کربلا سرزمینی که آب و خاکش با دل و جان دلسوختگانش آشناست، این مکان مقدس قبلگاه عاشقانی است که هرساله در ماه های محرم و صفر تا اربعین حسینی عاشقان و دلدادگان امام حسین(ع) خود را به این سرزمین می رسانند.
کربلا؛ قرن ها پیش قربانگاه ذبحی بزرگ شد که هرکجایش نقشی از داغ اشک و ماتم است و هرکس بر تربت خون خدا گریست باز می گوید کم است. اینجا سرزمین ناله و اشک امام سجاد(ع) و زینب کبری ام المصائب است.
و اما اربعین؛ نمایش کشیدن رنج اسارت تا چهل وادی، فروخوردن بغض در خویشتن وصبوری تا چهل وادی، اربعین یعنی اوج ایستادگی زینب(س) در خرابه های شام.
اربعین زیباترین بهانه برای سرودن نوای پیام آزادگی و ظلم ستیزی زائران سرزمین بهشت است، بهشتی که عشاقش به پیروی از نخستین زائر قبر امام حسین(ع) جابربن عبدالله انصاری با پای پیاده ارادت و ولایت پذیری خود را ابتدا به مولای مومنان علی(ع) تا کوفه(نجف) نشان داده و حزن و اندوه خود در مصیبت شهیدان دشت نینوا و رنج اسارت بازماندگانش را تا کربلا می رسانند.
پیاده روی اربعین امسال به واقع تبلور ایمان و اعتقادی است که مردم سراسر دنیا را به سرزمین عشق و دلدادگی کشانده و این جاذبه برگرفته از رابطه عاشقانه امام با مردمانی است که منادی عزت و آزادگی هستند.
اربعین کلاس درس ایمان و اخلاص در ابعاد جهانی است که استادش امام حسین(ع) است و شاگردانش از هر دین و مذهب، رنگ و نژاد با عشق و شور وصف ناشدنی با پای پیاده به پابوسش می روند.
پیاده روی اربعین کوچک و بزرگ و دین و مذهب نمی شناسد، این اظهار ارادت و عشق مردم در این کره خاکی ارتباطی است بین عاشق به معشوق که اگر با پای پیاده میسر نشود با پای دل شدنی است.
اگر عاشقی نتواند خود را به معشوقش حسین(ع) برساند او و عباس(ع) علمدارش با دست و پای بریده هم به دیدنش می آیند اگر شده به اندازه چند ثانیه، این ها مغلطه وشعار نیست چرا که آن ها صاحب فضل و کرامت اند، فضل و کرامتی که فقط اهل معرفتش می فهمند چون باورشان حسین(ع) است.
پیاده روی اربعین گرمایی است آرامش بخش که پیاده رفته هایش حس و حالش را بهتر درک می کنند.
و اما اربعین؛ روز حزن و ماتم اهل بیت(ع)، روزی است که نه تنها در وصف آن واقعه جان گداز تمام شاعران دل سوخته این خانواده، شعر سروده اند که هرساله در این روز دلدادگان حسینی با پای دل در کنار تربت پاک شهیدان کربلا جمع شده و شور و نوای زینبی سر می دهند تا بار دیگر با شوق وصل خود دل ها را بیدار کنند و در چهلمین روز از عروج خون خدا ضمن اظهار ارادت و تجدید عهد با حضرات معصومین علیه السلام ندای «هل من ناصر ینصرنی» و «هیهات من الذله» سر دهند.
اربعین این روز تاریخ ساز یاد آور این شعار و تذکر معروف است که؛ «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»، این روز تذکری به قدرت طلبان و انسان های فرصت طلب و خود خواه است که «اگر دین ندارید آزاده باشید».
هرچند که امروز 20 ماه صفر مراسم های عزاداری اربعین و چهلم شهیدان کربلا پایان می یابد، اما بساط عاشقی عشاق امام حسین (ع) برچیده نمی شود چون نور حسینی خاموش شدنی نیست، این نور تا ظهور صاحبش مهدی موعود(عج) ادامه دارد.
این شور حسینی که 1379 سال از عمرش را پشت سر گذاشته امسال در سال 1397 شمسی نیز نتوانست از گرمای محفل حسین (ع) و ابوالفضل(س) بکاهد و از این پس نیز عشق حسین (ع) در دل های عاشق خیمه خواهد زد.
در فرهنگ عاشورا، اربعین به چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش گفته می شود که مصادف با روز بیستم ماه صفر است.
از سنت های مردمی شیعه گرامیداشت چهلم مردگان است که به یاد عزیزِ فوت شده خود، خیرات و صدقات می دهند و مجلس یاد بود برپا می کنند.
در روز بیستم صفر نیز شیعیان جهان اسلام به خصوص ایرانیان بزرگ ترین مراسم سوگواری را در کشورها و شهرهای مختلف به یاد عاشورای حسینی برپا می کنند تا تداوم بخش راه حسین (ع) باشند.
فرنگیس حمزه یی : خبرنگار ایرنا هرمزگان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.