سعید برخوری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در راستای برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی 98 -97 سطحی معادل 13 هزار و 270 هکتار به کشت هندوانه از ارقام میکادو، B - 32، آستاراخان، آرگون و چارلستون اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: به منظور بهینه سازی مصرف آب، بیش از 80 درصد سطوح زیر کشت به آبیاری تیپ و مالچ پلاستیکی کفپوش مجهز است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان گفت: در جهت ارتقای کیفیت محصول، عمدتا مصرف کودهای آلی و کودهای ریز مغذی به صورت کود، آبیاری و محلول پاشی در اولویت بوده است.
وی افزود: با توجه به خارج از فصل بودن این کشت ها، میزان مصرف آب در محصول هندوانه در جنوب کرمان کمتر از 30 درصد مصرف آب در سایر نقاط کشور بوده و برابر ارزیابی های انجام شده کارایی مصرف آب در محصول هندوانه بیش از 15 کیلوگرم به ازای هر متر مکعب آب مصرفی است.
برخوری تصریح کرد: برابر گزارش‌های واصله عملیات برداشت محصول نوبرانه در شهرستان های رودبارجنوب و قلعه گنج از پنجم فروردین ماه آغاز و تا پایان خرداد ماه در شهرستان فاریاب ادامه خواهد داشت که پیش بینی می شود از سطح ذکر شده بیش از 500 هزار تن محصول تولید و به بازارهای هدف عرضه گردد.
برداشت هندوانه در حالی در جنوب کرمان آغاز می شود که بیشتر کارشناسان منابع آبی و کشاورزی تذکر داده بودند، کاشت این محصول به هیچ وجه برای منطقه صرفه اقتصادی ندارد چرا که هر کیلوگرم هندوانه 250 لیتر آب نیاز دارد و تولید یک عدد هندوانه 10 کیلویی، 2 میلیون و 500 هزار تومان برای کشور تمام می شود، البته سازمان جهاد کشاورزی در واکنش به این اظهار نظرها، اعلام کرده، برای جلوگیری از مصرف بی رویه آب، از روش هایی همچون آبیاری نوار تیپ و مالچ پلاستیکی استفاده می کند.
حال باید ببینیم، کشاورزان از تولید این محصول، نفع می برند یا اینکه محصولشان همچون سال های گذشته به علت پایین بودن قیمت ها، خوراک احشام می شود.
سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مستقل از مرکز استان، هفت شهرستان با جمعیت یک میلیون نفر را تحت پوشش دارد.
7450/7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.