مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اعلام این مطلب افزود: تا زمانی که محل مصرفی برای پساب فاضلاب تعیین نشود، تنها گزینه، انتقال پساب به دریاست.

امین قصمی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت بیست و ششمین سالروز تشکیل شرکت های آب و فاضلاب(۱۱دی) افزود: تاکنون تقاضایی برای استفاده از پساب در بخش‌های کشاورزی و صنعتی وجود نداشت اما به تازگی خبرهای امیدوارکننده ای از احتمال خریداری پساب بندرعباس توسط صنایع غرب بندرعباس رسیده است.

وی همچنین از امضای قراردادی با شهرداری بندرعباس برای خرید پساب به میزان ۵۰لیتر در ثانیه از مجموع ۷۰۰لیتر برثانیه پساب شهری خبرداد و اضافه کرد: در مرحله دوم، میزان خرید پساب توسط شهرداری به ۲۰۰لیتر بر ثانیه افزایش خواهد یافت.

این مسؤول خاطرنشان شد: در حال حاضر حدود ۷۲هزار مترمکعب فاضلاب وارد شبکه تصفیه خانه می شود و حدود ۵۰هزار مترمکعب فاضلاب نیز در بافت فرسوده تولید می شود که به شیوه های سنتی و استفاده از چاه خانگی دفع می شود.

قصمی ادامه داد: فاضلابی که به تصفیه خانه وارد می شود همیشه شاخص های شناخته شده استاندارد را ندارد و در مواردی حتی شاهد تخلیه گازوییل به شبکه فاضلاب بوده ایم که این موضوع موجب مشکلات بعدی و کاهش استاندارد پساب خروجی از تصفیه خانه می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به نارضایتی دو ماه گذشته شهروندان بندرعباس از انتشار بوی نامطبوع فاضلاب در فضای شهری گفت: مدتی طول کشید تا منبع اصلی و دلیل انتشار بو که خورگورسوزان بود مشخص شد و بعد از تشخیص منبع و دلیل آن، با همکاری شهرداری عملیات لایروبی، انتنقال و آهک پاشی خور انجام شد و در حال حاضر مشکل برطرف شده است.

وی ادامه داد: هرسال در فصل  پاییز مشکل بوی فاضلاب را در شهر بندرعباس داریم اما امسال شدت و مدت آن بیشتر و طولانی‌تر بود.

به گفته قصمی، گنداب‌ها در لایه زیرین گل‌ولای تشکیل شده در خور گورسوزان، یک منطقه بی‌هوازی با محیط اسیدی ایجاد و گاز سولفید هیدروژن تولید می کنند که بدبو و آزاردهنده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود، راهبرد این شرکت در سه سال گذشته را تنوع بخشی به منابع تامین آب و به صورت ویژه استفاده از آب شیرین کن ها اعلام کرد.

قصمی تکمیل سامانه انتقال و ذخیره آب در بندرعباس هم اکنون در دست اجراست و بهره برداری از فاز دوم آب شیرین کن نیز آغاز شده است.

وی ساخت آب‌شیرین‌کن ۴۰ هزار مترمکعبی  برای شهر بندرعباس جهت افزایش ظرفیت شیرین سازی آب دریا به ۱۴۰هزار مترمکعب را یکی دیگر از طرح های  در دست اقدام معرفی و اضافه کرد: باتوجه به عمر بالا و مستهلک شدن مخازن بندرعباس، ساخت مخازن جدید و بازسازی مخازن قبلی نیز در حال انجام است.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان همچنین از پیشرفت ۶۰درصدی طرح تامین نیاز آبی تعدادی از زوستاهای شمال و شمال غرب استان خبرداد و اضافه کرد: : فاز اول طرح آب‌رسانی به شهرستان بشاگرد نیز در دست اقدام است که پس از تکمیل، ۱۶۰روستای مسیر سد جگین تا سردشت به آب سالم و کافی بهره مند می شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.