این کتاب در چهار فصل شامل، تعریفی از ادبیات کودک، آشنایی با شاعران کودک،‌معرفی شعر کودک و بازی کودکان منتشر شده و قیمت فروش آن نیز ۷۰هزار ریال است.

این نویسنده هرمزگانی که از معلمان دوران دبستان نیز بوده، انگیزه خود را برای نگارش این کتاب شغل مرتبط با کودکان عنوان کرده تا با این کار همکارانش در این حوزه هم با ادبیات کودکان بیشتر آشنا شوند.

قسمت‌هایی از کتاب

تاریخچه ادبیات کودکان و نوجوانان: در گذشته ادبیات کودکان به مفهوم امروزی خویش مطرح نبود چرا که کودکان را الگوهای کوچک شده بزرگسالان می‌دانستند و توجه‌ای به امیال و ویژگی‌ها و نیازهای خاص آنان نداشتند.

اما امروزه با تغییراتی که در ارزش‌ها و مفاهیم به وجود آمده موضوع ادبیات کودکان یکی از موضوعات تخصصی تحقیق و مطالعه شده است و دیگرادبیات کودکان قسمت کوچکی از ادبیات نیست.

ادبیات کودکان زمان شروع معینی ندارد، از زمانی که مادری و طفلش وجود داشته‌اند شکلی از ادبیات کودک نیز خلق شده است و لالایی همان شکل مالوف هنگام خواب که در بزرگسالی هم، طنین آوای آن آرام بخش دل و جان است.

گذشته از لالایی که یکی از انواع ادبیات شفاهی است، نوع دیگر از ادبیات شفاهی کودکانه قصه است و قصه‌های عامیانه‌ای که اعجاب و تحسین ما را نسبت به قهرمان داستان و تنفر و انزجار را نسبت به جادوگر و دیو و حاکم و ظالم برمی‌انگیخت و قصه‌هایی که سرشار از ابهام و سایه‌های خیالی بودند.

قصه‌ها، متل‌ها و داستان‌های ملل سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر رسیده و گاه از طریق داستان گویان دوره‌گرد و یا ساربانان از شرق به غرب و از مکانی به مکان دیگر رفته و چنان در هم آمیخته شده و در هر بازگو شدن بر آن افزوده و یا کم شده که بازشناختن یکی از دیگری کاری مشکل است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.