به گزارش ایرنا، ابراهیم جعفری تختی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: هفت هزار و 850 سازه آبخیزداری، 120 هزار هکتارعملیات بیولوژیک و بیومکانیک در810 هزار هکتار از جمله دستاوردهای انجام طرح های آبخیزداری در این استان است.
وی بیان داشت: هرمزگان دارای 17 حوزه آبخیز اصلی به مساحت 10 میلیون هکتار می باشد که 30 درصد از وسعت آن در استان های بوشهر، فارس، کرمان قرار دارد.
این مقام مسوول اظهار داشت: تغییرات اقلیمی، شرایط جغرافیایی، توپوگرافی و فقر پوشش گیاهی، هرمزگان را جزو استان اول سیل خیز کشور قرارداده است که در صورت عدم انجام عملیات آبخیزداری در بالادست و کنترل و استحصال رواناب به حجم 123 میلیون مترمکعب قطعا خسارت سیل بیش از ارقام امروزی بود.
جعفری تختی ادامه داد: مدیریت و کنترل رواناب ها با490 میلیون مترمکعب منجر به نفوذ آب به میزان250 میلیون مترمکعب بطور سالانه به سفره های آب زیرزمینی می شود.
وی خاطر نشان کرد: همچنین 15 میلیون تن کنترل فرسایش آبی و 8 میلیون مترمکعب رسوب کنترل شده است که موجب افزایش عمر مفید سدهای مخزنی استان و جلوگیری از تخریب تاسیسات پایین دستی خواهد شد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان یادآور شد: انجام طرح های آبخیزداری در سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی در 23 حوزه و در سطح 400 هزار هکتار، در 9 شهرستان انجام شد.
وی اضافه کرد: طرح های آبخیزداری، در قالب 56 کارگاه انجام شده که از این تعداد 56 طرح قادر به استحصال رواناب به حجم 24 میلیون مترمکعب بوده و سازه های هرمزگان حداقل در سه مرحله آبگیری شده است.
وی گفت: با توجه به بارندگی های اخیر، باید برای انجام عملیات طرح های آبخیزداری و آبخوانداری اقدامات لازم صورت گیرد تا با مدیریت رواناب ها و نفوذ به سفره های آب زیرزمینی از فرسایش آبی، کنترل سیل و افزایش زمان تمرکز جلوگیری شود.
9944 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.