به گزارش ایرنا، شهرستان میامی در شرق استان سمنان به خاطر شرایط آب و هوایی مناسب ، قطب تولید محصولات کشاورزی و باغی این استان است.
بخش کالپوش میامی که حدود 20 هزار نفر جمعیت دارد، از 12 روستا تشکیل شده و مرکز آن روستای حسین آباد است، ضمن این که شغل بیشتر اهالی آن کشاورزی و دامداری می باشد.
آب برای مردم این منطقه اهمیت حیاتی دارد ، هم برای کشاورزی و دامداری و هم برای آشامیدن ، و کمبود آن بحران کوچ روستاییان به شهرها را در پی خواهد داشت.
محمد سبحانی یکی از اهالی روستای دشت شاد کالپوش ، در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: در 20 روزی که از تابستان می گذرد ، مردم این روستا حتی یک روز هم آب کافی برای آشامیدن نداشتند ، اما سوی شرکت آب و فاضلاب روستایی میامی قبوضی را با رقم های بالا صادر کرده که همه اهالی را متعجب نموده است.
وی گفت : چند سالی است که سد کالپوش آبگیری شده و بدون استفاده است، برای مردم این سوال پیش آمده ، آب این سد کی قرار است به درد مردم بخورد؟
سد مخزنی کالپوش با حجم مخزن16 میلیون متر مکعب، 25تیر سال 92 به بهره برداری رسیده و برای آن 35میلیارد تومان هزینه شده است.
هدف از ساخت این سد، تامین نیازآشامیدنی و صنعت شهرستان های میامی و شاهرود اعلام شده است.
این روستایی ساکن دشت شاد کالپوش ادامه داد: تامین آب آشامیدنی اکنون یکی از دغدغه های مردم این روستاست و چنانچه به این نیاز اصلی مردم پاسخ داده نشود، برخی از مردم به سوی شهرهای اطراف مهاجرت خواهند کرد.
احمد وزیری از اهالی روستای باغچه کالپوش هم به خبرنگار ایرنا گفت: بهره برداری نکردن از آب سد کالپوش برای رفع نیاز مردم ، به گسترش شایعه هایی دامن زده است.
وی افزود: اگر قرار است از آب سد استفاده شود، اهالی منطقه در اولویت هستند، آب مازاد بر نیاز را به دیگر جاهای استان ببرند.
روح الله فردوس شاهی دهیار روستای دشت شاد هم به خبرنگار ایرنا گفت: هر چه بر گرمای تابستان افزوده می شود، شدت کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی هم بیشتر می شود .
وی افزود: مردم روستای دشت شاد روزانه فقط 20دقیقه ازنعمت آب آشامیدنی لوله کشی برخوردارند که ممکن است این مقدار هم کاهش یابد.
وی گفت: بیشتر مهاجرت ها ازروستاهای این بخش به شهرها ، به خاطر نبود امکانات نخستین بویژه آب آشامیدنی می باشد.
مسلم فدایی مدیرآبفار میامی نیز با تاکید بر کم آبی در روستاهای بخش کالپوش افزود: تامین آب آشامیدنی مردم به ویژه روستاییان مهم ترین نگرانی مسوولان استان و شهرستان است.
وی گفت: پارسال 15میلیاردو800میلیون ریال برای تامین آب روستاییان میامی تخصیص داده شد که با این اعتبار اصلاح و بازسازی شبکه آب آشامیدنی و استاندارد سازی انشعاب های روستاهای حسین آباد کالپوش، نردین، عباس آباد و تامین و احداث شبکه آب اشامیدنی روستای حق الخواجه انجام شد.
فدایی گفت: اصلاح خط انتقال و ترمیم مخزن ذخیره روستای نام نیک، بهسازی و شست و شوی چاه های آب شرب روستاهای عباس آباد،نردین،کلاته اسد،محمد آباد،جودانه، جداسازی آب آشامیدنی از آب بهداشتی روستای فرومد ، اصلاح و بازسازی شبکه آب آشامیدنی و استاندارد سازی انشعاب های روستای دشت شاد، منطقه بندی و رفع مشکلات 95 درصد از شبکه آب آشامیدنی روستای نام نیک از دیگر طرح های این اداره در سال 95 بوده است.
وی از آغاز حفر چاه آب آشامیدنی تازه در روستای ارمیان به عمق 230متر خبر داد و گفت: پس از پایان عملیات حفاری و در صورت آب دهی مناسب احداث خط انتقال آغاز خواهد شد و مردم ارمیان از نعمت آب آشامیدنی لوله کشی بهره مند می شوند.
مدیرآبفار میامی افزود: تابستان امسال در روستاهای جودانه و محمد آباد میامی نیز عملیات حفاری چاه آب آشامیدنی آغاز خواهد شد و روستاهای باغچه ،حسین آبادکالپوش،روستاهای منطقه پل ابریشم نیز در آینده ازنعمت آب آشامیدنی بهره مند خواهند گردید.
حمیداسماعیلی بخشدارکالپوش نیز با بیان این که بحران کم آبی درروستاهای باغچه ودشت شاد از شدت بیشتر برخوردار است ، به خبرنگارایرنا گفت: بهترین راه حل کمبود آب آشامیدنی مردم این منطقه ، استفاده از آب سدکالپوش است.
وی تصریح کرد: استفاده از آب سدکالپوش موافقت وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای سمنان را نیاز دارد که از سوی مسوولان شهرستان میامی نامه نگاری هایی صورت گرفته است.
برغم کارهایی که مسوولان انجام می دهند، مردم 2 روستای باغچه ودشت شاد کالپوش در بحران کم آبی موجود رنج بیشتری می برند و منتظر اقدام اساسی هستند.
امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان میامی 12هزاروپانصد انشعاب دارد.
شهرستان میامی با 40 هزار نفر جمعیت در شرق سمنان واقع است و با 2 بخش مرکزی و کالپوش دارای یک نقطه شهری و 49روستاست.
منطقه کالپوش در شمال شرق استان سمنان قرار داشته و با استان های گلستان و خراسان شمالی همسایه است.
این منطقه تا مرکز شهرستان میامی حدود 140 کیلومتر و با شهرستان گالیکش استان گلستان هم 50 کیلومتر فاصله دارد.
بخش کالپوش از سه قسمت کوهستانی ، جلگه ای و دشت تشکیل شده است.
7357/6167 خبرنگار: علی آقایی** انتشار دهنده: محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.