با شیوع ویروس کووید ۱۹ در چین و حدود یک‌ماه از شیوع این بیماری در ایران، قرارگاه دانشجویی مبارزه با کرونا در بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان فعالیت خود را در بخش رسانه با هدف آگاه‌سازی عمومی آغاز کرد و با شیوع آن در کشور نیز حرکت‌های جهادی این قرارگاه در بخش‌های مختلف ادامه یافت.

این قرارگاه جهادی در بخش‌هایی از جمله، تولید لوازم بهداشتی، ضدعفونی کردن معابر و مراکز عمومی، تامین نیروی تخصصی برای مراکز درمانی، آموزش بهداشت، تولید و انتشار محتوای آموزشی، مطالبه‌گری و ارتباط با مسوولان فعالیت خود را گسترش داده است.

قرارگاه مبارزه با کرونا بسیج دانشجویی علوم پزشکی این استان همچنان پابه‌پای کادر بهداشت، درمان و سلامت در مسیر مبارزه با کرونا پیش می‌رود به طوری که دانشجویان فعال در این قرارگاه روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ عدد ماسک تولید کرده و با تولید افزون بر ۱۸ هزار ماسک تاکنون به اهداف ترسیم شده‌ این قرارگاه نزدیک شوند.

مسوول قرارگاه مبارزه با کرونا بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این‌باره گفت: این قرارگاه در بخش‌های مختلف با همکاری و همراهی دانشجویان استان فعالیت دارد و تا ریشه‌کنی کرونا ویروس به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

عباس درخشی، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با شیوع ویروس کرونا و مشاهده کمبودها و ضرورت حضور جوانان در عرصه مبارزه، دانشجویان بسیجی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز با رویکرد مساله‌محوری به این موضوع ورود کردند.

وی ادامه داد: کارگروه «مقابله با کروناویروس» به عنوان یکی از هسته‌های عملیاتی بسیج دانشجویی به صورت کاملا مستقل آسیب‌ها را شناسایی و درصدد مرتفع سازی کمبودها و و ارائه راه حل مناسب از طریق مشورت با دیگر مسوولان و فعالان سلامت در سطح شهر و استان، اقدامات پیشگیرانه و آموزشی مناسبی را برای مقابله با کروناویروس اتخاذ کرده و در حال اجرا است.

این مسوول ابرازداشت: به طورکلی وظیفه این کارگروه، تلاش برای کنترل ویروس کرونا در سه قالب محتوایی، رسانه‌ای و میدانی است، از طرفی این کارگروه محدود به دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیست بلکه از تمامی تشکل‌ها و تمامی دانشگاه‌های استان شاهد مشارکت و همدلی هستیم. 

درخشی توضیح داد: در تیم محتوا، دانشجویان اقدام به مطالعه و تحقیقات راجع به گروه‌های پر خطر و شغل‌ها و رفتارهای پر خطر (نظیر کرونا ویروس، زنان باردار، توصیه‌های عمومی، روش انتقال، نکات پیشگیری، نکات بهداشتی رفتن به فروشگاه، نانوایی‌ها، ادارات، هنگام بازگشت به خانه، حمل و نقل عمومی و غیره) کرده و آموزش های لازم را از منابع آگاه دانشگاهی و مقالات علمی استخراج و در قالب هفته‌نامه، کلیپ، پمفلت، بروشور و عکس نوشته در اختیار عموم و تیم رسانه قرارگاه قرار می‌گیرد.

عضو بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، یکی از فعالیت‌های جالب تیم تولید محتوا به بومی‌سازی آموزش‌ها یعنی به زبان ساده و قابل درک، منطقه و مشاغل منطقه‌ای اشاره کرد.

وی افزود: در بازار داغ شایعات تیم رسانه‌ای ما در ۱۴ یا ۱۵ کانال واتسآپی و یک کانال تلگرام و یک پیج اینستاگرامی مشغول فعالیت هستند و نکات آموزشی و مرتفع سازی شایعات و پاسخگویی به سوالات و ابهامات مردمی را در برمی‌گیرد که از لحاظ گستردگی جامعه آماری چیزی حدود ۶۰ الی ۷۰ هزار نفر را پوشش می‌دهد.

