عبدالوهاب پورالحسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:تاکنون پنج نقطه آلوده آفت پوره ملخ در مناطق بی بی حکیمه و دشت آهوباز منطقه خشاب در مرز استان بوشهر شناسایی شده است.
وی اظهار داشت: کار پایش و سمپاشی با همکاری کارشناسان پهنه جهاد کشاورزی،نیروهای بسیج، فرمانداری، منابع طبیعی و شرکت نفت گچساران در حال انجام است و تاکنون سه مرحله سم پاشی در مناطق آلوده انجام شده است.
رئیس حهاد کشاورزی گچساران افزود: از ابتدای شناسایی آفت ملخ 20هزار هکتار عملیات پایش در مناطق مختلف این شهرستان انجام شده است.
پورالحسینی توضیح داد: کار پایش و سم پاشی در مناطق مختلف شهرستان با حضور 20 نفر و با استفاده از 6 دستگاه ماشین آلات کشاورزی نظیر تراکتور و تریلر در گچساران ادامه دارد.
به گزارش ایرنا،ملخ های مهاجر که بهمن ماه سال گذشته از کشور‌های حوزه شبه جزیره عربستان از جمله امارات، عمان و کشور عربستان وارد برخی استان های جنوب شرق کشور شده بود،تاکنون در برخی استان های کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، بوشهر، فارس، جنوب خراسان جنوبی، خوزستان،کهگیلویه و بویراحمد و حتی اردبیل و گلستان مشاهده شده اند.
کارشناسان می گویند: تخم گذاری هر ملخ که به صورت خوشه ای انجام می شود و در آینده منجر به تولید 300 تا 400 ملخ می شود.
ملخ های مهاجم تمام گیاهان زراعی، باغی و حتی علف های هرز را می خورند، این نوع ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎ تواند تا 150 کیلومتر پرواز کند.
ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می تواند مهاجرت کند.
این نوع از ملخ ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می شوند.
سالانه بیش از 96 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی در شهرستان گچساران تولید می شود.
بخش مرکزی شهرستان گچساران سه دهستان، 120 روستا و 26 هزار و 638 نفر جمعیت روستایی و 10 هزار نفر جمعیت عشایری دارد که شغل بسیاری از آنان کشاورزی و دامپروری است.
شهرستان 124 هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/3239
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.