هرمزگان از جمله استانهایی است  که به بواسطه بیماران خاصنیازمند خون لذا، هر فرد سالم می‌تواند، با اهدای حتی یک واحد خون خود، نجات بخش جان بسیاری از نیازمندان به این مایه حیاتی باشد وبا این اقدام خداپسندانه زکات سلامتی خود را ادا کند.

مهنا، یکی از بیماران تالاسمی ونیازمند به خون درهرمزگان است که بسته به شرایط بدنی‌اش ماهانه و یا سه ماه یکبار خون دریافت می‌کند واگر این مایه حیاتی به موقع به وی تزریق نشود دچار بی‌حالی وضعف بدنی شده وحتی تا لحظه مرگ نیز پیش می‌رود.

او می‌گوید به علت بیماری تالاسمی، مغز واستخوانم قادربه تولید آهن مورد نیاز بدنم نیست و مجبورم با اصلاح تغذیه وتزریق فرآورده‌های خونی زنده بمانم.

مهنا از زمان کودکی تاکنون که ۲۴ ساله است، تاکنون خون زیادی دریافت کرده است ومی‌گوید زمانی هم شده که به علت کمبود خون وشرایط سخت خانوادگی وروستانشینی، چندماهی ترزیق خونی را عقب انداخته که بعدها دچار مشکل شده‌است.

از اسفندماه ۹۸ نیز که بیماری کرونا در کشور واستان هرمزگان همه گیرشده، این استان به علت ترس مردم از این ویروس، دچار کمبود شدید خون وفرآورده‌های خونی شده وبه همین دلیل جان بیماران و از جمله خود بنده به علت نداشتن تزریق خونی به خطر افتاده است.

در اوایل فروردین ماه امسال به علت اینکه خونی دریافت نکرده بودم، دچار شرایط وخیمی شده و متاسفانه دوهفته ای نیز دربیمارستان بستری شدم تا اینکه با جست وجوی خانواده‌ام از اقوام وآشنایان، از شخصی که گروه خونی‌اش به بنده می‌خورد، خون دریافت کردم واکنون چند روزی هست مرخص شده‌ام.

مهنا اکنون چندماهی است که زندگی مشترک خود را آغازکرده و از اهداکنندگان وداوطلبان خون خواستار است برای نجات جان بیماران ونیازمندان به خون هم که شده، خون خود را اهداکنند تا بتوانند زندگی خوب وبدون دغدغه‌ای در کنار سایر مردم داشته باشند.

از اسفندماه سال گذشته، بدلیل بروز بیماری نوپدید کرونا، اهداکنندگان خون درهرمزگان کاهش چشمگیری یافته و نیاز بیماران خاص وجراحی استان به این مایه حیاتی بیشتر شده است.

هرمزگان دارای سه هزار و ۵۰۰ بیمار خاص وسخت درمان(تالاسمی، سرطانی، دیالیزی وهموفیلی)، عمل‌های جراجی ومصدومان تصادفی است که بیشترین مصرف کنندگان خون در استان مربوط به هزار و۵۰۰ بیمار تالاسمی بوده که همیشه نیاز به خون دارند وماهیانه حداقل دوبار خون مصرف می‌کنند.

بیماران دیالیزی و بیماران دارای اختلال انعقاد خون نیز از دریافت کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی هستند که هرمزگان دارای ۴۰۰ بیمار دیالیزی و ۱۶۰ بیمار دارای اختلال انعقادی است.

تهیه خون ۲۱ مرکز درمانی درپایگاه‌های انتقال خون هرمزگان

مدیرکل پایگاه انتقال خون هرمزگان گفت: این پایگاه باید خون ۲۱ مرکز درمانی و بیمارستانی استان را تهیه کند که امیدواریم اهداکنندگان خون مثل همیشه نسبت به اهدای خون همت داشته باشند.

دکتر ایمان زارعی ادامه داد: همان گونه که حوادث وبیماری‌ها هیچگاه تمام نمی‌شود، مراکز انتقال خون استان نیز هیچگاه تعطیل پذیر نیستند ومصرف خون در استان به صورت روزانه انجام می شود.

وی گفت: مراکز درمانی وبیمارستان‌ها به طور روزانه به خون وفرآورده‌های خونی نیازمند هستند و در این شرایط مراکز انتقال خون با کاهش ذخایر خون مواجه شده است.

