دکتر محمدابراهیم شکیبا روز پنجشنبه به ایرنا افزود: با در نظر گرفتن موقعیت مرزی استان کرمانشاه و اهمیت و حساسیت پیشگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار با اولویت بیماری کرونا، تیم‌های بهداشتی در پایانه‌های مرزی پرویزخان و خسروی حضور فعالی دارند.

او گفت: براساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی(مقررات بهداشتی بین المللی-IHR) وضعیت سلامت مسافرانی که وارد کشور می‌شوند در قالب نظام سندرمیک بیماری‌های واگیردار مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرند.

وی در ادامه گفت: نگرانی‌ها در رابطه باشیوع و گسترش گونه جدید ویروس کرونا در رسانه‌های دنیا باعث شده است که آموزش عمومی و بالابردن حساسیت در خصوص پیشگیری این بیماری بیشتر از هر زمان دیگری مورد توجه واقع شود.

رییس شبکه بهداشت استان کرمانشاه اضافه کرد: همه این‌ها در شرایطی است که بنابر آمار آکادمی گردشگری چین، سالانه ۱۲۰ میلیون گردشگر چینی به جهان سفر می‌کنند و سهم ایران از این رقم، چیزی حدود هزار و ۷۰۰ نفر است که این موضوع خطر ایجاد و شیوع این بیماری را در ایران به‌ دلیل مراودات تجاری و گردشگری بالا می‌برد، اما به‌ تایید مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مورد مشکوکی از این ویروس تا به حال در ایران مشاهده نشده است.

شکیبا افزود: باید یادآوری کنم که سندرم به تظاهرات بالینی قبل از تشخیص بیماری‌ها گفته می شود و زمان لازم را برای مداخله و اقدام به موقع فراهم می‌کند.

وی اظهار داشت: اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در تمام شهرستان های استان به ویژه در مناطق مرزی با اولویت‌ های آموزش و اطلاع رسانی عمومی در خصوص علایم بیماری و راه های انتقال و اهمیت رعایت اصول پیشگیری، حساس سازی پرسنل مراقبت مرزی در خصوص تشدید نظام مراقبت سندرمیک بیماری‌ها در نقطه صفر مرزی و بررسی کلیه مسافرین ورودی به کشور و هماهنگی های درون بخشی و بین بخشی بخصوص با پلیس گذرنامه در خصوص همکاری با پرسنل مراقبت مرزی برای بررسی کلیه مسافرین قبل از ورود به کشور در حال انجام است.

او آموزش پرسنل مستقر در پایانه مرزی در خصوص علایم و راه های انتقال بیماری، تحویل تجهیزات موردنیاز مانند «ماسک N۹۵، سواپ نمونه گیری، محیط ترانسپورت، کیت حفاظت فردی و...» به پایگاه های بهداشتی مرزی، تجهیز و آمادگی اتاق ایزوله تنفسی با فشار منفی در بیمارستان های شهرستان های سرپل ذهاب و کرمانشاه در صورت نیاز به بستری موارد مشکوک، آمادگی تیم های واکنش سریع با حضور پزشک اپیدمیولوژی و کارشناسان بهداشتی و برقراری نظام گزارش دهی و هشدار سریع در شهرستان های مرزی استان را از دیگر اقدامات در حال انجام دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد.

پیش از این دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه نیز خواستار تقویت مراقبت‌های مرزی به منظور جلوگیری از ورود ویروس کرونا به این استان شد.

محمدحسین صادقی اعلام کرد: به دنبال احتمال انتشار ویروس کرونا در کشور عراق دستگاه های مربوطه تمهیدات لازم را از طریق تشدید نظارت ها و آمادگی کامل برای مقابله و جلوگیری از ورود ویروس کرونا به استان و کشور اتخاذ کنند.

مدعی العموم همچنین از شهروندان خواست در صورت امکان سفرهای خود به این کشور را لغو کنند و لزوم رعایت موارد بهداشتی را ضروری دانست.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب نشین کشور عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
منابع چینی اعلام کردند، شمار افرادی که تاکنون در چین بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند، به ۱۷۰ تن رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.