وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان ۱۶۱هزار هکتار با تولید سالانه افزون بر۲ میلیون و ۳۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی و یک میلیون و ۶۵۰هزارتن محصول سبزی و صیفی خارج از فصل تاثیر بسزایی در تنظیم بازار این محصولات در فصل های پاییز و زمستان درسطح کشور دارد.

به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی آن با توجه به جایگاه استراتژیک این استان و ظرفیت های ویژه این بخش به خصوص در حوزه پروژه میگو و توسعه کشت گلخانه ای ، می تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصاد و بهبود معیشت مردم این منطقه و حتی کشور داشته باشد.

البته در حال حاضر نیز این بخش کارکردهای خاص خود در اقتصاد و اشتغالزایی استان هرمزگان را دارد و برنامه های ویژه ای برای توسعه این حوزه در نظر گرفته شده و در دست اجرا است.

اشتغالزایی در بخش کشاورزی نسبت به سایر صنایع و بخش های اداری بسیار سریع تر و کم هزینه تر صورت می گیرد و از همین رو نقش بسزایی در ایجاد اشتغال پایدار و تثبیت جمعیت در شهرها و روستاها دارد و از مهاجرت روستاییان به دلیل نبود اشتغال جلوگیری می کند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی توسعه بخش کشاورزی یکی از مهمترین گام ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی در جهت رشد و توسعه اقتصادی می باشد و خوشبختانه در طول سالهای اخیر به ویژه در دولت تدبیر و امید این حوزه مورد توجه ویژه قرار گرفته و موفقیت های بسیاری از جمله خودکفایی در تولید محصول استراتژیک گندم در کشور حاصل شده است.

 برای تقویت و توسعه هر چه بیشتر این راهبرد مهم باید سعی کنیم تا توانمندی های کشاورزان را ارتقا دهیم چرا که با این کار علاوه بر رونق تولیدات بخش کشاورزی، سهم این بخش در اقتصاد و اشتغال زایی نیز افزایش می یابد.

ظرفیت های هرمزگان در حوزه شیلات و کشاورزی

استان هرمزگان ظرفیت های استفاده نشده ای در حوزه شیلات و کشاورزی دارد که اگر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گیرد می تواند بخش بزرگی از تولیدات کشور و منطقه را در اختیار گیرد.

یکی از مهمترین راهبردهای حوزه کشاورزی، توسعه کشت گلخانه ای با توجه به شرایط منابع آبی و کمبودهای موجود در این بخش است.

هم اکنون وسعت گلخانه های استان هرمزگان ۲۰۵ هکتار با تولید سالانه ۵۰ هزار تن محصول خارج از فصل است که این میزان طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان باید در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی در برنامه های ۱۰ساله به ۵ هزارهکتار افزایش یابد.

بیش از ۲ هزار و ۸۳۰ هکتار از زمین‌های پرورش میگو در هرمزگان با ۱۵ سایت و ۲۳۹ مزرعه زیر کشت رفته و هم اکنون ۱۷ مرکز تکثیر میگو در این استان فعال می‌باشد که یک هزار و ۴۰۰ میلیون قطعه بچه میگو تولید کرده‌اند و از این تعداد ۳۲۰ میلیون قطعه به استان‌های دیگر صادر شده است.

هرمزگان محور پرورش میگو در منطقه جنوب کشور است و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته برای تولید ۱۰۰ هزار تن میگوی پرورشی تا سال ۱۴۰۰ در این منطقه هدف گذاری شده است.

صنعت پرورش میگو اشتغال و ارز آوری گسترده‌ای را به همراه خواهد داشت و این طرح‌ها بدون تکیه بر منابع دولتی و فقط با استفاده از توانمندی بخش خصوصی و مردمی اجرایی می‌شود.

هرمزگان از استان های پیشرو در اجرای طرح های کشاورزی و شیلات

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: پنج سایت پرورش میگو به مساحت ۱۴ هزار هکتار در مناطق ساحلی هرمزگان با ظرفیت تولید ۷۰ هزار تن و ارزآوری ۳۵۰ میلیون دلار در سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.

