به گزارش ایرنا، علی رضایی عصر چهارشنبه در کارگاه آموزشی «بررسی پیشینه نام خلیج فارس در نقشه ها و اسناد تاریخی» افزود: این آبراه به راستی خاستگاه تمدن و فرهنگ بشری است و هر کدام از اقوام پیرامون آن که نام این آبراهه را با خود یدک بکشند، به نوعی صاحب فرهنگ و تمدن آن نیز خواهند بود.
وی ادامه داد: اهمیت نام خلیج فارس در این است که ایران به عنوان صاحب نام این آبراهه صاحب آثار، اصطلاحات، ادبیات و دیگر آثار ملموس و غیر ملموس این این آبراهه است که در طول تاریخ در این نقطه از جهان به وجود آمده است که برخی می خواهند با تغییر نام خلیج فارس به آن دست یابند.
رضایی تصریح کرد: مدعیانی که یک نام جعلی بر خلیج فارس می نامند در واقع در نام دریا برای خود به دنبال ریشه هستند باید توجه داشت کشوری که عمرش به 50 سال هم نمی رسد، نمی تواند خود را وارث نام و فرهنگ چندین هزارساله خلیج فارس بدانند.
وی گفت: ملت ایران نیز نباید خود را در مقابل این حرکت ها ببیند بلکه باید به عنوان میراث دار این فرهنگ عظیم، ان را به روز و کارآمد کند.
این نویسنده افزود: ملتی که در تنگناهای تاریخی توانسته است کارهای مهمی را انجام دهد، امروز نیز می تواند فرهنگ بزرگ ایجاد کند به روز رسانی فرهنگ و هویت از لازمه های ان است.
رضایی گفت: باید در نظر داشت که فقط نام خلیج فارس نیست بلکه بسیاری از کشورها می خواهند آداب و سنت های ایرانی به نام خود به ثبت برسانند که نوروز نیز از جمله آنان است.
وی استقبال ملت های مختلف از فرهنگ ایرانی را ارزشمند دانست و ادامه داد: ایران کهن هم چون یک خانه پدری است که اکنون به فرزند ارشد به ارث رسیده است و این مهم است که دیگران نیز از فرهنگ ایرانی برخوردار شوند اما وظیفه اصلی برای سیطره این تمدن بر جهان بر دوش ملت ایران است.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور واحد بین الملل قشم نیز در این همایش با مقایسه نقشه های مختلف قدیمی از اروپایی و عربی با نقشه های فارسی گفت: در در تمام نقشه های قدیمی به طور مشخص این آبراهه خلیج فارس نام دارد و کسانی که واژگان جعلی را مطرح می کنند، خود قبل از این در مواضع رسمی از اصطلاح خلیج فارس استفاده می کردند.
احمد بازماندگان خمیری طرح نام های مجعول برای خلیج فارس را یک ترفندی سیاسی برای دور کردن ذهن مردم از مسائل اصلی دانست و افزود: برخی کشورها برای کسب مشروعیت از این واژه ها استفاده می کنند.
وی افزود: یک نام فقط نام نیست بلکه برای منطقه تحت نام خود یک پیشینه و تاریخ می سازد و از این رو اگرچه در گذشته قوم و نژاد ایرانی از نظر فرهنگی و سیاسی بر این منطقه حاکم بوده اند اما وقتی این نام تغییر کرد به نوعی تاریخ تحریف می شود و گروهی که وزن چندانی در این منطقه نداشته اند به نوعی تاریخی مجعول را جایگزین تاریخ واقعی می کنند.
بازماندگان خمیری تصریح کرد: کشورهایی که از اسم های مجعول برای نامیدن خلیج فارس استفاده می کنند با ایجاد یک تاریخ مجعول قصد هویت بخشی و هویت سازی دارند.
کارگاه آموزشی بررسی پیشینه نام خلیج فارس در نقشه ها و اسناد تاریخی با حضور رئیس دانشگاه پیام نور واحد بین الملل قشم، استادان دانشگاه، مسئولان شهرستان و دانشجویان برگزار شد.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.
7500/ 7408
خبرنگار: حسین آزاد منجیری * انتشار: محمد جهانگیریان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.