اکبر حیدری نژاد یکشنبه شب در گفت و گو با ایرنا افزود: صید ساردین ماهیان در جاسک به روش محاصره ای (پِرساین) توسط لنج و قایق انجام می گیرد که 750 صیاد بوسیله 23 فروند قایق و پنج لنج با بهره گیری از تورهای چشمه ریز، مشغول به صید این گونه آبزی هستند.
وی خاطرنشان کرد: امسال به علت وضعیت جوی، آموزش صیادان و با توجه به ممنوعیت ده روز صید تحت عنوان دریا بست، با رشد 25درصد صید ساردین ماهیان در همسنجی با سال گذشته مواجه خواهیم بود.
معاون شیلات جاسک اظهار داشت: صید ساردین ماهیان درشهرستان های قشم و بندرلنگه، در تمام فصل های سال به طور پراکنده صورت می گیرد اما فصل اصلی صید در شهرستان جاسک همه ساله از مهرماه آغاز شده و فروردین سال بعد به پایان می رسد.
وی افزود: سال گذشته از آب های شهرستان جاسک، 4هزار و700 تن ساردین ماهی صید شد که بعد از قشم ، رتبه دوم صید را در استان به خود اختصاص داد.
حیدری نژاد در پاسخ به این سئوال که برخی صیادان محلی معتقدند صید ساردین به روش پرسان تهدیدی برای دیگر ذخایر است گفت: پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان صید ماهیان آنچوی و ساردین را به‌عنوان آبزیان سطح‌زی تا سطح 90 هزار تن با نظارت شیلات مجاز دانسته است و از نظر علمی صید به روش پورساین هیچ آسیبی به دیگر آبزیان نمی رساند.
وی با اشاره به نگرانی و دغدغه های اخیر فعالان زیست محیطی در رابطه با صید بی رویه ساردین ماهیان گفت: خوشبختانه در زمینه میزان صید ساردین ماهیان با توجه به ظرفیت های اعلام شده علمی و بررسی شده از سوی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان جای نگرانی نیست.
حیدری نژاد با بیان اینکه جاسک دارای چهار کارخانه پودر ماهی است، اظهار داشت: هر کیلو ساردین ماهی بین پنج تا شش هزار ریال به کارخانه های پودر ماهی فروخته و بقیه به صورت خوراکی به شهرهای میناب، بندرعباس و رودان فرستاده می شود.
معاونت صید و صیادی شیلات جاسک تصریح کرد: برای تولید یک کیلو پودر ماهی به چهار کیلوگرم ساردین ماهی نیاز است.
معاونت شیلات جاسک یادآور شد:همزمان با آغاز صید ساردین ماهیان، صید سنتی ماهیان یال اسبی با 2 هزار قایق و شش هزار صیاد در صیدگاههای این شهرستان آغازشده است.
حیدری نژاد متذکر شد: استفاده خوراکی از ماهیان یال اسبی در ایران حرام است اما به لحاظ داشتن ارزش اقتصادی صادراتی، صید آن از منابع درآمدی صیادان این شهرستان است.
وی اضافه کرد: پارسال 10هزار تن ماهی یال اسبی با یکهزار و 500 قایق به صورت سنتی در صیدگاههای این شهرستان صید شد که پس از فرآوری و بسته بندی در سرذخانه های جاسک،چابهار و بندرعباس، به کشورهای آسیای شرقی و اروپایی از جمله چین صادر شد که پیش بینی می شود میزان صید امسال 15 درصد افزایش یابد.
حیدری نژاد افزایش قایق ها و دریابست(تعطیلی 10روز دریا ) را علت افزایش صید ذکر کرد و گفت:هر کیلو ماهی یال اسبی توسط واسطه گران بین 10 تا12هزار تومان خریداری می شود.
معاون شیلات جاسک با اشاره به ارزش اقتصادی ماهیان یال اسبی اظهارداشت: این نوع ماهی از مهمترین منابع پروتئین دریایی است که در همه آبهای گرمسیری و نیمه گرمسیری از جمله خلیج فارس و دریای عمان فراوان یافت می شود.
وی خاطرنشان کرد: صید یال اسبی تا فروردین ادامه دارد
شهرستان جاسک با 58هزارو 884 نفر جمعیت در 300 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز هرمزگان واقع شده است.
7199/
خبرنگار : حسن آتش زبان** انتشار دهنده :هومن محمدکرمی
* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.