به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محمدصادق اکبری روز دوشنبه در همایش فرصت های سرمایه گذاری استان هرمزگان به نقش دستگاه قضا در حوزه سرمایه گذاری اشاره کرد و اظهار داشت: از 11 مورد از شاخصه های سرمایه گذاری ، 4 مورد آن به صورت مستقیم به دستگاه قضا برمی گردد.
وی بیان داشت: اجرای قراردادها یکی از 4 شاخصه ای است که دستگاه قضا به آن رسیدگی می کند در این قراردادها و طبق قانون و شرع نباید برخلاف نظم عمومی باشد.
رییس کل دادگستری هرمزگان افزود: در این قراردادها باید اخلاق حسنه رعایت شود لذا قراردادهایی که مبرا از این دو ویژگی باشند همه ملزم به رعایت مفاد آن هستند ضمن اینکه قانون اساسی و مدنی هم براین موضوع تاکید دارد.

**کمک نهاد داوری دستگاه قضا در سرعت بخشی به مفاد قراردادها
رییس کل دادگستری هرمزگان اظهار داشت: برای عملیاتی شدن این قرارداد به دستگاه قضایی مراجعه می کند که چند کار را انجام می دهد قبل از تشکیل پرونده و مراجعه به محکمه می بایست تدابیری برای برطرف کردن مشکل را تهمید کرد.
اکبری یکی از تمهیدات در این خصوص را استفاده از سازش داوطلبانه عنوان کرد و افزود: میانجگری دومین کار در بررسی به قراردادهای سرمایه گذاران در دستگاه قضایی است.
این مقام مسوول ادامه داد: نهاد داوری در دستگاه قضا در سرعت بخشی به مفاد قراردادها در حوزه سرمایه گذاری اقتصادی کمک بسیار مهمی است.
اکبری اظهار داشت: در این حوزه اگر سازش داوطلبانه و میانجگری ونهاد داوری کارساز نبود و نیاز به اقدام قضایی باشد، دستگاه قضایی با اختصاص شعبه ویژه برای رسیدگی به کار بازرگانان و تجار و سرمایه گذاران رسیدگی کند.
وی از دیگر وظایف قوه قضاییه در این بخش به اطاله دادرسی (کوتاه شدن روند دادرسی) اشاره کرد و افزود: خوشبختانه با وجود شعب ویژه و الکتریکی شدن این شعبه ها دعاوی مدنی و حقوقی در زمان اندک و معقول رسیدگی می شود.

**دفاترخدمات الکترونیکی در دستگاه قضا کاربردی است
رییس کل دادگستری هرمزگان یاد آور شد: همچنین در صورت بروز مشکل بین تجار و سرمایه‌ گذاران با تشکیل شعب ویژه برای این افراد به امور مربوط به آن ‌ها رسیدگی خواهد شد.
به گفته اکبری، دفاتر خدمات الکترونیکی در دستگاه قضا بسیار کاربردی است و شخص نیازی ندارد برای تهیه‌ دادخواست حتما به شهر مذکور مراجعه کند بلکه از طریق همین دفترها می ‌توان به روند امور سرعت داد.
وی تصریح کرد: با توجه به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون اساسی و سیاست های اقتصاد مقاومتی و قانون بهبود کسب و کار و رفع موانع تولید ، در سال گذشته دستورالعملی به تصویب ریاست دستگاه قضایی رسید که به دادگستری ها در تمامی استان ها ابلاغ شده است.
رییس کل دادگستری هرمزگان ادامه داد: در این استان نیز این شیوه نامه که متضمن تشکیل ستاد پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی است، برای سرعت بخشی به کار سرمایه گذاران با حضور دستگاه های مرتبط تمامی دستگاه های موظف به پیگیری شیوه نامه و مصوبه ها در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاران هستند.
سومین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری هرمزگان روز دوشنبه با حضور 500 نفر از مهمانان داخلی و خارجی در تالار شهید آوینی بندرعباس آغاز شد.
همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری در استان هرمزگان از امروز دوشنبه در تالار شهید آوینی بندرعباس با 6 محور صنعت و معدن، انرژی، حمل و نقل و عمران شهری، شیلات و کشاورزی، گردشگری و مناطق آزاد برگزارشده است.
در آیین افتتاحیه این همایش 2 روزه که مهمانان زیادی از داخل و خارج کشور در حوزه های اقتصادی، انرژی، گردشگری، شیلات و کشاورزی حضور دارند، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ، رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، سفیر ایران در قطر، سفیر آفریقا در تهران، استاندار هرمزگان و نماینده ولی فقیه در این استان سخنرانی کردند.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.