به گزارش ایرنا، فریدون همتی شامگاه یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استانداری هرمزگان اظهار داشت: این تعطیلی براساس مصوبه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان در راستای مدیریت مصرف انرژی در فصل گرما و تامین مناسب آب و برق مورد نیاز در هرمزگان است.
وی افزود: براساس این مصوبه ، ساعت کاری اداره ها و دستگاه‌های اجرایی هرمزگان نیز از اول خرداد تا پایان مرداد ماه، یک ساعت زودتر آغاز و یک ساعت زودتر نیز به پایان می رسد.
همتی با اشاره به فرارسیدن فصل گرما و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، تاکید کرد: مردم هرمزگان تاکنون همراهی خوبی در راستای مصرف بهینه آب و برق داشته اند و از آنها می خواهیم در تابستان پیش رو نیز این روند را ادامه دهند.
براساس اعلام نظر مسوولان شرکت توزیع نیروی برق هرمزگان، پیش بینی می‌شود تابستان امسال میزان مصرف در این استان به 2 هزار و 300 مگاوات ساعت برسد که 300 مگاوات ساعت بیشتر از توان تولید برق در هرمزگان است.
طبق اعلام مسوولان این شرکت، تعطیلی روزهای پنج شنبه دستگاه های دولتی در فصل گرما می تواند مصرف 100 مگاوات برق را در استان کاهش دهد.

** سمپاشی54 هزار هکتار از زمین های کشاورزی هرمزگان علیه ملخ های صحرایی
استاندار هرمزگان در بخش دیگری از صحبت های خود در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با هجوم ملخ های صحرایی به زمین های کشاورزی، گفت: باید از مشارکت و همکاری مردم در راستای مقابله با ملخ های صحرایی بیشتر استفاده شود.
همتی تصریح کرد: با توجه به جمعیت گسترده این ملخ ها، حدود یک میلیون و 300 هزار هکتار از زمین ها در هرمزگان تحت پایش قرار گرفت و 54 هزار هکتار نیز در راستای مبارزه با ملخ های صحرایی سمپاشی شده اند.
وی بیان داشت: باید از توانمندی دستگاه های مختلف از جمله نیروهای بسیج، جمعیت هلال احمر، دهیاری ها و دیگر ظرفیت‌ها در راستای مقابله همه جانبه با ملخ های صحرایی استفاده شود تا شاهد آسیب کمتری از این ناحیه باشیم.
استاندار هرمزگان ابراز داشت: سم مورد نیاز برای مقابله از طریق سازمان جهاد کشاورزی تامین و در اختیار باغداران و کشاورزان قرار می‌گیرد تا نقاط آلوده را سمپاشی کنند.
همتی تصریح کرد: فرمانداران شهرستان هایی که درگیر این پدیده هستند به طور دائم ستاد بحران را تشکیل دهند و اطلاع‌رسانی مداوم در راستای آگاهی ‌بخشی به مردم انجام شود.
به گزارش ایرنا، کار مبارزه با دسته های ملخ بالدار صحرایی در هرمزگان با استفاده از هشت دستگاه سم پاش وانتی ، 12دستگاه سم پاش دستی و 2فروند هواپیمای مخصوص سم پاشی درحال انجام است.
وجود اولین دسته ملخ های مهاجر صحرایی دریایی در هرمزگان چهارم بهمن ماه پارسال (1397هجری خورشیدی) در بندرنخیلو از توابع بندرلنگه درغرب این استان گزارش شد.
این ملخ ها به علت نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان به مناطق مختلف از جمله یمن، عمان و ایران (از طریق آبهای خلیج فارس) مهاجرت کرده اند که سازمان فائو هشدار مهاجرت آنها را از قبل به تعدادی از کشورها داده بود.
دومین گزارش از ورود این آفت به هرمزگان دوم اسفندماه سال گذشته از بخش سندرک میناب واقع در شرق این استان( درفاصله 450کیلومتری ازکانون اول دربندرلنگه) دریافت شد که نشان می دهد ملخ های صحرایی باعبور از کشور عمان، دریای عمان و سواحل مکران وارد خاک ما شده اند.
ملخ های صحرایی در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه های مختلف ازجمله جنگل ها، باغهای میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع آنها را از بین می برند و با توجه به قدرت تخریبی که دارند باعث قحطی نیز می شوند.
'وسعت زمین های کشاورزی هرمزگان 259هزار هکتار با تولید سالانه دو میلیون و 300هزارتن محصول زراعی و باغی اعلام شده که بیشترین آن به میزان یک میلیون و 650 هزار تن شامل سبزی و صیفی خارج از فصل می شود که بهترین تغذیه برای ملخ های صحرایی محسوب می شوند.
آخرین گزارش ازحمله ملخ های مهاجر صحرایی دریایی (درغرب هرمزگان) به بندرلنگه به سال 1368هجری خورشیدی برمی گردد درحالیکه سال 92 نیز درشرق این استان در سطح سه هزار هکتار با آفت خطرناک ملخ صحرایی مبارزه شد.
طبق اعلام مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از سال 92هجری خورشیدی تا چهارم بهمن ماه سال گذشته ریزش ملخ صحرایی مهاجر در این استان گزارش نشده بود.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.