خطه خلیج فارس علاوه بر اینکه زادگاه انسان هایی است که پیشینه درازی در مرزداری، دریانوردی و بازرگانی دارند، این منطقه تا به امروز شرح حماسه و ترسیم رشادت‌ها انسان های وارسته ای بوده است که هرکدام از آنها شیرمردانی بودند که در حفظ امنیت و مبارزه با استبکار جان خود را فدا کردند.

سردار امام قلی خان در این روز (۲۱آوریل ۱۶۲۲میلادی) موفق شد به ۱۱۷ سال تسلط پرتغالی ها بر سواحل جنوبی کشور پایان دهد.

همچنین با شروع جنگ تحمیلی به‌ ویژه ۱۶ مهرماه ۱۳۶۶ در جزیره استراتژیک فارسی شاهد حماسه‌هایی بودیم در این مقطع زمانی رزمندگان نیروی دریایی سپاه با ایمان به قدرت الهی و با توانمندی و اقتدار به متجاوزان آمریکایی در خلیج فارس ضربات مهلکی زدند که حیثیت سیاسی و نظامی شیطان بزرگ از بین رفت.

واما گل سرسبد این حماسه ها در سال ۶۶ در نبردی نا برابر و مستقیم در مقابل استکبار به دست سرداران شهید نادر مهدوی، بیژن گرد، توسلی، مبارکی، شفیعی و دیگر شهدای خلیج فارس به وقوع پیوست.

شهدای خلیج فارس در نبرد مستقیم با آمریکا نقطه اوج ایثارگری ‌و شهادت طلبی را خلق کردند و تا همیشه جاوید شدند.

 منطقه خلیج فارس نیز شاهد اتفاقات تلخ و دردناکترین صحنه از جنایت ضدبشری آمریکا در خلیج‌فارس بوده است؛ پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR۶۵۵» از تهران به مقصد دوبی در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی با شلیک موشک آمریکایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد.

دهم اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز آزادسازی جزیره هرمز از اشغال بیگانگان بوسیله امام قلی خان در دوره صفویه به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.

این روز در سال ۱۳۸۴ به نام روز «ملی خلیج فارس» نامگذاری شد از این رو دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس، نماد استکبارستیزی در تاریخ ایران نامگذاری و به عنوان روز ملی خلیج فارس ثبت شد و پژوهشگران و صاحبنظران زیادی در راستای اهمیت این منطقه صحبت می کنند.

سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب دی ماه سال گذشته در اهمیت منطقه خلیج فارس اظهارداشت: آمریکایی‌ها از سال ۱۸۳۵ در خلیج فارس بودند و بعد از آن همه پشتیبانی از صدام و از سال ۶۵ که به صورت مستقیم با رزمندگان ایرانی وارد جنگ شدند و ناو و تعداد زیادی هواپیما آوردند، هیچ یک از مسوولان آمریکایی سن و فهم‌شان به آن سال ها نمی رسد، اما سوال کنند که در سال ۶۶ و ۶۵ چه وضعیتی در خلیج فارس داشتند.

شهدا جان خود را فدا کردند تا خلیج‌فارس، «خلیج فارس» باقی بماند

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران روز چهارشنبه به مناسبت گرامیداشت روز ملی خلیج فارس اظهارداشت: اظهار داشت: خلیج‌فارس متعلق به ما ایرانیان است و جا دارد از کسانی که در طول تاریخ، جان خود را در این منطقه فدا کردند، یاد کنیم.

دریادار پاسدار «علیرضا تنگسیری» ادامه داد: در کشورهای مختلف دنیا به زبان خودشان از این خلیج با عنوان «فارس» نام برده شده است؛ مانند سینوس پارتیکوس، بحرالفارسی، بحر الفارس و...؛ لذا کسی نمی‌تواند نام جعلی بر آن بگذارد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: شهدای بزرگی در این منطقه جان خود را فدا کردند تا خلیج‌فارس، «خلیج فارس» باقی بماند و جزایر آن جزایر خلیج‌فارس باشد.

تنگسیری یادآور شد: تمامی خلیج‌فارس متعلق به فارس بوده است. تا سال ۱۳۵۵ شمسی بحرین یکی از استان‌های کشور ما بود و «کوت» یا همان کویت به معنای خیمه‌گاه نادر بوده است که این نشان می‌دهد از قدیم، این منطقه خلیج‌فارس بوده و هیچ‌کس نمی‌تواند اسمش را عوض کند.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با گرامیداشت یاد شهدایی که در منطقه خلیج‌فارس جان باختند، عنوان کرد: در خلیج‌فارس ما شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مانند ناخدا شهید همتی، شهدای نیروی دریایی سپاه، شهدای نفت فلات قاره و همچنین شهدای مردمی را داریم؛ دریانوردانی که هنگام محاصره آبادان از سوی دشمن، با لنج‌های خود به کمک رزمندگان اسلام می‌رفتند و مهمات، آذوقه و نفرات را به جبهه نبرد می‌رساندند. کسانی که جان خود را فدا کردند تا این خلیج، خلیج فارس باقی بماند.

