج و همیار محافظ طبیعت بطور افتخاری همکاری می کنند.
ذاکری به اهداف کلی طرح همیاران طبیعت اشاره کرد و افزود: ترویج فرهنگ منابع‌ طبیعی در بین اقشار جامعه ، جلب مشارکت مردم در امر حفاظت و احیاء و توسعه منابع‌طبیعی از جمله این اهداف است.
وی، گروه‌های هدف در طرح همیاران طبیعت را در سه سطح عنوان کرد و گفت: همیار طبیعت مروج دانش آموز شامل تمام سطوح دانش‌آموزی (ابتدائی، راهنمائی و دبیرستان) که علاقمند به طبیعت بوده و در زمینه ترویج فرهنگ منابع طبیعی فعالیت می‌نمایند.
این مقام مسئول اضافه کرد: همیار طبیعت مروج نیز شامل تمام علاقمندان و دوستداران منابع طبیعی اعم از دانشجویان ، طلاب، اساتید و مدرسین، شوراهای اسلامی ، دهیاران و سایر اقشار جامعه که در زمینه ارتقاء فرهنگ منابع‌ طبیعی کوشا می ‌باشند ، بوده و همیار طبیعت محافظ نیز شامل اقشار جامعه به ویژه مجریان و بهره ‌برداران طرح‌ های منابع ‌طبیعی که تمایل به همکاری در کنترل عوامل تخریب و احیاء منابع ‌طبیعی دارند، می باشند.
وی به وظایف همیاران طبیعت نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ارتقاء سطح دانش و بینش در زمینه منابع‌ طبیعی ، تلاش در توسعه فرهنگ منابع‌ طبیعی ، شرکت در کلاس ‌های آموزشی- ترویجی دراجرای اهداف سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری ، حفظ و صیانت از عرصه‌های منابع‌ طبیعی و شناسائی و معرفی افراد علاقمند به همکاری با منابع‌ طبیعی از جمله این وظایف است.
از مساحت هفت میلیون و200 هزار هکتاری استان هرمزگان ، شش میلیون و 900 هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که یک میلیون و 80 هزار هکتار آن جنگل ، چهار میلیون و 93هزار هکتار مرتع و یک میلیون و 565 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می دهد.
7198/ 6048
خبرنگار: فاطمه حسینی ** انتشار: خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.