گالی نوعی فرسایش خاکی یا خندقی است که طول آن به 12 کیلومتر با عمق 4 تا 6 متر می رسد.
علیرضا گنج آبادی شامگاه یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: اجرای این طرح با هزینه یک میلیارد و 30 میلیون ریال انجام شد.
وی افزود: امسال نیز در راستای طرح کنترل و مهار گالی در شهرستان بندرلنگه اجرای طرح مدیریت رواناب در سطح 250 هکتار پیش بینی شده است.
گنج آبادی بیان داشت: برای اجرای این طرح 9 میلیارد و 250 میلیون ریال اعتبار پیشنهاد شده که در صورت تخصیص در نیمه نخست امسال اجرا می شود.
وی تصریح کرد: 28 کانون بحرانی فرسایش خاکی به مساحت 318 هزار هکتار در استان هرمزگان وجود دارد که از این شمار هفت کانون بحرانی در بندرلنگه واقع شده است.
رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: حساسیت خاک، بارش هایی با شدت زیاد، تغییر کاربری زمین ها، مهاجرت در اثر خشکسالی، رها سازی زمین های دیم، تخریب پوشش گیاهی، نبود مدیریت سیلاب، دخالت های انسانی در انحراف و تمرکز سیلاب و اقدامات عمرانی نادرست از جمله عوامل اصلی ایجاد و گسترش کانون های گالی است.
گنج آبادی خاطرنشان کرد: تخریب زمین ها، هدر رفت خاک، خسارت به عرصه های منابع طبیعی، زمین های کشاورزی، بناها و تاسیسات زیربنایی، تهدید روستاها و مکان های مسکونی، رسوب زایی و تشدید رسوب گذاری در مسیل ها، سازه های آبی و بنادر از پیامدهای فرسایش گالی است.
وسعت بیابان های استان هرمزگان یک و نیم میلیون هکتار است و کانون های بحرانی بیشتر در شهرهای جاسک، سیریک، میناب، بندرلنگه، بندرخمیر، بندرعباس، قشم و بستک واقع شده اند.
شهرستان بندرلنگه در 240 کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.