تنگسیری افزود: اما شهدایی که من ناظر فعالیت‌شان بودم یکی از آن‌ها، شهید رودکی است که زحمات بسیار زیادی را متحمل شد و تمامی سلاح‌هایی که هم‌اکنون روی شناورهای قدیمی نیروی دریایی سپاه قرار دارد حاصل تدبیر و زحمات ایشان بوده است.

وی ادامه داد: شهدای گمنامی مثل شهید حسین شوخی، شهید غضنفر قنواتی، شهید هامون، شهید بهرام مزارعی و کسانی که خونشان در خلیج فارس ریخت، اگر کارهای بزرگی که این عزیزان کردند را یاد کنیم، به جایگاه آن‌ها پی می‌بریم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه در ادامه بیان داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به خلیج فارس تعصب خاصی دارند. ایشان همیشه می‌فرمایند جزایر خلیج فارس را با نام اصلی‌اش نام ببرید؛ مثلاً جزایر بنی فارور را «فاروران» یا «فارورگان» و ابوموسی باید «بوموسی» خوانده شود.

نام خلیج فارس یادآور شکوه، بزرگی و تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی در جهان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز امروز به مناسبت روزملی خلیج فارس در پیامی اظهارداشت: روز ملی خلیج فارس فرصتی برای گرامیداشت هزاران سال فرهنگ، تمدن و هنر ایرانیان است؛ سده های پی در پی سکونت و خلق آثار شگفت انگیز فرهنگی و هنری در کرانه این دریا، تمدن دیرپا و ذوق هنری سرشار ایرانیان را نمایان ساخته است .

به گفته سید عباس صالحی،  خطه خلیج فارس زادگاه انسان هایی است که پیشینه درازی در مرزداری، دریانوردی و بازرگانی دارند؛ بازرگانان که رواج و پیشرفت کار خود را وابسته به وجود امنیت و آرامش می دیدند در هنگام جنگ و جدال و یورش بیگانگان به این سرزمین لباس سربازی به تن کرده و پاسدار مرزها و امنیت، ناموس و فرهنگ و تمدن این سرزمین بوده‌اند.

 وی در پیام خود ابرازداشت: به گواهی مورخان،خلیج فارس خاستگاه تمدن بشری است، مدنیتی که همه جهانیان مدیون آن هستند، همه گروههای قومی و زبانی در جای جای ایران اسلامی پاسدار این میراث ارزشمند بوده و نام خلیج فارس برای تک تک ایرانیان یادآور شکوه، بزرگی و تاریخ زرین فرهنگ و تمدن ایرانی در جهان است.

ارزش و منزلت خلیج فارس به دنیا معرفی شود

رییس حوزه هنری هرمزگان روز چهارشنبه به مناسبت گرامیداشت دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس اظهارداشت: دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس، نماد استکبارستیزی در تاریخ ایران است که با عنوان روز ملی خلیج فارس ثبت شده است.

انوشیروان پیش‌دار در گفت‌وگو با ایرنا افزود: گرامیداشت  این روز تاریخی و ارزشمند یک وظیفه همگانی است تا دشمنانی که هیچ توجهی به پیشینه تاریخی این منطقه ندارند، بیشتر به اصالت نام خلیج همیشه فارس پی ببرند.

 وی ادامه داد: نام خلیج فارس کاملا علمی و بر پایه اسناد و مدارک تاریخی و مستند است و ایرانیان و هرمزگانی ها از جمله سبزپوشان سپاه پاسداران در استان هرمزگان از سالها پیش ، این میراث گرانبها را گرامی داشته و با تمام وجود از آن حفاظت می‌کنند.

رییس حوزه هنری هرمزگان اضافه کرد: خلیج فارس نماد وحدت ملی ایران است و زندگی مردم این سرزمین با این آبراه مهم و استراتژیک پیوند خورده است، لذا این وظیفه همه ماست که اهمیت و جایگاه خلیج فارس را به جهانیان معرفی کنیم .

رییس حوزه هنری هرمزگان یادآور شد: علاوه بر ترویج و گسترش نام پرشکوه خلیج فارس، باید ارزش و منزلت آن به دنیا معرفی و براین مساله که؛ خلیج فارس موضوعی ملی و متعلق به همه ایرانیان است، تاکید کنیم.

دهم اردیبهشت ماه در تقویم رسمی کشور به عنوان روز ملی خلیج‌فارس نام‌گذاری شده که این روز مصادف با سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج‌فارس است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.