به گزارش ایرنا، سازمان تعاون روستایی هرمزگان قبل از انقلاب تنها در بندرعباس، میناب و بندرلنگه نمایندگی و اداره تعاون روستایی داشت، در حالی که اکنون این تعداد با اضافه شدن شهرستان های حاجی آباد، رودان و جاسک به 6 نمایندگی رسید و این رقم طی سال های آینده افزایش خواهد یافت.
مدیر سازمان تعاون روستایی هرمزگان همچنین از افزایش 3 برابری تشکل های تحت پوشش این سازمان در زمان چهل ساله انقلاب اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب تنها 57 تشکل درهرمزگان ثبت و فعالیت می کرد در حالی که به همت انقلاب اسلامی این رقم به 170 تشکل تعاونی روستایی و کشاورزی افزایش پیدا کرد.
سیروس اسدپور افزود: همچنین بعد از انقلاب تعداد اعضای تشکل های تعاونی روستایی هرمزگان از 100 هزار نفر به 145هزار نفر عضو افزایش یافته است که رشد 45 درصدی نشان می دهد.
وی با اشاره به این که هم اکنون 144 هزار نفر در بیش از 170 تشکل تعاون روستایی هرمزگان عضو هستند، اظهارداشت: این تعاونی ها شامل 13 اتحادیه تعاونی شهرستانی و استانی، 59 شرکت تعاونی روستایی، 44 تعاونی کشاورزی همچنین 23 شرکت تعاونی تولید، 2 شرکت سهامی زراعی، 6 شرکت تعاونی زنان و 22 صنف کشاورزی و خبرگان است.

*افزایش چهار برابری ظرفیت انبارهای ذخیره محصولات کشاورزی
مدیر سازمان تعاون روستایی هرمزگان همچنین به افزایش چهار برابری ظرفیت انبارهای ذخیره محصولات کشاورزی از ابتدای انقلاب تاکنون در این استان اشاره کرد که این میزان ظرفیت افزایش غیرقابل تصوری داشته است.
اسدپور افزود: قبل از انقلاب اسلامی تنها 16 انبار ذخیره محصولات کشاورزی در هرمزگان در بخش دولتی فعال بود که به برکت پیروزی انقلاب این میزان به 68 انبار رسیده است.
وی بیان داشت: انبارهای احداث شده بین 250 تا 2 هزار تن ظرفیت دارد و افزون بر 29 هزار تن محصولات کشاورزی را در خود حفظ و نگهداری می کند.
مدیر سازمان تعاون روستایی هرمزگان اظهارداشت: برای رسیدن به توسعه در بخش کشاورزی نیاز به ایجاد ظرفیت سازی در ایجاد انبارهای مسقف به ویژه انبار ذخیره محصولات کشاورزی است و برای رسیدن به امنیت غذایی باید به این انبارها توجه بیشتری شود.
وی گفت: مهم ترین هدف سازمان تعاون روستایی هرمزگان، توجه به زیرساخت‌ ها و ایجاد ظرفیت در بخش کشاورزی و تشکل ها در سطح استان است.

*افزایش 100 درصدی خرید تضمینی محصولات کشاورزی
مدیر سازمان تعاون روستایی هرمزگان گفت: قبل از انقلاب اسلامی هیچ خرید محضولات کشاورزی به صورت تضمینی و توافقی انجام نمی شد که اکنون در طول انقلاب میزان خرید محصولات توسط مراکز خرید مستقر در شهرستان ها به صورت تضمینی و توافقی به افزایش 100 درصدی رسیده است.
اسدپور خاطرنشان کرد: در چهار دهه گذشته در زمینه خرید محصولات کشاورزی 42 واحد عرضه محصولات و فروشگاه تیپ، 6 واحد باسکول، بوجاری، ذرت خشک کنی و سورتینگ مرکبات از سوی سازمان تعاون روستایی هرمزگان راه اندازی شده است.
وی بیان داشت: از ابتدای سالجاری تاکنون نیز سازمان تعاون روستایی هرمزگان بیش از 50 هزار تن محصول کشاورزی شامل گندم، ذرت، کلزا، گوجه فرنگی و خرما به ارزش 78 میلیارد ریال را به صورت تضمینی و توافقی از کشاورزان خریداری شد و در انبارهای ذخیره محصولات کشاورزی نگهداری و به مراکز مورد نظر حمل شده است.
این مسوول اظهارداشت: مشارکت در خرید، ذخیره ‌سازی و حمل محصولات تضمینی و مباشرتی از طریق اتحادیه ‌های تعاونی استانی از جمله وظایف ذاتی شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی هرمزگان است.

*توزیع بیش از 16 هزار تن نهاده های دامی و کشاورزی
مدیر سازمان تعاون روستایی هرمزگان یادآورشد: این سازمان با توجه به وظیفه ذاتی خود در جهت خدمت رسانی به جامعه روستایی و با بهره گیری از امکانات موجود در سطح منطقه، سالیانه بیش از 16 هزار تن انواع نهاده های دامی و کشاورزی بین دامداران و کشاورزان منطقه توزیع می کند.
اسدپور افزود: از این میزان بیش از 6هزار تن کود شیمیایی، انواع کودهای ریزمغذی و کود های آلی و زیستی است.
وی بیان داشت: تهیه، تولید و فروش نهاده ها کشاورزی ( کود و سم ) و دامی از جمله برنامه های حمایتی تعاون روستایی هرمزگان است.
این مسوول با اشاره به توزیع و تولید انواع بذرهای اصلاح شده، اظهارداشت: در یکسال گذشته بیش از 150 تن انواع بذر اصلاح شده بین کشاورزان هرمزگان توزیع شده است.
وی با اشاره به این که قبل از انقلاب توزیع نهاده های دامی و کشاورزی به این وسعت نبوده است، خاطرنشان کرد: توزیع نهاده های دامی بین دامدران هرمزگان اکنون به بیش از 10 هزار تن در سال است که انتظار می رود این میزان افزایش یابد.
اسدپور اضافه کرد: توزیع نهاده های دامی و کشاورزی توسط شبکه گسترده تعاون روستایی موجب شده تا بخشی از نیاز کشاورزان و دامداران استان هرمزگان به انواع کودهای شیمیایی و نهاده های دامی تحت سیستم نظارتی وزارت جهاد کشاورزی تامین و توزیع شود.

