به گزارش ایرنا، کاظم قربانی دوشنبه شب در نشستی با خبرنگاران استان هرمزگان گفت: در کنار مسلمانان پایبند به این مهم ، بخشی از جمعیت غیرمسلمان جهان نیز به این نتیجه رسیده که تغذیه حلال برای سلامتی مفید است و در این راستا دولت موظف به راه اندازی مرکز تحقیقات حلال در کشور و با توجه به ظرفیت ها آزمایشگاه تخصصی مرکز ملی حلال در قشم مستقر شد.
وی افزود: این مجموعه تنها آزمایشگاه حلال در منطقه را دارد که از حدود سه سال گذشته نمونه گیری را آغاز کرده و ماهانه حدود هفت هزار نمونه پذیرش و در صورت تایید، گواهی از سوی مرکز صادر می شود.
مدیرکل غذا، دارو و استاندارد سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: نخستین آزمایشگاه گردشگری حلال برای کشورهای اسلامی با امضای تفاهم نامه ای با موسسه بین المللی توسعه و تحقیق گردشگری به عنوان متولی گردشگری حلال در کشور توسط این مجموعه راه اندازی شده که مجموعه این فعالیت ها از جنبه اقتصادی برای جزیره بی مانند است.
او با اشاره به پذیرش دانشجوی دوره دکترا در رشته گردشگری حلال اضافه کرد: با توجه به اینکه اداره کل غذا، دارو و استاندارد منطقه آزاد قشم تنها آزمایشگاه مرجع و بین المللی کشور است، همه فعالان اقتصادی و صنفی داخل کشور را با راه اندازی 15 دفتر در استان ها تحت پوشش قرار دارند.
قربانی از دریافت گواهی جهانی گردشگری حلال توسط این مجموعه خبر داد و عنوان کرد: جزیره هنگام بر این اساس به عنوان نخستین منطقه گردشگری حلال در داخل و خارج شناسانده خواهد شد.
وی گفت: با توجه به برخورداری اداره کل غذا، دارو و استاندارد سازمان منطقه آزاد قشم از آزمایشگاهی مجهز و نیروی انسانی متخصص از طریق نظام تایید صلاحیت ایران بازرسی بین الملل را برعهده داشته و همه کالاهای هدف را تحت پوشش قرار می دهد.
مدیرکل غذا، دارو و استاندارد سازمان منطقه آزاد قشم افزود: دفترهای این مجموعه برای خدمت رسانی به بازرگان ایرانی و شرکای تجاری در نقاط مختلف جهان در کشورهای چین، گرجستان، فرانسه و اکوادور فعال است و بازرسی از کارخانه های آسیایی و اروپای غربی تولید و عرضه کننده مواد غذایی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی به نیابت از وزارت بهداشت نیز صورت می گیرد.
وی ادامه داد: این اداره کل تنها مجموعه ای است که 2 وظیفه مهم حاکمیتی را برعهده دارد، آزمایشگاه معتمد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می باشد و بازرس ملی در حوزه کالا، آسانسور و خودرو را نیز انجام می دهد.
قربانی عنوان کرد: همچنین واردات، تولید و صادرات در زمینه های حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی و ریلی، صنایع دستی، کافی شاپ ها، غذاخوری ها، میهمانسراها، آریشگاه ها، راهنمایان گردشگری، پوشاک، کشتارگاه ها و دندانپرشکی ها تحت پوشش نشان حلال این مجموعه باید قرار بگیرد.
وی گفت: هواپیمایی زاگرس نخستین درخواست را برای دریافت نشان تجاری حلال ارایه داده که در دست بررسی است و سال گذشته نیز حدود هفت هزار دستگاه خودرو بررسی شد که 100 مورد تایید نشد.
مدیرکل غذا، دارو و استاندارد سازمان منطقه آزاد قشم اعلام نتیجه آزمایش ها را بر اساس استانداردهای بین المللی عنوان و بیان کرد: این مجموعه تصدی گری اداره کل استاندارد هرمزگان را نیز برعهده گرفته و در این راستا 51 نفر نیرو جذب شده است.
او افزود: 350 نفر نیروی متخصص و جدید نیز در بحث گردشگری حلال توسط اداره کل غذا، دارو و استاندارد سازمان منطقه آزاد قشم جذب می شود که 150 نفر از قشم و 200 نفر در سایر نقاط کشور در راستای دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه اشتغال، به کار گرفته خواهند شد.
8123/6048
خبرنگار: محمد ملا حمزه زاده ** انتشار : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.