به گزارش ایرنا، به گفته اعضای هیات علمی هرچند اقدام های خوبی در این زمینه شده و ساله از برگزیده های رشته های مختلف تجلیل می شود ولی این اقدام ها جامع نبوده و نیازمند مرکزی برای تمرکز در همه بخش ها می باشد.
استادان دانشگاههای هرمزگان به مناسبت دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس به بررسی جایگاه این حوزه از زاویه های مختلف پرداختند وخواستار توجه جدی ترمسوولان شدند.
به گفته این عده از محققان دانشگاههای هرمزگان، خلیج فارس با وجود نام پر آوازه و استراتژیک بودن آن در سطح دنیا در ابعاد مختلفی پژوهش جامعی برای شناخت بیشتر آن صورت نگرفته و همواره به عنوان یک حلقه مفقوده باقی مانده است.
دانشگاهیان هرمزگان تصریح کردند: همواره وقتی نام خلیج فارس به میان می آید برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس آن را موضوع شخصی دانسته و در فکر تغییر نام بوده درحالیکه به عمق واهمیت آن که در دنیا به عنوان یک آبراه بین المللی شناخته شده و دشمنان از سو استفاده وبهره می برند، پی نمی برند.

**راه اندازی مرکز سیاست گذاری خلیج فارس ضروری است
استاد علوم سیاسی دانشگاه هرمزگان گفت: با توجه به اهمیت خلیج فارس تاسیس مرکز سیاستگذاری خلیج فارس در راستای تهدیدات امنیت زیست محیطی حال حاضر و آینده ضرورت دارد.
مهدی ملاحی در نشست تخصصی بسیج اساتید هرمزگان با موضوع خلیج فارس افزود: تاسیس این مرکز با هدف کمک به مراکز تصمیم گیر درحوزه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی است که نتیجه آن مورد رضایت آیندگان خواهد شد.
یکی دیگر از کارشناسان علوم سیاسی واستاد دانشگاه گفت: تاسیس یک مرکز مطالعات و پژوهش های خلیج فارس نباید وابسته به شخص یا گروه خاصی شود که مورد سو استفاده ها قرار گیرد.
قاسم امینی بیان کرد: باید برای مرکز سیاست گذاری خلیج فارس ملاحظات اداری و سیاسی در نظر گرفته شود تا درجهت حل مشکلات این حوزه روند دایمی وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت هویتی خلیج فارس، تبیین سیاست قدرت های بزرگ در حوزه خاورمیانه و نقش آفرینی آن ها در تغییرات اسناد اظهارداشت: ناکارآمدی فعالیت ها درایران و به ویژه هرمزگان، قسمت عمده ای از مساحت جغرافیایی خلیج فارس را در خود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

** نگاه اقتصادی به منطقه استراتژیک خلیج فارس
عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان نیز در این نشست عنوان کرد: درنگاه استراتژیک منطقه خلیج فارس توسط قدرت های جهانی، مولفه های مهمی وجود دارد که اولین آن اقتصاد است.
محمد محبی خاطرنشان کرد: وجود منابع غنی نفت و گاز به عنوان موتور محرکه اقتصاد صنعتی باعث اهمیت این منطقه شده است و ثروت ناشی از فروش این منابع در کشورهای منطقه، بازار مصرف مهمی برای کالاهای صنعتی به شمار می رود.
وی ادامه داد: تقاضا برای انواع تسلیحات نظامی با ایجاد درگیری ها وگسترش واگرایی منطقه ای افزایش می یابد و منابع معدنی موجود درخلیج فارس نیز به اهمیت اقتصادی افزوده می شود.
این استاد دانشگاه درحوزه سیاست بیان کرد: مولفه دوم وجود مدل جمهوری اسلامی درایران است که با اهداف اقتصادی و سیاسی دنیای کاپیتالیز درتضاد می باشد که باعث کشانده شدن دولت های غربی به این منطقه شده است.
وی یاد آور شد: مولفه سوم وجود رژیم صهیونیستی به عنوان نژاد پرست درخاورمیانه به دنبال گسترش وغارت است و نمی خواهد درمنطقه همگرایی شکل بگیرد و در پی آن تقویت گسل های قومی و مذهبی و تاریخی ایجاد می کند.
به گفته وی؛ همه این عوامل باعث شده خلیج فارس با خطرات واگرایی منطقه ای نزاع و تشدید مشکلات زیست محیطی روبرو باشد.