*توزیع بیش از 61 هزار تن آرد و 4هراز تن کالاهای اساسی
مدیر تعاون روستایی هرمزگان همچنین با اشاره به توزیع آرد توسط شبکه تعاون روستایی اظهار کرد: در سال بیش از 61 هزار تن آرد توسط شرکت های تعاون روستایی بین روستاییان توزیع می شود.
اسدپور افزود: توزیع بیش از 4 هزار تن کالاهای اساسی از جمله برنج، گوشت، مرغ و غیره نیز از جمله فعالیت های شبکه تعاون روستایی هرمزگان بوده که از طریق فروشگاه های مصرف تحت پوشش شبکه عرضه شده است.
وی بیان داشت: خدمات‌ رسانی به روستاییان و کشاورزان و توزیع آرد بین آن ها از مهم ترین فعالیت شبکه تعاونی روستایی استان هرمزگان محسوب می شود.

*ساماندهی 80 درصدی فروشندگی ها و جایگاه های مواد سوختی
مدیر تعاون روستایی هرمزگان، توزیع و ساماندهی فروشگاه های مواد سوختی را از دیگر فعالیت های خدماتی شبکه تعاون روستایی استان دانست و گفت: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از80 درصد فروشندگی ها و جایگاه مواد سوختی بهینه و ساماندهی شده است.
اسدپور اضافه کرد: در این راستا سالیانه بیش از 123 میلیون لیتر مواد سوختی توسط شبکه تعاون روستایی هرمزگان بین روستاییان منطقه توزیع می شود.
وی بیان داشت: شبکه تعاون روستایی هرمزگان با در اختیار داشتن 90 جایگاه و فروشندگی مواد سوختی اقدام به توزیع 3 میلیون لیتر نفت سفید، 97 میلیون لیتر نفت گاز و حدود 23 میلیون لیتر بنزین از طریق 12 جایگاه توزیع بنزین و 78 فروشندگی مواد نفتی شده است.

*توزیع 100 درصدی میوه شب عید
مدیر سازمان تعاون روستایی هرمزگان با اشاره به این که توزیع میوه شب عید نیز که از چهار سال گذشته توسط این سازمان آغاز شده است، گفت: به منظور رفاه حال شهروندان و تنظیم بازار شب عید سالیانه حدود یک هزار تن میوه شامل سیب درختی و پرتقال مرغوب در سردخانه های استان ذخیره سازی و توزیع می کند.
اسدپور افزود: تامین رفاه مردم و توزیع میوه شب عید به قیمت پایین ‌تر از بازار، یکی از مهم ‌ترین اهداف اجرای این طرح است که همه سال از اواخر اسفندماه آغاز و تا سیزدهم فروردین ماه سال آینده ادامه می یابد.
وی بیان داشت: میوه شب عید با اعلام قیمت توسط کمیته راهبری میوه شب عید و با هماهنگی اصناف در مرکز استان و سایر شهرستان ها در غرفه‌های تعیین شده با قیمت 10 تا 15درصد کمتر از حاشیه بازار توزیع می شود.
این مسوول با اشاره به این که طرح توزیع میوه شب عید به منظور تنظیم قیمت بازار همه ساله توسط دولت اجرا می ‌شود، گفت: امسال نیز در سردخانه های استان هرمزگان، 900 تن میوه شامل سیب و پرتقال در حال ذخیره سازی است.
اسدپور با بیان این که رسالت سازمان تعاون روستایی به صورت هدایتی، حمایتی، نظارتی و مراقبتی است، افزود: این سازمان قبل از انقلاب تنها در 3 شهرستان بندرعباس، میناب و بندرلنگه نمایندگی و اداره تعاون روستایی داشت در حالی که اکنون با اضافه شدن شهرستان های حاجی آباد، رودان و جاسک به 6 نمایندگی رسید که این رقم افزایش خواهد یافت.
نظارت و حسابرسی شرکت ها و اتحادیه های تعاونی های روستایی، کشاورزی، زنان، تولید و سهامی زراعی و صنف ها از دیگر وظایف مهم سازمان تعاون روستایی هرمزگان است که حسابرسی تعاونی ها بیشتر به منظور ضرورت فعالیت قانونمند و در نهایت تداوم فعالیت آن ها صورت می گیرد.
اسدپور از حسابرسی عملیاتی بیش از94 درصد در سطح شبکه تعاون روستایی هرمزگان خبر داد و گفت: تعداد 83 تشکل تعاونی نیز مورد حسابرسی عملیاتی قرار گرفته اند.
وی یکی دیگر از برکات انقلاب اسلامی را اجرای اصل 44 قانون اساسی دانست و خاطرنشان کرد: در راستای سیاست ‌های اصل 44 قانون اساسی و واگذاری تصدی ‌گری ‌های دولتی به بخش خصوصی سازمان تعاون روستایی 100 درصدی حسابرسی ‌ها و آموزش این شبکه را به بخش خصوصی واگذار کرده است.
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.