نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس روز دوشنبه در نشست با کارکنان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: چرخه اقتصادی صنایع دستی از پیش تولید تا فروش داخلی و خارجی و بازاریابی آنان، به خصوص در بازارهای بین المللی با بهره‌گیری از رایزن‌های اقتصادی کشور در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در سراسر جهان مد نظر مسوولان و بازرگانان هرمزگان قرار داشته و از طریق وزارت خارجه با آنان ارتباط برقرار شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده ادامه داد: همه این اقدام‌ها و ایجادهماهنگی‌های بین بخشی منجر به رونق فروش داخلی و خارجی مصنوع‌های صنعتگران صنایع دستی خواهد شد و خانواده‌ها با مشاهده شرایط مناسب و اقتصاد پویای صنایع دستی، به این صنعت روی خواهند آورد.

وی اضافه کرد: بیساری خانواده‌های هرمزگانی با تولید صنایع دستی از لباس تا سایر دست ساخته ها  آشنا بوده و بسیاری برای مصرف خود این لوازم را تولید می‌کنند.

امام جمعه بندرعباس اشاره کرد: علاوه بر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان برخی نهادهای دیگر هم در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقش و وظیفه برعهده دارند که این‌ها باید تکمیل کننده همدیگر باشند.

شناسایی و ثبت میراث فرهنگی کاری اساسی است

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به میراث فرهنگی پرداخت و خاطرنشان کرد: آثار ارزشمند بسیاری در قبرستان‌ها وجود دارد که باید در موزه‌ها نگهداری شده و به عنوان بخشی از نشانه‌هایی هویتی جامعه به مردم معرفی شوند.

وی گفت: معرفی این آثار روحیه خودباوری و احساس غرور ملی را در جامعه تقویت کرده و بر نشاط اجتماعی می‌افزاید، بنابرین بایستی شناسایی میراث فرهنگی و ثبت آن‌ها به عنوان میراث مشترک باقی مانده از گذشتگان مورد توجه باشد.

هویت معماری حفظ شود

نماینده ولی فقیه در هرمزگان اشاره کرد: حتی یک بنای باقی مانده از ۸۰ یا ۱۰۰ سال قبل در یک شهر و یا روستا هویت معماری آن منطقه را نشان می‌دهد که هم باید آن‌را برای نسل‌های بعدی حفظ کرد و هم دانش بکار رفته در آن را استخراج و در معماری کنونی مورد بهره برداری قرار داد تا محله، روستا و شهر هویت معماری خود را حفظ کند.

امام جمعه بندرعباس اشاره کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی موضوع هویت معماری را باید جدی‌تر گرفته و از ظرفیت کمیته سیما و منظر شهری شهرداری‌ها که یکی از اهداف آن «احیای فرهنگی غنی معماری و شهرسازی گذشته» است برای حفظ این هویت بهره‌برداری کند.

ظرفیت‌های گردشگری هرمزگان معرفی شوند

حجت الاسلام و المسلمین عبادی زاده در خصوص گردشگری هم اظهار داشت: هرمزگان با وجود مناظر بکر و جاذبه های طبیعی و غیر طبیعی در بخش گردشگری آنگونه که باید و شایسته است نتوانسته خود را در داخل مرزها و خارج کشور معرفی کند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان ادامه داد: امروزه گردشگران در پی بازدید و تماشای مناظر بکر و زندگی‌های سنتی مردم هستند که این استان می‌تواند با معرفی ظرفیت‌های خود گردشگران را جذب کند.

وی اضافه کرد: گردشگری را نباید به طبیعت گردی منحصر دانست و گردشگری صنعتی و کشاورزی هم شاخه‌هایی از گردشگری هستند که علاقه مندان خاص خود را دارند، حتی نحوه تولید یک وسیله  از صنایع دستی و برداشت میوه برای گردشگران جاذبه دارد.

حجت الاسلام عبادی زاده اشاره کرد: صنعت سفر و گردشگری در اقتصاد جهانی دارای جایگاه ویژه‌ای است که ایران و هرمزگان با توجه به داشته و ظرفیت‌های موجود باید از این اقتصاد پویا سهم بیشتری کسب کند.

اشاعه گردشگری مذهبی در هرمزگان/فاصله بسیار این استان با شاخص‌ها

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان هم در این نشست اظهار داشت: صنعت سفر و گردشگری اقتصادی نوظهور محسوب می شود که توانسته جایگاه مناسبی در سطح جهان کسب کند و در این استان اشاعه گردشگری مذهبی را پی‌گیری می‌کنیم.

رضا برومند ادامه داد: وجود امامزادگان متعدد و همچنین شهدای دریایی و دوران دفاع مقدس، محل ساقط شدن هواپیمای مسافربری توسط ناوجنگی آمریکا در ایجاد روحیه انقلابی مردم هرمزگان  موثر بوده است.

وی اضافه کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای گردشگری در حال انجام است که امسال برای ۱۵ نقطه این زیرساخت‌های آماده می‌شود و اعتبارهایی هم در ادامه سال برای این منظور به استان اختصاص خواهد یافت.

وی بیان داشت: این استان با وجود برخی اقدام‌های انجام شده در گذشته، فاصله بسیاری با شاخص‌های توسعه گردشگری وجود دارد که برای کاستن از این فاصله باید شبانه روز کار کنیم.

۳۲۱۹/۲۰۹۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.