هنگامه نامداری تبار روز دوشنبه در کارگاه منطقه ای کاهش آسیب و پیشگیری از ایدز که با حضور کارشناسان پیشگیری از ایدز و مراکز کاهش آسیب استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، کرمانشاه و اردبیل برگزار شد، افزود: علت تغییر عامل مهم انتقال بیماری ایدز از تزریقی به روابط جنسی، کنترل نشدن این روابط در خارج از چارچوب خانواده و نا آشنایی برقرارکنندگان روابط جنسی با خطرات این کار است.
وی اضافه کرد: بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با کمک و همکاری یکدیگر توانسته اند با توزیع تجهیزات تزریق، روند انتقال ویروس ایدز با این روش را کاهش دهند، ولی روابط جنسی به علت نبود اهرم های کنترلی، روند افزایشی به خود گرفته است.
دبیر کمیته نظارت بر اجرای برنامه استراتژیک کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایجاد ترس از ایدز برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر، پیام های ضد و نقیض در منابع اطلاعاتی مختلف، سخنرانی های تخصصی برای جامعه عمومی، نپذیرفتن بیماران در بخش درمان و تبعات آموزش برای افراد مبتلا از جمله خطاهای شایع آموزش پیشگیری از ' اچ آی وی مثبت' است.
وی ادامه داد: بیماری ایدز در صورتی که بیماری درست تشریح شود و افراد با روند کنترلی آن، آشنایی داشته باشند، به راحتی قابل کنترل است.
نامداری افزود: از نظر ما ایدز یک بیماری عفونی قابل کنترل است و مانند گذشته نیست که بگوییم غیر قابل درمان است، در حال حاضر این بیماری با دارو می‌تواند کنترل شود و فرد مبتلا می‌تواند زندگی طبیعی داشته باشد.
وی اضافه کرد: لازم است با اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و آموزش مردم، اطلاعات آنها نسبت به این بیماری افزایش یابد چرا که بخش زیادی از انگ های اجتماع نسبت به بیماران مبتلا به ایدز ناشی از ناآگاهی مردم درباره راه های انتقال این ویروس است.
دبیر کمیته نظارت بر اجرای برنامه استراتژیک کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: رفتارهای غلط مردم با بیماران مبتلا به اچ آی وی آنها را به انزوا کشانده و افسرده می کند و دیگر بیماران مبتلا پیگیر درمان خود نمی شوند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی نیز در این کارگاه با ضرورت تلاش برای تغییر نگارش جامعه درباره مبتلایان به ایدز گفت: نگرش جامعه به این بیماری منفی و نگران کننده است، به طوری که باعث قطع ارتباطات خانوادگی و عاطفی با بیمار می شود.
سعید فریور افزود: این عوامل باعث می شود بیماران به نوعی در انزوای اجتماعی قرار گیرند و فرد اعتماد، باور و امیدواری خود را از دست دهد.
وی اضافه کرد: ضروری است در خصوص بیماری و راه های پیشگیری از آن فرهنگ سازی و آگاه سازی شود تا مردم بدانند این بیماری قابل کنترل و درمان است.
وی بیان کرد: بهزیستی در بحث آگاه سازی و پیشگیری از بیماری ایدز، برنامه های مختلف آموزشی و آگاه سازی برای جامعه هدف خود برگزار می کند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی با تاکید بر نقش پیشگیری و آموزش در کاهش آسیب های اجتماعی ادامه داد:همکاری های بین بخشی با ارائه الگویی واحد از پیشگیری می تواند در کنترل روند ابتلا به ایدز بسیار موثر باشد.
به گزارش ایرنا، ویروس اچ آی وی یک بیماری عفونی است که اغلب مردم آن را با نام ایدز می شناسند در حالی که ایدز آخرین مرحله این ویروس است که در صورت درمان به موقع چه بسا افراد وارد این مرحله نشوند.
با تشخیص و درمان به موقع افراد مبتلا به اچ دای وی می توانند عمر طبیعی داشته باشند.
رفتارهای پرخطری همچون اعتیاد تزریقی، رفتارهای جنسی غیرایمن و انتقال از مادر آلوده به ویروس به نوزاد از راه های اصلی انتقال این بیماری به شمار می روند.
کارگاه منطقه ای کاهش آسیب و پیشگیری از ایدز با حضور کارشناسان پیشگیری از ایدز و مراکز کاهش آسیب استان های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، کرمانشاه و اردبیل به مدت سه روز در ارومیه آغاز بکار کرد.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.