واژه «مادر» نغمه‌ دل انگیر و ‌روح‌ نوازی است که از نگاه شاعر، نویسنده، کارگر، کارگردان سینما، طنزپرداز، عالم دینی، خواننده، خبرنگار، پزشک و مهندس به زبان خاص حرفه هرکدام از این افراد توصیف‌ و تعبیر می شود.
اما مادر به عنوان سرچشمه‌ نوازش‌ و محبت خانواده در تمامی فرهنگ های دنیا، فرشته های وفادار و فداکاری تعبیر می شود که در برقراری آرامش و تربیت فرزندان موثرترین فرد خانه هستند.
زنان همیشه نشان داده اند که علاوه بر همسری خوب و باوفا و سنگ صبور شوهران خود، مادرانی فداکار و ایثارگرانی عاشق هستند که در عشق ورزی به فرزند همتا ندارند.
در فرهنگ ایران زمین نیز علاوه بر وجود چنین زنان و مادران فداکار، مادرانی خاص وجود دارند که اسطوره صبر و استقامت و عصاره عشق و ایثار هستند.
این مادران از زمان بارداری و تولد تا نوجوانی فرزندانشان در گوش آنها لالایی صبر و استقامت سروده اند. این دست از مادران را مادران شهدا می گویند، برخی از این مادران هم همسر شهدا و هم مادر شهدا هستند.
مادرانی که در اوج‌ سادگی زندگی در برابر سختی های زندگی، هم چون قله‌ های‌ استقامت، ایثار و از خودگذشتگی ‌هستند، آنها مردان ‌و زنان‌ آینده‌ را تربیت کرده که نامشان چون نگین درخشان در عالم رشادت و پایمردی می درخشد.
از رنجش دوران ظلم و استبداد تا پیروزی دوران پرافتخار انقلاب اسلامی و تا هشت سال دوران پرصلابت دفاع مقدس، مردان و زنانی شجاع زاده و تربیت شدند که نام «شهید» و «شهیده» را قلب گرفتند.
مادران شهیدی که سرمایه های جاودان فرهنگ ایثار و شهادت هستند اما امروز یکی پس از دیگری آسمانی می شوند؛ برخی از این مادران به قدری تنها هستند که درخواستی ناچیزی جز همدردی یک ساعته از سوی مدیران نسل امروز و دیروز ندارند.
مردم و مسوولانی که آرامش و امنیت امروز کشور را مدیون خون فرزندان باعزت و پهلوانان غیور همین مادران هستند. مادرانی که امروز قدشان خمیده شده و گاهی نفس هایشان به قدری تند می زند که تا رفتن به گلزار شهدا و نشستن روی زمین در کنار قبر فرزندانشان به سختی قدم برمی دارند.
مادران شهدا نعمت‌ های گرانبهایی هستند که حق زیادی بر گردن نسل دیروز و امروز دارند، باشد که تا زنده اند دینمان را به‌ پدران و مادران شهدا ادا کنیم.
استان هرمزگان دارای یکهزارو 162 مادر شهید است که از این تعداد 602 نفر در قید حیات و 560 نفر از مادران شهدا فوت شده اند.
این استان هم چنین دارای یکهزار و 250 شهید، 2 هزار و 500 جانباز 25 درصد به بالا و 340 آزاده است.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.