درخشی، مطالبه گری میدانی و آموزش میدانی و نصب برشور و بنرهای آموزشی شامل آرایشگاه ها، تاکسیرانی‌ها، نانوایی‌ها در سطح شهر و این دسته امور بخش دیگری از فعالیت‌های قرارگاه است. 

وی اضافه کرد: تیم میدانی نیز از همان ابتدای کار اقدام به راه‌اندازی خط تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده کرده و دانشجویان روزانه بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ عدد ماسک سه لایه جراحی مورد تایید معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تولید می‌کنند.

کانال‌های مجازی سلامت هرمزگان از دیگر فعالیت‌هایی است که با هدف آموزش و آگاه‌سازی مردم توسط دانشجویان عضو قرارگاه دانشجویی مبارزه با کرونا راه‌اندازی شده و مخاطبان زیادی دارد.

مسوول روابط عمومی قرارگاه دانشجویی مبارزه با کرونا در هرمزگان نیز گفت: بخش رسانه این قرارگاه با هدف مقابله با سودجویانی که سعی در ایجاد اضطراب و تشویش در بین مردم دارند، تشکیل شده است.

محمد خبر در گفت‌وگو با ایرنا افزود: درحال حاضر در سه بخش اینستاگرام (سلامت هرمزگان)، کانال تلگرامی سلامت هرمزگان و نیز کانال‌های واتساپ سلامت هرمزگان فعالیت داریم تا همه اقشار با همه سلیقه بتوانند بهره‌مند شوند البته در واتساپ در حال حاضر یک کانال سلامت هرمزگان به صورت اختصاصی برای شهرستان رودان نیز داریم.

وی ادامه داد: کار به صورت شبکه ای است و فعالان تیم رسانه فقط تعداد محدودی مسولیت کانال ها و پیج را دارند و بقیه هم جدای از این کانال ها مطالب را به گروه های خانوادگی و دوستان و آشنایان خودشان می فرستند.

این دانشجوی مقطع کارشناسی بهداشت عمومی بیان داشت: درحال حاضر گروه  واتساپی "سلامت هرمزگان  جاسک، رودان، میناب و حاجی آباد" فعال هستند و حدود ۱۲۰ نفر عضو این فضاهای مجازی ما عضو هستند. 

خبر در بخش دیگری به سهم خودباوری دانشجویان در تولید دانش اشاره کرد و بیان داشت: دانش و تجربیات دانشجویان بهداشت و درمان و همچنین سایر دانشگاه ها بدون شک در سال جهش تولید موثر خواهد بود زیرا علم از مقدمات مهم تولید در هر زمینه ای است.

وی ابرازداشت: بدون شک خودباوری جوانان در حیطه اقتصادی و تولیدی و تامین نیاز های کشور موثر است و باید با امید محکم به مسیرمان ادامه دهیم.

عضو بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارداشت: کرونا درس ها و تجربیات فردی اجتماعی زیادی به ما جوانان آموخت؛ جوانان برای کسب علم مشتاق تر خواهند شد تا بتوانند با هر بحرانی مقابله کنند از سویی ایثار مردم چه در حوزه بهداشت و درمان و چه در سایر زمینه ها را از مردم می بینیم که جای شکرگزاری و قدردانی دارد.

خبر اما درعین حال بیان داشت: بزرگترین درس بحران کرونا این است که ما انسان ها درهر پست و مقامی که باشیم در برابر قدرت بی انتهای خداوند با تمامی امکانات هیچ هستیم، زیرا با چشم خود می بینیم که یک ویروس بسیار کوچک چه تاثیری در زندگی ما انسان ها گذاشته است.

همدلی و مشارکت؛ رمز شکست کرونا

مسول کانال‌ مجازی سلامت هرمزگان در شهرستان رودان نیز در این باره گفت: تاکنون شش گروه برای سلامت هرمزگان- رودان راه‌اندازی شده و استقبالی بسیار خوبی نیز از این گروه‌های مجازی شده است.

