رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بستک گفت: برداشت میوه درخت کنارکه در این شهرستان از اسفندماه قابل برداشت است، در سطحی به مساحت یک هزار و ٧٥٠ هکتار به‌عنوان رویشگاه طبیعی در مناطق لاور میستان، دهنگ، ایلود، براشت، فرامرزان انوه، کوهیج، چاه‌بنارد و فتویه در این شهرستان گسترش دارند.

حامد احمدپور روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بر جنگل‌های طبیعی کنار در سطح بستک، ٨٧ هکتار به عنوان طرح‌های جنگل‌کاری مشارکتی به متقاضیان علاقه‌مند واگذار شده است.

وی ادامه داد: این طرح در قالب ماده‌ی ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع در این اداره اجرا می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بستک بیان داشت: کاشت گونه‌های بومی کنار کمک زیادی به توسعه و گسترش این گونه‌ ارزشمند در سطح بستک کرده است.

به گفته احمدپور، حدود ۴۰ گونه کنار وجود دارد و برگ‌های آن، کوچک، قلبی شکل و کشیده است که گوشوارک این درخت به خار تبدیل شده است.

این مسوول در حوزه منابع طبیعی گفت: درخت کنار با نام علمی ziziphus از جمله درختان میوه گرمسیری و نیمه گرمسیری محسوب می‌شود که با شرایط سخت محیطی به ویژه خشکی و کم آبی مقاوم سازگار است.

احمدپور گفت: رقم‌های هیربد (نوع کشیده) و کریکت بال (نوع گرد کوچک) از مهم‌ترین رقم‌های کنار کشت شده در استان هرمزگان محسوب می‌شود.

به گفته وی، کشت تجاری آن به صورت باغ با استفاده از ارقام پیوندی مرغوب در هرمزگان از اواسط دهه ۸۰ هجری خورشیدی با هدف جایگزین کردن باغهای امحاء شده لیموترش مبتلا به بیماری جاروک این استان آغاز که با استقبال خوب کشاورزان مواجه شد.

 کنار همان میوه درخت سدر و نوعی میوه گرمسیری است و محل پیدایش اولیه آن کشورهای جنوب آسیای مرکزی است.

میوه درخت کنار سرشار از انواع ویتامین های B،C وE ، کلسیم، فسفر و آهن است که برای سلامتی فواید زیادی دارد.

در گذشته و اکنون، از برگ ساییده درخت کنار (سدر) به عنوان ماده پاک کننده موی سر و بدن استفاده شده است.

از پوست کُنار در درمان اسهال و برگ آن برای درمان مفاصل و تهیه شامپو استفاده می‌شود.

از چوب کنار هم‌چنین برای ابزار آلات کشاورزی و صنایع دستی و زغال استفاده می‌شود و عسل کنار از مرغوب‌ترین عسل در منطقه جنوب است.

درختان کنار در استان‌های جنوبی کشور از قبیل، ایلام، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان می‌روید.

با توجه به صرفه اقتصادی و وجود بازار مصرف مناسب برای میوه کنار، سطح زیر کشت باغ‌های کنار پیوندی در شهرستان های بندرعباس، رودان، میناب، سیریک ، جاسک و حاجی آباد درحال گسترش است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.