حسن خلج طهرانی شنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید طبق قرارداد منعقد شده با شرکت ' بناگستر کرانه' در پنج سال آینده افزون بر22 میلیون تن فرآورده های تولیدی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس از طریق اسکله های اختصاصی این منطقه به بازارهای هدف صادرمی شود.
وی ارزش قرارداد منعقده بین منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با شرکت بناگستر کرانه را افزون بر یکهزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: براین اساس شرکت یاد شده متعهد شد که در مدت 6 ماه زیر ساخت های لازم را برای صادارت مواد نفتی ایجاد کند.
خلج طهرانی با اشاره به منویات رهبر فرزانه انقلاب در خصوص نامگذاری امسال بعنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از این قرارداد بعنوان یکی از با ارزش ترین و مهم ترین قراردادهای بین منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با یکی از شرکت های توانمند داخلی دراین زمینه نام برد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس یادآورشد: با صادرات مواد نفتی (شامل نفت، گازوئیل، بنزین و گاز مایع) تولیدی پالایشگاه 360هزار بشکه ای میعانات گازی نفت ستاره خلیج فارس که هفته گذشته فاز نخست آن به دست رئیس جمهوری به بهره برداری رسید علاوه بر افزایش سطح تولیدات و صادرات، موجب اشتغال حدود 30 نفر به صورت مستقیم و 100 نفر به صورت غیر مستقیم فراهم می شود.
دراطلاعات منتشره وزارت نفت آمده است: با بهره برداری از فاز نخست این پالایشگاه روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو٤ ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎پی‎جی) یورو ٤ تولید می شود.
خلج طهرانی از مهم ترین وظایف این منطقه به پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی با محوریت صنایع انرژی بر، انتقال فن آوری، صادرات نفتی و غیر نفتی، ایجاد اشتغال مولد، صادرات مجدد ترانزیت و ترانشیب انتقال کالا و همچنین برقراری ارتباط تجاری بین المللی، تحرک در اقتصاد منطقه ای و تولید و پردازش کالا اشاره کرد.
وی اظهارداشت: منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در خصوص ماموریت های اصلی خود شامل فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و هدایت آنها در جهت احداث واحدهای صنعتی، مواد معدنی، نفتی و ایجاد صنایع انرژی بر پتروشیمی، فولاد، آلومینیوم، روی و ذوب آهن و صادرات بخشی از آنها تاکنون دستاوردهای خوبی داشته است.
تاسیس منطقه ویژه معادن و فلزات به دی ماه سال 76خورشیدی بر می گردد که بر اساس مصوبه هیات وزیران اسفند ماه سال 83 به منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و سپس با اضافه شدن عبارت اقتصادی در ابتدای سال 88 به منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس تغییر نام داد.
دسترسی به راههای هوایی، دریایی، ریلی، شوسه و مجاورت با پالایشگاههای بزرگ نفت ستاره خلیج فارس، و بندرعباس، بندرشهید رجایی و خلیج فارس، نیروگاه و دارا بودن هتل پنج ستاره، تجهیزات آب شیرین کن و تصفیه آب و اسکله های اختصاصی تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی با 12میلیون تن ظرفیت سالانه مجهز به هشت کیلومتر نوار نقاله، اسکله اختصاصی تخلیه مواد نفتی از ویژگیهای منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس نسبت به دیگر مناطق ویژه درحال فعالیت در سراسر کشوراست.
با توجه به استقرار صنایع بزرگ انرژی بر، این منطقه واقع در 13کیلومتری غرب شهر بندرعباس به قطب تولید آلومینیوم، آند و همچنین سومین تولید کننده فولاد کشور تبدیل شده است.
6149/6048 /1484
خبرنگار : رضا گیلانی** انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.