علی اشرف منصوری درهمین زمینه اظهار داشت: هرمزگان با تلاش‌های صورت گرفته از استان‌های پیشرو در اجرای طرح‌های کشاورزی و شیلات است.

وی افزود: درحوزه ایجاد گلخانه‌های تولید محصولات کشاورزی نیز طرح‌های بزرگی در هرمزگان در حال انجام است و تحولات خوبی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

رونق اقتصاد کشور با فعالیت های جهاد کشاورزی حاصل می شود

با وجود گرم وخشک بودن هرمزگان، اما این استان توانسته با توجه به چهار فصل بودن در زمینه تولیدات متنوعی از جمله محصولات باغی و کشاورزی به یکی از مناطق مهم کشور در این زمینه تبدیل شود و علاوه بر تأمین نیازهای استان و سایر مناطق، در زمینه صادرات به کشورهای منطقه خصوصاً خلیج فارس نیز از شهرت برخوردار باشد.

دولت تدبیر و امید با در نظر گرفتن تسهیلات و توجه ویژه به بخش کشاورزی موجب رونق و افزایش اشتغال در بخش های مختلف زیرمجموعه جهادکشاورزی شده است.

بررسی های جداول آماری نشان می دهد سهم بخش های کشاورزی در اشتغال، در دوره زمانی سال ۱۳۹۷ دو دهم درصد افزایش یافته است.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس با اشاره به اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد کشور، گفت: رونق اقتصاد کشور با فعالیت‌های جهادکشاورزی حاصل می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدعبادی زاده بیان داشت: در صورت حمایت از بخش کشاورزی و تسریع در انجام طرح های این حوزه، چرخ اقتصاد با قدرت خواهد چرخید و بسیاری از کاستی ها پنهان می شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده اقتصاد کشور و مردم در حوزه کشاورزی است، افزود : با توجه به استعدادها و ظرفیت های موجود در حوزه کشاورزی، باید با تکیه بر تکنولوژی های مدرن و نوین در جهت رشد تولیدات این حوزه گام برداریم.

امام جمعه بندرعباس خاطرنشان کرد: امروز با تلاش ها و اقدامات صورت گرفته شرایط بسیار خوبی در جهت رشد و توسعه پرورش میگو انجام شده و این پیشرفت ها نوید بی نیاز شدن از صادرات نفتی را می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی زاده با تاکید بر اصلاح سیستم آموزشی دانشگاه ها و با بیان اینکه عمده بیکاران کشور، بخش دانشگاهی هستند، گفت: حوزه کشاورزی هرمزگان با توسعه سیستم های آب دهی نوین و پرورش گلخانه ای می‌تواند کمبود اشتغال را جبران کند.

وی تصریح کرد: بخش صنعت نتوانسته مشکل بیکاری را در استان هرمزگان بر طرف کند اما بخش کشاورزی و شیلات می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

حجت الاسلام عبادی زاده با تاکید بر توسعه صادرات گفت: افق تولیدات استان باید براساس صادرات و نه براساس نیاز داخلی طرح ریزی شود.

بهره برداری از ۱۰ پروژه کشاورزی در هفته دولت

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: هفته دولت امسال ۱۰ پروژه با هزینه ای افزون بر ۶۴۱ میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی در بخش کشاورزی استان به بهره برداری رسید.

علی باقرزاده همایی تصریح کرد: از جمله مهمترین این طرح ها ایجاد گلخانه در حاجی آباد و میناب، آبیاری تحت فشار در بیش از دو هزار هکتار از اراضی هرمزگان، واحد تولید خوراک آبزیان در قشم، مزاع پرورش میگو و صنایع بسته بندی محصولات کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با این هفته واحد های عمل آوری و سالن های انجماد محصولات کشاورزی در بندرلنگه به بهره برداری رسید که موجب ایجاد صنایع فرآوری و ارزش افزوده در بحث شیلات و کشاورزی خواهد شد.

باقرزاده تصریح کرد: به دلیل اهمیت تولید گوشت سفید و قرمز در کشور و برای تامین نیاز استان واحد های پرورش بز داشتی، پرورش شترمرغ، مرغداری ۱۲ هزار قطعه ای نیز در هفته دولت در هرمزگان افتتاح شد.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.