دکتر محمد جانباز روز یکشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: هم اکنون نمونه برداری اولیه از شترها انجام و به آزمایشگاه فرستاده شده که پس از بررسی دقیق، نتیجه قطعی آن اعلام می‌شود.

وی بیان داشت: البته ویروس کرونا در شترها متفاوت از کرونا ویروس در چین است.

 بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، نوعی از کرونا ویروس‌ها که از سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه درشترها ایجاد بیماری کرد آن را «مرس» نام‌گذاری کردند و این ویروس از آن سال (۲۰۱۲) تاکنون شناسایی شده است.
رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز دراین راستا با اشاره به دریافت نامه‌ای مربوط به وجود ویروس در شترهای شهرستان جاسک گفته است: ویروس موجود در شترهای این منطقه از سال‌ها پیش بوده و هیچ ربطی به کروناویروس موجود درچین ندارد.
کیانوش جهانپور اظهارداشت: ویروس‌های موجود دراین شترها می‌تواند عامل مرس وسارس باشد وممکن است فقط  درحیوانات بیماری‌زا باشد.
 کروناویروسی که پیش‌تر درشترها دیده شده، متفاوت است
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز دراین راستا گفت: ویروسی که درچین این روزها درحال انتقال بین انسان‌ها بوده، ناشی از ویروس کرونای نوول ۲۰۱۹ یا کروناویروس جدید بوده که با کروناویروسی که پیش‌تر در شترها دیده شده، متفاوت است.
دکتر فاطمه نوروزیان افزود: این تیپ از ویروس چندین سال است که در خاورمیانه وجود دارد و ویروس جدیدی نیست.
وی بیان داشت: کروناویروس‌ها یک خانواده از ویروس‌‎ها هستند که انواع و اقسام مختلفی دارند، برخی از آن‌ها در دام یا انسان یا به‌صورت مشترک بین دام و انسان قابلیت بیماری‌زایی دارند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان یادآورشد: از سال‌ها قبل برخی از انواع این خانواده ویروس در انسان‌ها و حیوانات بیماری مرس و یا سارس ایجاد می‌کردند.
دسامبر ۲۰۱۹، خوشه‌ای از موارد عفونت شدید تنفسی در شهر «ووهان» چین گزارش شد. در ابتدا براساس مشاهدات اینگونه به نظر می‌رسید که برخی از بیماران تاریخچه حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذاهای دریایی را دارند. بازار مذکور بلافاصله در روز اول ژانویه ۲۰۲۰ تعطیل شد و اقدامات سلامت محیط و گندزدایی در آنجا به طور کامل به انجام رسید.
چند روز بعد پس از رد تشخیص آنفلوانزای فصلی، آنفلوانزای پرندگان، آدنوویروس، کرونا ویروس سارس، کرونا ویروس مرس و دیگر عوامل بیماری زا، مشخص شد در ۹ ژانویه ۲۰۲۰ ویروسی به عنوان عامل بیماری در ۱۵ مورد از ۵۹ بیمار بستری اعلام و باعث نگرانی زیادی شد.
کرونا ویروس جدید که ۷۰ درصد قرابت ژنتیکی با سارس دارد و در زیرگونه Sarbecovirus است. درحال حاضر این ویروس به اختصار ۲۰۱۹-nCoV نامگذاری موقت شده است تا اطلاعات بیشتر به دست بیاید.
در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰ نخستین مورد مرگ ناشی از این ویروس درچین گزارش شد و گزارش موارد مثبت نیز از کشورهای دیگر و انتقال فرد به فرد به کادر درمانی نیز شرایط را پیچیده‌تر کرد.
حال با گسترش این ویروس به ۲۶ کشور دیگر دنیا، سازمان بهداشت جهانی، وضعیت فوق العاده در ارتباط با کرونا ویروس اعلام کرده است و این به معنای خطرناک بودن شیوع این بیماری است.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.