در این سرمقاله آمده است: چند روز گذشته بود که خبری مبنی بر قتل خانوادگی در بندرعباس منتشر شد . شاید از این دست خبرها در صفحات جراید و شبکه های مجازی به چشم می خورد . این روزها بحث آسیب های اجتماعی به شکل جدی تر مطرح می شود .
بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری ، در سطح کلان سران سه قوه گزارش های مستمری از اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی ارائه می دهند . حاشیه نشینی ، فقر ، بیکاری ، افزایش زنان سرپرست خانواده و کودکان کار از جمله مواردی است که در حوزه آسیب های اجتماعی چالش اصلی جامعه امروز ماست .
مسئولان وزارت کشور معتقدند درحال حاضر 5 آسیب اجتماعی حاشینه نشینی ، کودکان کار ، زنان سرپرست خانوار ، اعتیاد و طلاق آرامش جامعه را تهدید می کند که باید در جهت حل این مشکلات ، جدی تر و اساسی تر عمل کرد .
شاید دیر زمانی نیست که وقتی از آسیب های اجتماعی صحبت به میان می آمد انگشت اتهام به سیاه نمایی به سوی ابراز کننده ، دراز می شد . اما امروز بالاخره در سطح کلان این موضوع پذیرفته شده و برای حل آن چاره اندیشی می شود .
در بخش دیگری از این سرمقاله نوشته شده است: باید پذیرفت که همواره دولت ها روی 2 بعد اقتصاد و سیاست متمرکز می شدند و کمتر وارد مسائل اجتماعی می شدند . پس نمی توان گفت آسیب های اجتماعی محصول یک دولت است . متاسفانه سوء مدیریت دیرینه موجب افزایش آسیبها شده است .
این درست که فقر و بیکاری ریشه بسیاری از آسیب هاست اما جوانب دیگری را هم باید در نظر گرفت. گاهی تبلیغات بیرونی ، گاهی نبود برخورد صحیح و لاپوشانی مشکلات ، و البته در برخی موارد نبود آگاهی موجب تشدید و افزایش آسیب ها می شود .
قطع به یقین اگر برخورد منطقی با آنها نداشته باشیم سلامت جامعه به جد تهدید می شود . مخلص کلام اینکه آسیب های اجتماعی مانند گرداب عمل می کند اگر در این حوزه کاربردی و دقیق عمل نشود انحراف و انحطاط جامعه را فراخواهد گرفت .
برخورد قهری یا امنیتی با آسیب هرگز نتیجه ای نخواهد داشت بلکه باید علمی ، هدفمند و با دریافت مشارکت مردم و آگاهی بخشی عمومی به مقابله با آسیب ها پرداخت .
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.