** خلیج فارس دارای ذخائر عظیم نفت وگاز
استاد دانشگاه آزاد هرمزگان در این گردهمایی گفت: در امور ملی می توان نقش پیشنهاد دهنده داشت اما در امور منطقه ای می توان درمیان مدت و بلند مدت امکان نوعی عدم تمرکز را مشاهده کنیم.
یاسر روستایی بیان کرد: به عنوان ساکنان استان باید تمرکزمان برمعیشت روزمره مردم باشد که ضرورت دارد.
این دانش آموخته دکترای اقتصاد انرژی واستاد دانشگاه تصریح کرد: اهمیت خلیج فارس در راستای ارتباط آن از طریق تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند واتصال سه قاره اروپا، آسیا، آفریقا وهمچنین سه عامل موقعیت جغرافیایی، بازار صدور کالا، ذخایرعظیم انرژی مهم است.
سلمان ستوده نیا اضافه کرد: مزایای دریا مانند نفت، گاز و معدن و ذخایر آبزیان شامل ماهی، میگو، صدف، مروارید و جلبک که منابع سرشارغذایی محسوب می شود.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ارزان ترین راه برای انتقال کالا و خدمات، دریا می باشد بنابراین مولفه اقتصاد دریا محور می تواند اتکا کشور را به نفت کاهش دهد.

** ایجاد شغل های اشتغالزا درحوزه خلیج فارس
به گفته این استاد دانشگاه درحوزه اقتصاد و انرژی؛ کشور ایران در استفاده از جزیره های قشم وهرمز می تواند سرمایه گذاری و گردشگری را افزایش دهد و با سرمایه گذاری در مجتمع پتروشیمی، ظرفیت تولید آمونیاک، متانول، کود شیمیایی و صنایع وابسته به آب، مشاغل بسیاری ایجاد کند.
ستوده نیا معتقد است؛ ازطریق گسترش گردشکری درجزیره های کیش، قشم و هرمز، می توان برخی از کشورهای حاشیه را از گردشگری خارج کرده و باعث ورود ارز و افزایش اشتغال در حوزه خلیج فارس شد.
یک بانوی دان آموخته دکترای محیط زیست در ادامه گفت: خلیج فارس باید با توجه به شرایط اقتصادی و به لحاظ داشتن منابع نفت، گاز، مواد معدنی و تنگه هرمز، از نظر زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.
مریم عنایتی خاطرنشان کرد: نگاه کشورهای استعماری و حوزه خلیج فارس بهره برداری بیشتراز این منابع است و مساله محیط زیست می تواند وجه تشابه و مشترک این کشورها باشد.
وی افزود: برای اینکه ضمانت اجرایی بالا رود و اثرگذار باشد باید تفاهم نامه، پروتکل یا کنوانسیونی قرار داه شود که لازم است وزارت خارجه وارد شده و از تک قطبی بودن فاصله بگیرد.
این فعال محیط زیستی بیان کرد: برای مقابله با تهدیدات محیط زیست باید اقدام های بین المللی انجام شود و از مسوولان، نمایندگان و استاندار انتظار می رود یک ساختارعلمی با ضمانت بالا در حوزه خلیج فارس ایجاد شود.
دهم اردیبهشت روز ملی خلیج فارس است که هرساله آیین های مختلفی دراین روز در بخش های مختلف فرهنگی، هنری، ورزشی برگزار می شود.
امسال هم مراسم روز ملی خلیج فارس با حضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی برنامه هایی دراعم از آیین پایانی جشنواره ملی خلیج فارس، دو نمایی کتاب، برفراشته شدن پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی بر روی ناوسهند ودهها برنامه متنوع با شکوه خاصی در استان هرمزگان برگزار شد.
9944 / 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.