دکتر معصومه شکری زاده روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: از این تعداد ۶ هزار و ۹۸۵ کودک ایرانی و ۱۹۶ کودک تبعه غیرایرانی هستند که به صورت خانه به خانه قطره فلج اطفال را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این طرح در ۲ مرحله انجام می‌شود، بیان داشت: مرحله نخست از ۲۸ دیماه تا یکم بهمن امسال و مرحله دوم نیز از چهارم تا هفتم اسفندماه انجام می‌شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان بندرخمیر اظهارداشت: بیماری فلج اطفال از ۱۰ سال پیش در کشور ما ریشه کن شده است اما بدلیل همسایگی  با برخی از کشورهای دارای این بیماری و پیشگیری از آن، این طرح هرساله دربرخی استان‌ها از جمله هرمزگان اجرایی می‌شود.

شکری‌زاده یادآورشد: همچنین مجمع سلامت با عنوان بهبود سبک زندگی سالم با محوریت تغذیه سالم درهفتم بهمن ماه در بندرخمیر برگزار می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی در چهل و یکمین اجلاس خود در ژنو ریشه کنی بیماری فلج اطفال را به تصویب رساند و تمام کشورها را موظف کرد تا سال ۲۰۰۰ این ویروس را ریشه کن نمایند.

این مصوبه موجب شد در سال ۲۰۰۱ فقط در سه کشور افغانستان و پاکستان و نیجریه این بیماری را گزارش دهند و در ۱۲۵ کشور این بیماری به طور کامل حذف شد.

در حال حاضر بیماری در سه کشور پاکستان، افغانستان و نیجریه بومی است و در سال ۲۰۱۳ افزون بر کشورهای یادشده در کشورهای سومالی، اتیوپی، کامرون، کنیا و سوریه نیز گزارش شده است.

از سال ۲۰۰۱ موارد قطعی فلج اطفال در ایران مشاهده نشده ولی به دلیل اینکه ایران در مجاورت ۲ کشور با شیوع بالای موارد فلج اطفال (افغانستان و پاکستان) قرار دارد، به علت رفت وآمد مهاجران و اتباع این کشورها، عملیات ایمن سازی تکمیلی در ۴۰ شهرستان مرزی و پرخطر کشور که شامل دانشگاه‌های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان، زابل، جیرفت، کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی می‌باشد، زمستان هرسال در ۲ مرحله به فاصله چهار تا شش هفته اجرا می‌شود.

ایران به عنوان یکی از ۲۷ کشور منطقه، درخشان‌ترین کارنامه در زمینه فلج اطفال را دارد که مطمئنا ریشه کنی جامعه هدف از این بیماری، به عنوان یکی از برگه‌های زرین وزارت بهداشت و درمان در نظام جمهوری اسلامی شمرده می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.