مدیرکل پایگاه انتقال خون هرمزگان بیان داشت: هم اکنون نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در استان روزانه بین ۲۰۰تا ۲۵۰کیسه خون وفرآورده‌های خونی است.

زارعی با بیان اینکه اهدای خون امری ضروری بوده و تامین خون بیماران فقط با حضور مردم ممکن است، گفت:خون هیچ گونه جایگزین مصنوعی ندارد تا در دسترس بیماران بویژه افراد تالاسمی  قرارگیرد.

کرونا را بهانه قرار ندهید

مدیرکل پایگاه انتقال خون هرمزگان تاکید کرد: شهروندان مطمئن باشند که با اهدای خون هرگز به کرونا مبتلا نمی‌شوند و با خیال آسوده می‌توانند در این امر خداپسندانه مشارکت کنند.

زارعی، حتی این اطمینان را به شهروندان داد که همه مراکز انتقال خون هرمزگان به طور کامل اصول بهداشتی وایمنی درخصوص بیماری کرونا را رعایت می‌کنند و در این زمینه کارکنان این اداره‌کل آموزش‌های لازم را دیده اند، بنابراین مردم می‌توانند با خیال راحت به این مراکز مراجعه کرده وخون اهدا کنند.

وی بیان داشت: همچنین سایت نوبت دهی  nobatdehi.ibto.ir برای تسهیل درنوبت گیری شهروندان فعال بوده تا بدون مراجعه حضوری اقدام به نوبت گیری اهدای خون کنند.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان از شهروندان خواست در این روزهای شیوع کرونا با حضور در مراکز اهدای خون از بیماران حمایت کنند و آن‌ها را تنها نگذارند.

وی گفت: شهروندان با همه گروه‌های خونی را خواستاریم که با رعایت کامل موازین بهداشتی خروج از منزل، به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.

زارعی از شهروندان درخواست کرد در صورت ابتلا به سرماخوردگی تا یکماه پس از بهبودی کامل از حضور در مراکز انتقال خون خودداری کنند.

درماه رمضان بیماران نیازمند به خون را ازیاد نبریم

مدیرکل پایگاه انتقال خون هرمزگان گفت: در ماه مبارک رمضان نیز پایگاه‌های انتقال خون در شهرستان‌های بندرعباس، بندرلنگه، میناب و قشم آماده خون گیری از شهروندان هستند.

وی افزود: پایگاه انتقال خون بندرعباس حدفاصل چهار راه مرادی وفلکه برق صبح ها از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه و عصرها از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه تا  ۲۲شب اقدام به خونگیری می کند.

زارعی بیان داشت: خونگیری در مرکز انتقال خون میناب نیز صبح ها از ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه و شب از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه، بندرلنگه از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه و عصرها نیز از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه و  قشم  نیز از ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه تا ۲۳ و ۳۰ دقیقه شب است.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان اظهارداشت: پایگاه های انتقال خون استان هرساله با شروع ماه مبارک رمضان برای رفاه حال شهروندان و روزه داران ساعت فعالیت خود را بویژه بعد از افطار افزایش می دهد.

زارعی ادامه داد: برای اهدای خون، همراه داشتن کارت ملی به هنگام اهدای خون الزامی است و سن داوطلبان باید ۱۸ تا ۶۰ سال و وزن بالای کیلوگرم باشد.

نیازهرمزگان به همه گروه‌های خونی

مدیرکل پایگاه انتقال خون هرمزگان ازهمان روزهای نخست بحران کرونایی دراستان از داوطلبان واهداکنندگان خون دراستان استمداد جسته وهمگان را به پویش اهدای خون برمدار مهربانی دعوت کرد.

زارعی تصریح کرد: هرمزگان نیازمند به همه گروه‌های خونی است و از داوطلبان و اهداکنندگان خون تقاضا داریم به یاری بیماران بشتابند.

وی اظهارداشت: بیماران تالاسمی، سرطانی وبدخیم وسپس بیماران دیالیزی، عمل‌های جراحی، زایمان و کسانی که دچار تصادف و سوانح می‌شوند، دراولویت دریافت خون هستند.

لبیک مسوولان هرمزگان به پویش مدار مهربانی اهدای خون

با اقدام مدیرکل پایگاه انتقال خون هرمزگان نسبت به نیاز شدید گروه‌های خونی در استان، بسیاری از سازمان‌ها، نهادها، دستگاه‌های اجرایی، مسوولان، هنرمندان وبسیاری از مردم به صورت فردی ویا گروهی باهدف کمک به نیازمندان به خون و حفظ ذخایر خونی دربانک‌های خون بیمارستان‌های استان به پویش اهدای خون پیوستند.