مهدی رنج‌کش در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در این گروه‌ها علاوه بر ارسال آمار مربوط به کووید-۱۹ از منابع معتبر و به صورت روزانه به نکات بهداشتی مربوطه به کرونا هم می‌پردازیم.

این دانشجوی کارشناسی ارشد ایمونولوژی پزشکی بیان داشت: هم‌چنین پاسخ مبتنی بر مطالعات علمی به پرسش‌های مخاطبان و رفع شبهات و شایعات مرتبط نیز بخشی از برنامه‌های گروه است.

رنج‌کش گفت: مخاطبان گروه‌های مجازی در رودان می‌توانند دغدغه‌ها، مشاهدات و نکات مدنظر خود را برای مقابله هرچه بهتر و بیشتر با ویروس کرونا در اختیار ادمین گروه قرار داده که بعد از بررسی در تمام گروه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود.

به گفته این دانشجوی بسیجی، توجه به امور بهداشتی، جهادی، فرهنگی و اجتماعی مرتبط با کرونا از دیگر فعالیت‌های گروه‌ مجازی سلامت هرمزگان نام برد.

رنج‌کش معتقد است: همراهی با مردم، بررسی دغدغه‌ها و پرسش و پاسخ‌های اختصاصی به آن‌ها با توجه به مشاهدات و مطالعات علمی، مورد توجه گروه‌های دانشجویی است و همچنین گروه در راستای انعکاس فعالیت‌های مردمی و جهادی، اخبار مرتبط با سلامت مردم در شهرستان رودان اهتمام جدی دارد.

وی گفت: از انتقادات و پیشنهادات مردم  وگفت‌وگو با آنها استقبال کرده و معتقدیم که در موارد مرتبط با سلامت مردم، همدلی و همراهی با آنها می‌تواند بسیار موثر بوده و باعث تاثیر بیشتر مطالب شود.

مسول کانال‌های مجازی سلامت هرمزگان در رودان بیان داشت: تمام هدف ما تمرکز بنیادی روی ارتقا بهداشت و افزایش سطح سلامت مردم با آگاهی بخشی‌های علمی است و ما این کار را با جان و دل انجام داده‌ایم؛ هرچند کافی نیست و این راه باید ادامه داشته باشد.

رنج‌کش همدلی و مشارکت را رمز شکست کرونا دانست و افزود: حضور مردم در گروه‌های مجازی سلامت رودان، سرمایه‌های اصلی دانشجویان است و امیدواریم با حضور مسئولان در این گروه‌ها، دغدغه‌های مردم نیز شنیده شود و دلگرمی مردم  را به همراه داشته باشد.

حرکت‌های جهادی شاه‌کلید مقابله با کرونا

دیگر دانشجوی بسیجی علوم پزشکی هرمزگان و مسوول بخش رسانه و روابط عمومی این قرارگاه نیز در خصوص سهم دانشجویان در مقابله با این بحران معتقد است: فردی که در یک اجتماع زندگی می‌کند بایست وظایف متقابلی را چه مستقیم و چه‌بسا غیرمستقیم ایفا کند، در این برهه آسیب‌شناسی، نیمی از راه رسیدن به هدف است حال آنکه هدف، بازگردانی وضعیت بحرانی به تعادل و شرایط نرمال است.

صدیقه رهگشای در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از آسان‌ترین روش‌ها سنگ‌ریزه‌ این مسیر نبودن است که این کار مستلزم کسب آگاهی‌ها و دانش معتبر به‌جهت انعکاس ندادن اخبار غلط و انتشار و دامن‌زنی به شایعات است.

وی ادامه داد: گسیل این ضرورت به آحاد افراد برای سازگاری با سیاست‌های متقن سلامتی، گامی ابتدایی اما مهم در نقش‌آفرینی فردی است؛ زیرا هر فردی مسوولیت جدی در این عرصه دارد اما دانشجوی بسیجی به فراخور اهدافش، وظیفه‌ دوچندانی برگردن دارد.

این دانشجوی بسیجی اظهارداشت: با به‌کارگیری علوم‌پزشکی و ترسیم طیف موانع، کمک بسیار زیادی در رفع این بحران می‌توان‌کرد،اما مهم تر از آن اینکه؛ یک بسیجی متعهد و متخصص در این حوزه می‌داند باید به صحنه بیاید و در میدان، چالش‌ها را حل کند.

