امین قصمی پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر نیاز آبی شهر بندرعباس ، بندر خمیر و صنایع غرب بندرعباس ، حدود 3 هزار لیتر بر ثانیه است که این میزان با اعمال مدیریت فشار، توزیع و مصرف ، کاهش سهم صنایع و محدود کردن آن به مجتمع های مسکونی صنایع به 2 هزار و 400 لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.
وی ادامه داد: این درحالیست که میزان تولید فعلی این شهر از منابع سد استقلال و چاه های حاشیه آن و چاه های سد سمیل و نیان در مجموع حدود دو هزار لیتر بر ثانیه است که 400 لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم.
قصمی اظهار کرد: در وضعیت فعلی و در راستای تامین آب شهر بندرعباس در قالب برنامه کوتاه مدت ، مرحله نخست آبشیرین کن صد هزار مترمکعبی شهر بندرعباس با ظرفیت 20 هزار متر مکعب تا شهریور ماه 96 به بهره برداری می رسد و همچنین تا پایان سال 96 نیز ، 30 هزار متر مکعب دیگر (در مجموع 50 هزار مترمکعب در شبانه روز) وارد مدار بهره برداری خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه باید مقوله آب و مدیریت مصرف آن را جدی بگیریم، بیان داشت: باید با مصرف بهینه آب در حفظ و صیانت از این مایه حیات و نعمت الهی تلاش کنیم.
قصمی با اشاره به بحران کم آبی در هرمزگان که ناشی از کاهش بارندگی وخشکسالی بیش از 17 سال در این استان است، بیان داشت: حداقل نیاز آبی استان هرمزگان 4 هزار و 100 لیتر و میزان تولید فعلی 3 هزار و 200 لیتر بر ثانیه است که 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم.
وی با بیان اینکه هر ساله با افزایش تعداد مشترکین 17 تا 20 درصد افزایش مصرف داریم ، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان و کاهش منابع آبی در سال های اخیر، مصرف بهینه آب و رعایت الگوی مصرف از سوی شهروندان هرمزگانی یک ضرورت است که می تواند ما را در تولید و حفظ منابع آبی پایدار استان یاری کند.
قصمی به سرمایه گذاری 11 هزار میلیاردی بخش خصوصی در حوزه شیرین سازی آب دریا اشاره کرد و افزود: طی سه سال آینده 66 درصد نیاز آبی استان از طریق احداث آبشیرین کن ها و 34 درصد نیز از طریق سد و چاه ها تولید می شود.
225 هزار مشترک زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب استان هرمزگان هستند که 85 درصد مشترکان در بخش خانگی بوده و 65 درصد کل مصرف آب را به خود اختصاص دادند .
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.