منصور خسروی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به عملکرد یگان حفاظت این اداره کل طی 9 ماهه سالجاری اشاره کرد و افزود: آتش سوزی مهمترین عامل تخریب منابع طبیعی است که بیشترین آن توسط عوامل انسانی انجام می شود که طی این مدت پنج نفر در خصوص آتش زدن مراتع این استان بازداشت شده اند.
وی اظهار کرد: سهل انگاری و آگاهی نداشتن مردم موجب از بین رفتن بسیاری از ظرفیت های منابع طبیعی در این استان می شود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: طی 9 ماهه گذشته بیش از 229 هکتار از مراتع این استان در 86 مورد خلع ید و رفع تصرف شده است.
خسروی با بیان اینکه در این مدت از سال 636 مورد از تصرف بیش از 2 هزارو 381 هکتار از زمین های ملی پیشگیری شده است افزود: 74 دستگاه ماشین آلات و ادوات نیز در سطح استان زنجان در این خصوص توقیف شده است.
وی با بیان اینکه ورود غیرمجاز دام به مراتع این استان یکی از موارد تخریبی این زمین ها است، یادآورشد: 12 هزار و 678 راس دام سبک در 61 مرحله از مراتع شهرستان های زنجان، طارم و ماهنشان اخراج شده است.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: بیش از یک هزار و 126 هکتار از اراضی ملی در 206 مورد بر اساس ماده 55 قانون نیز تنظیم پرونده شده است.

*** بر اساس قانون اصلاح تبصره ماده 55 اصلاحی قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع، وزارت کشاورزی و منافع طبیعی مکلف است به وسیله گارد جنگل و مأموران خود به محض اطلاع از تصرف زمین ها، از آنها رفع تجاوز کند و در صورتی که‌ تشخیص وزارت کشاورزی و منافع طبیعی نسبت به منافع ملی مذکور در این ماده اخطار یا آگهی شده باشد مراتب را به دادسرای محل اعلام کند و ‌دادسرا متهم را مورد تعقیب کیفری قرار ‌دهد.
خسروی با بیان اینکه بیش از 970 نفر در این مدت با تلفن 1504 تماس برقرار کرده و در خصوص تصرف اراضی گزارش هایی را داده اند، از چوپانان، دامداران و گردشگران خواست، در صورت مشاهده هرگونه تخلف در خصوص تخریب، آتش سوزی، تصرف و دیگر موارد در منابع طبیعی موارد را از طریق این شماره چهار رقمی در سراسر استان زنجان جهت بررسی موضوع گزارش دهند.
کل زمین های مرتعی، کشاورزی و زراعی استان زنجان 2 میلیون و 200 هزار هکتار است که از این میزان یک میلیون و 200 هزار هکتار شامل مراتع و جنگل هاست.
این مراتع شامل 22 درصد مرتع درجه یک، 37 درصد مرتع درجه 2 و 41 درصد نیز مرتع درجه سه است.
7325/6085
خبرنگار: حدیث ابوالحسنی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.