از همان روزهای نخستین اسفندماه تاکنون باتوجه به بحران کرونا وکمبود خون درهرمزگان، سازمان‌های مردم نهاد، مسوولان وگروه های زیادی درمناسبت‌های مختلف به پویش مهربانی اهدای خون لبیک گفتند وبااهدای خون خود از بیماران حمایت کردند.

مریم یگانه مشاور استاندار ومدیرکل اموربانوان وخانواده استانداری هرمزگان در دهم اسفندماه سال ۹۸ بود که بااهدای خون خود از بیماران حمایت کرد وگفت: زنان همواره یکی از جمعیت‌های سالم ومناسب برای اهدای خون هستند وهمیشه درکارهای عام المنفعه پیشتاز بوده‌اند.

این اهداکننده مستمر خون درهرمزگان یادآورشد: درشرایطی که استرس وجو روانی کرونا درسطح کشور و استان وجود دارد، مردم می‌توانند با اهدای خون سالم، مصرف کنندگان را یاری کنند.

معاون هماهنگی اموراقتصادی استانداری هرمزگان نیز همزمان با ۱۴ اسفندماه روز احسان ونیکوکاری با اهدای خون خود درپایگاه انتقال خون بندرعباس به بیماران نیازمند به این مایه حیاتی جانی دوباره بخشیدند.

ایرج حیدری گفت: ضروریست دستگاه‌های نقش آفرین درمدیریت بحران، مسوولان وشهروندان هرمزگانی با برنامه ریزی نسبت به این امربه طورجدی همت گماشته وبا صرف اندکی وقت در این دوران که با شیوع کرونا وزنگ خطر در کشور مواجه هستیم، توجه ویژه ای به اهدای خون ونجات جان همنوع داشته باشند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به همراه جمعی از معاونان وهیات رییسه دانشگاه نیز بیست وششم اسفندماه ضمن اهدای خون وبا تاکید به اهمیت اهدای خون در زمان بروز کرونا از مردم خواست اهدای خون را به عنوان یک ضرورت انجام دهند.

دکتر حسین فرشیدی، باتوجه به ظهور بیماری نوپدید ویروس کرونا در کشور وهمچنین درهرمزگان که منجر به کاهش روند اهدای خون شده، بیان داشت: درهرمزگان بیماران تالاسمی وسیکل سل زیادی هستند که تنها راه درمان اصلی آن‌ها دریافت خون است وهمه مردم باید با رعایت بهداشت ودستور خود مراقبتی وترویج شیوه زندگی ضمن مهارکردن این بیماری، نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

کارکنان معاونت فرهنگی ودانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در روزهای پایانی اسفند ۹۸ در راستای حس نوع دوستی ونیکوکاری وبراساس اعلام نیاز مراکز انتقال خون به فرآورده‌های خونی درهمه گروه‌های خونی، برای کمک به بیماران نیازمند، خون خود را اهدا کردند.

دکتر صدیقه عابدینی سرپرست این معاونت یادآورشد: با اعلام نیاز مرکز انتقال خون هرمزگان به خون وفرآورده‌های خونی، جمعی از کارکنان به صورت داوطلبانه با حضور در پایگاه انتقال بندرعباس، خون خود را اهدا کردند وامیدواریم در این شرایط که کشور واستان درگیر بیماری کرونا است مردم نیزعلاوه بر توصیه‌های بهداشتی، با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون در این امر خداپسندانه سهیم باشند.

شتاب داوطلبان، شهروندان وهنرمندان هرمزگانی به اهدای خون

«مریم امجد راد» اهداکننده ۴۴ بار پلاکت خون درهرمزگان نیز درست در اوایل اسفندماه سال گذشته بود که به عنوان نخستین اهداکننده در بحران کرونا، در زاد روز خود و درهفته زن وگرامیداشت مقام مادر، با اهدای پلاکت خون در پایگاه انتقال خون بندرعباس رکورد تازه ای از خود ثبت کرد وبه ندای بیماران نیازمند به خون شتافت.