رهگشای معتقد است: دانشجویان همگام با مسوولان سلامت در اطلاع‌رسانی به اقشار جامعه نقش‌آفرینی کنند و یا خودجوش کارهای علمی از نوع مطالعاتی و اپیدمیولوژیک برای اثربخشی انتقال مفاهیم را از سر می گیرد واما شاه‌کلید این حرکت، اقدامات جهادی است که به‌منزله‌ شعبه‌های کمک به دولت می‌تواند مشکل‌گشایی کند.

سامانه ۴۰۳۰ پاسخگوی مطمئن برای مردم 

مسوول بخش محتوای این قرارگاه مبارزه با کرونا بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی نیز با اشاره به این جمله مقام معظم رهبری که؛ "دانش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است، روی دیگر دانایی، توانایی است"،‌گفت: سازماندهی و نقش آفرینی جزو وظایف مهم بسیج دانشجویی است و دانشجویان باید در صف اول کمک به مردم باشند.

زهرا حسینی در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب بر خود لازم دانستیم که امروز در جبهه جنگ با ویروس منحوس کرونا دوشادوش دیگر جهادگران، دانایی و توانایی خود را در عرصه خدمت و یاری رساندن به مردم کشورمان به کار گیریم.

وی ابرازامیدواری کرد که راهنمایی ها و پیشنهادهای دانشجویان در سامانه ۴۰۳۰ به عنوان پاسخگویی مطمئن مورد تایید مردم در حوزه های بهداشت و درمان و دوری از شایعات در خصوص بیماری کرونا قرار بگیرد.  

دسته دیگری از دانشجویان جهادگری نیز هستند که در کارگاه تولید ماسک بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان که با همکاری گروه جهادی فاطمه الزهرا(س) در دبیرستان فنی و حرفه‌ای آینده‌سازان بندرعباس راه‌اندازی شده به تولید ماسک سه لایه جراحی مورد تایید معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشغول هستند.

مهسا سلیم زاده به عنوان خیاط در این کارگاه معتقد است: به عنوان جوان انقلابی این را وظیفه خود می دانم که در این شرایط بحرانی برای مردم کشورم خدمت کنم.

وی افزود: باتوجه به شرایط کنونی و روبه افزایش روزانه شرایط کرونا که نمی شود یکی از خدمات کمک به مردم و کادردرمانی تولید ماسک است.  

زهره اسلامی، یکی از اتوزنان ماسک در این کارگاه معتقد است: مداومت بر خواندن دعای هفتم صحیفه سجادیه و سپس مشارکت در تولید وتهیه ماسک کمک زیادی هم به حفظ آرامش روان و نیز انرژی مضاعف در کار می‌شود.

وی توصیه کرد: همه باید در تولید و انتشار مطالب امیدوارکننده در فضای مجازی به همدیگر کمک کنیم و از دامن زدن به شایعاتی که باعث ترس خانواده ها می‌شود، به شدت خودداری کرد.

فروزان دوختی نیز به عنوان خیاط این کارگاه توصیه کرد: فعالیت های پیشگیرانه بهداشتی و درمانی در مقابل ناملایمات و امتحانات الهی و مشکلات عالم زمانی می‌تواند گره گشا باشد که عقل و منطق در کنار توکل و توسل باهم قرار بگیرند، لذا درمقابله با بیماری کرونا طهارت روح و جسم هردو لازم و مکمل یکدیگر هستند.

ویروس کرونا موسوم به « کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

براساس گفته های کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا ظهر دوشنبه اول اردیبهشت، تاکنون ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۲۰۹ نفر رسید.

همچنین بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی ۱۲۹۴  بیمار جدید مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به این بیماری در کشور به ۸۳ هزار و ۵۰۵ نفر رسید، ۹۱ بیمار دیگر مبتلا به کووید ۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۵۲۰۹ نفر جان خود را از دست داده اند.

بر اساس این گزارش ها تاکنون ۵۹ هزار و ۲۷۳  نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند و ۳۳۸۹ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.