محورهای سه گانه شیلات، گردشگری و کشاورزی مبنای فعالیت و همکاری در این زمینه است و کارگروه مشترک و کمیته های زیر مجموعه در این خصوص تشکیل خواهد شد.

مکران منطقه ای است که شرایط استراتژیک منحصر به فردی دارد و می تواند به‌ عنوان یاقوت توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هرمزگان و حتی کشور مطرح باشد.

توسعه ساحل مکران به عنوان یک بحث راهبردی مهم و استراتژیک مطرح است و این راهبرد ملی اهداف متنوعی در حوزه امنیت ملی و دفاعی، توسعه متعادل، محرومیت زدایی، انرژی، صنعت، حمل و نقل و حتی کشاورزی و تجاری را به همراه دارد.

این منطقه در سراسر مرز ساحلی خود با آب‌های آزاد بین المللی مجاورت دارد و دارای ظرفیت های کم نظیری در بحث توسعه و سرمایه گذاری است.

سواحل مکران در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسا بندر چابهار آغاز و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.

این سواحل دروازه طلایی ایران اسلامی است که توسعه آن در بخش‌های مختلف با توجه به فرمایش‌ها و تاکید مقام معظم رهبری به صورت ویژه در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته و در حال عملیاتی شدن است.

۵۰ تا ۶۰ درصد سواحل مکران در استان هرمزگان قرار دارد و دولت و وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌های اجرایی در صدد هستند با رونق اقتصادی ساحلی در این منطقه، کسب و کار در بین مردم شرق استان هرمزگان توسعه یابد.

سواحل مکران فرصتی ویژه برای جذب سرمایه گذاران و توسعه و عمران شهرستان‌های جاسک، سیریک و میناب در شرق استان هرمزگان است.

استاندار هرمزگان توسعه سواحل مکران را با تکیه بر توانمندی مردم این منطقه امکان پذیر دانست و تاکید کرد: با تکیه بر مردم بومی و آموزش آنها می توان توسعه مکران را تسریع کرد که این امر از اولویت های استان در بحث توسعه این منطقه است.

فریدون همتی شامگاه دوشنبه در دیدار با رئیس مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت موضوع توسعه سواحل مکران، افزود: در منطقه مکران ظرفیت های بی نظیری وجود دارد که می تواند نقش موثری در توسعه این منطقه داشته باشد.

وی گردشگری را یکی از ظرفیت های این منطقه دانست و گفت: باید از ظرفیت های عظیم گردشگری سواحل مکران در مسیر رشد و بالندگی این منطقه استفاده کرد.

استاندار هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌های شیلاتی در سواحل مکران گفت: سواحل مکران علاوه بر ظرفیت های گردشگری دریایی و کشتیرانی دارای ظرفیت‌های شیلاتی مانند پرورش میگو و ماهی است که می تواند علاوه بر اشتغالزایی و رونق اقتصادی در منطقه، شرایط صادرات و ارز آوری را نیز فراهم سازد.

همتی خاطرنشان کرد: به منظور فعال سازی و رونق عرصه پرورش میگو طرح های عظیمی در استان هرمزگان توسط بخش خصوصی در دست اقدام است که با اجرایی شدن آنها ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان به ویژه در سواحل مکران زیر کشت میگو خواهد رفت.

وی با اشاره به ظرفیت کشاورزی در منطقه مکران، اظهار داشت: با توجه به نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس به محصولات کشاورزی و ظرفیت های این استان در تولیدات این گونه محصولات، باید به بخش کشاورزی هرمزگان بیشتر توجه و زمینه بهره‌برداری از ظرفیت ها را فراهم ساخت.

استاندار هرمزگان از پیگیری راه اندازی پروازهای مسافری در فرودگاه جاسک خبر داد و گفت: زیر ساخت های فرودگاهی این شهرستان مناسب است و در تلاش هستیم که حداقل هفته ای دو پرواز از جاسک به تهران و بالعکس را راه اندازی کنیم.

همتی خاطرنشان کرد: راه اندازی این پرواز ها می تواند موجب رونق اقتصادی به واسطه حضور گردشگر و توسعه زیر ساخت ها توسط سرمایه گذاران شود.

۷۱۹۸/۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.