زوج پزشکی هرمزگانی نیز درچهاردهم اسفندماه گذشته با حضور در پایگاه انتقال خون بندرعباس خون اهدا کرده وبیان داشتند: اهدای خون درشرایط موجود درجامعه امری اجتناب ناپذیربوده، چرا که خون به روش مصنوعی ساخته نمی‌شود تا نیمی از مصرف کنندگان که ادامه حیاتشان وابسته به تزریق خون است، از آن استفاده کنند.

 دکتر رییسی متخصص جراجی عمومی وهمسرایشان بهنوش حیدری متخصص بیماری‌های عفونی اظهارداشتند:هر فرد با خود مراقبتی می‌تواند مانع از ورود هرنوع ویروس به بدن خود شود وبا بالا بردن سطح ایمنی، بدن خود را از انواع بیماری‌‎ها وعفونت‌ها حفظ نماید.

توصیه این زوج پزشک به تمامی افرادی که از سلامت برخوردارند، این است که نباید بیماران به خون را درهیچ شرایطی از جمله در اوضاع کرونا تنها گذاشت وبا اهدای خون از آنان حمایت کرد.

در این بین فریدون نقی پور جانباز هشت سال دفاع مقدس هرمزگان نیز در دهم فروردین ماه، روز جانباز را با اهدای خون خود گرامی داشت.

نقی پور از سال ۷۵ وبه مدت ۲۹ سال است که در روز جانباز خون را اهدا می‌کند و اهدای خون در این زمان که کشور در حالت آماده باش وجنگیدن با ویروس کروناست را نوعی صدقه جاریه و امری حسنه می‌داند، چرا که باید به فکر بیمارانی که زندگی آن‌ها به خون وابسته است، بود ونباید آن ها را از یاد برد.

علی قریشی معروف به «خالو کریم» نیز یکی از هنرمندان طنزپرداز هرمزگانی بوده که با حضور در پایگاه انتقال خون بندرعباس از کمپین اهدای خون حمایت کرد.

فرماندار ومعاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری بندرعباس، شهرداربندرعباس، رییس هیات مدیریه نظام پرستاری هرمزگان، رییس مجتمع آموزشی، پژوهشی ودرمانی پیامبراعظم (ص) به همراه معاونان ومدیران این مجتمع، رییس اداره اوقاف وامورخیریه بندرعباس و رییس هیات ووشوی هرمزگان وسرمربی تیم ملی ووشو نیز بااهدای خون خود به پویش مدار مهربانی در هرمزگان پیوستند.

جمعی از کارکنان اداره‌کل بنادر ودریانوردی هرمزگان، جانشین فرمانده منطقه یکم امامت نداجا وجمعی از مدافعان مرزهای آبی کشور به مناسبت ۲۹ اسفندماه روز ارتش، رییس مرکز بهداشت بندرعباس به همراه جمعی از همکاران خود درهفته سلامت، اعضای هیات کاراته بندرعباس، جمعی از نیروهای پایگاه نهم شکاری شهید عبدالکریمی نیروی هوایی بندرعباس، نیروهای پلیس فرودگاه بندرعباس، جمعی از مردم دهستان سرخون بندرعباس درنیمه شعبان، جمعی از بسیجیان و روحانیان استان نیز از کسانی بودند که به اهدای خون درهرمزگان پرداختند.

دراین بین مسوول بسیج جامعه زنان سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان و دبیرستاد امربه معروف ونهی از منکر استان نیز مردم را به مدار مهربانی اهدای خون فراخواندند.

با شیوع ویروس کرونا نیاز به انواع گروه‌های خونی در برخی از استان‌های کشور از جمله هرمزگان بیشترشده است.

برای جبران کمبود خون درهرمزگان وکمک به بیماران نیازمند به این مایه حیاتی وهمچنین در راستای مقابله با ویروس کرونا، مردم ومسوولان با حضور در مراکز و پایگاه‌های انتقال خون شهرهای استان با رعایت کامل پروتکل بهداشتی ستاد مبارزه با کرونا، اقدام به اهدای خون کردند.

ویروس کرونا اواسط دی ماه (دسامبر ۲۰۱۹) در ووهان واقع درمرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت آن کشور در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ ( نهم دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را اعلام کرد و شناسایی نخستین مورد آن در ایران ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ درقم رسانه ای شد.

کرونا، ویروسی بوده که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی کردن است.

 پزشکان توصیه می‌کنند علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و حضور نیافتن در مراکز عمومی، مردم به هنگام عطسه جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.