مدیر کل جهاد کشاورزی هرمزگان شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران گفت: همچنین هدایت بومیان قشمی از صیادی و استخراج از دریا به سوی تولید و پرورش آبزیان از دیگر اهداف این طرح است.

علی باقرزاده افزود: علت پایین بودن قیمت زمین این است که این اداره کل با نرخ‌های سرزمین اصلی اقدام به فروش زمین به سرمایه‌گذاران می‌کند و قشم نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: در خصوص ایجاد مزرعه‌های پرورش میگو در  غرب جزیره قشم و در نزدیکی ژئوسایت گنبد نمکدان،  استعلامات لازم از اداره کل میراث فرهنگی و شیلات اخذ شده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: اجاره این طرح‌ها به صورت سه ساله است و در صورت ادامه فعالیت قابل تمدید است.

وی افزود:  باید روش‌های مختلف برای دآمدزایی بومیان مورد استفاده قرار گیرد که ایجاد این طرح‌ها می‌تواند اقتصاد محلی این منطقه را با تحول رو برو کند.

باقرزاده ادامه داد: در توسعه اقتصادی منطقه، استانداردهای لازم برای همراهی با رشد گردشگری و حفظ جاذبه های فرهنگی-طبیعی در نظر گرفته می شود.

گفتنی است در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تخریب حریم ژئوسایت گنبد نمکی قشم برای ایجاد مزرعه پرورش میگو منتشر شد که این مساله بازتاب‌های بسیاری داشت.

فرماندار قشم به همراه دادستان این شهرستان و به اتفاق رییس برنامه‌ریزی استانداری و مدیر کل محیط زیست و میراث فرهنگی و گردشگری ، مدیرکل جهادکشاورزی هرمزگان و معاونان منطقه آزاد قشم از مزرعه‌های پرورش میگو در نزدیکی ژئوسایت نمکدان قشم بازدید کردند.

گنبد نمکی به ارتفاع حدود ۲۸۰ متر با قطر قاعده ای حدود هفت کیلومتر است؛ این مخروط نمکی به دلیل پدیده دیا پیریسم سر برآورده است.

در این گنبد هفت غار نمکی وجود دارد که یکی از آنها طولانی ترین غار دنیاست و نمک های داخل غار حدود ۵۷۰ میلیون سال عمر دارند.

همچنین وجود چشمه‌های نمک و سفیدپوش کردن دره‌ها و زمین های اطراف این گنبد چشم اندازی زیبا به منطقه داده است.

قلمرو ژئوپارک قشم ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع شامل جزیره‌های قشم و هنگام و ۵۰۰ متر مرز حاشیه دریایی این جزایر و خلیج دیرستان است.

این ژئوپارک دارای ۲۵ سایت متنوع و اصلی همچون تنگه چاهکوه، دره ستاره ها، دره تندیس ها، دره شور و غار نمکدان است و مجاورت آن با جنگل های حرا واقع در شمال جزیره قشم که دارای پنج عنوان تالاب بین المللی، ذخیرگاه زیست کره، منطقه حفاظت شده، منطقه ویژه دریایی و منطقه ویژه پرندگان است، به ارزش ها و جذابیت های طبیعی ژئوپارک قشم افزوده است.

ژئوپارک قشم تنوع عظیمی از چشم اندازهای زمین شناسی در کنار تنوع سایت های مختلف را ارائه می کند و علاوه بر این، تنوع اکولوژیکی، باستان شناسی و فرهنگی خاصی دارد.

این ژئوپارک به دلیل موقعیت راهبردی آن در خلیج فارس و به عنوان نمونه منطقه ای که در میان ژئوپارک های منطقه ی آسیای شرقی و ژئوپارک های اروپایی قرار گرفته، از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.