چاپ این کتاب ۳۲۸ صفحه‌ای توسط موسسه فرهنگی و انتشاراتی توسعه  قلم درسال ۱۳۸۳ در ۳ هزار نسخه منتشر شده است.

نویسنده درباره خواص می‌گوید: انسان از نظر استعدادهای جسمی و روحی در یک اندازه و سطح نیستند، برخی بهره‌های هوشی و توان‌های عقلی بیشتری دارند و از شرایط اداره امور و جهت دهی و قدرت مدیریت برخوردارند، از این رو با فعالیت‌هایی که در سطح جامعه  انجام می‌دهند مورد توجه قرار می‌گیرند؛ به طوری که مردم، چشم به رفتارها و موضع گیری‌های آنان می‌دوزند و مطابق روش و منش آنان راه می‌پیمایند، این افراد برجسته همان «خواص» هستند.

در تاریخ اسلام نیز حرکت‌های فراوانی از جانب خواص ظاهرالصلاح صورت گرفته که نتیجه قطعی آن، کمرنگ کردن رسالت همه انبیا، بویژه حضرت ختمی مرتبت(ص) بوده است، این خواص که عموما کارهای خود را تحت پوشش خیراندیشی، مصلحت خواهی، ترویج شریعت و اسلام دوستی انجام می‌دادند، مردمان را دسته دسته به سوی کردارهای ناصواب فراخوانده اند و عوام نیز چشم و گوش بسته تسلیم آنان شده اند.

نعیم آبادی درمقدمه این کتاب گفته است که خواص ۲ دسته هستند:

خواص حقیقت خواه وصالح که مردم را به سوی رشد و کمال سوق می‌دهند و خواص ستمگر و ناصالح که باعث خسران و گمراهی جامعه‌اند. نگاهی به تاریخ بشر به روشنی نشان می‌دهد که نقش خواص تا چه حد، سرنوشت ساز و تعیین کننده بوده است.

کارکرد خواص در همه مقاطع تاریخی باتوجه به اسناد و مدارک به آسانی قابل تحلیل است. با مطالعه مقاطع تاریخی به سه نکته اساسی پی می‌بریم:

۱- خواص چگونه و با چه روش‌هایی زمینه‌های ایجاد لغزش را فراهم می آورند؛

۲- خود خواص در اثر چه عواملی لغزیدند؛

۳- راه‌های جلوگیری از این لغزش‌ها چیست؟

این سه محور موضوع بحث‌های این کتاب است...

در مطالعه تاریخ اسلام و حوادث عاشورا همیشه این سه نکته را درنظر داشته و به طور پراکنده در سخنرانی‌ها به آن می‌پرداخته تا آن که سخنرانی مقام معظم رهبری، حضرت آیت لله خامنه ای درباره خواص و درس‌ها و عبرت‌های عاشورا مرا بر آن داشت تا نزدیک ۲ سال در مصلای شهر بندرعباس یکی از خطبه‌های نماز جمعه را سلسله وار به این موضوع مهم اختصاص داده، آن را بسط و گسترش دهم.

آیت الله غلامعلی نعیم‌آبادی (زاده‌ی ۱۳۲۳، دامغان) نماینده سابق ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه شهر بندرعباس بود.وی دارای عنوان حوزوی آیت‌الله است.

عاشورا در عاشورا، شب عاشورا، ، قرآن در نهج البلاغه، نخستین گام در نماز، نماز درمانی، نماز جماعت، نماز آئینه وحی، روزه در آئینه وحی، زکات در آئینه وحی، شکر در آئینه وحی، زکات سهمی برای شکوفایی، خمس سهمی برای شکوفایی، احسان خمس، توسل، شرحی برخطبه امام سجاد، امربه معروف و نهی از منکر، روش شناسی و آسیب شناسی امربه معروف ونهی از منکر، غدیر در آینه تاریخ، آسیب‌شناسی‌: خواص‌ زمینه‌ها، عوامل‌ و راه‌های پیش گیری، تحریف درآموزه های دینی، امامت عصاره رسالت، امامت عصاره رسالت، آیین پارسایی: شرح خطبه همام، زمزمه روزه داران( شرح دعاهای ایام ماه رمضان)، حق و باطل، بهائیت دین نیست، مبانی دینی اقتصاد مقاومتی، رشوه، نقدی بر وهابیت و صلیب خونین از دیگر کتاب‌های نوشته شده توسط این نویسنده است.

۷۱۹۵/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.