به گزارش ایرنا، آیین های عزاداری روز تاسوعا امروز چهارشنبه پس از اقامه نماز صبح و قرائت زیارت عاشورا در مساجد، تکایا، حسینیه ها در سراسر استان هرمزگان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.
همزمان با روز تاسوعا و در آستانه عاشورای حسینی، بیرق های سیاه بر سر درب مساجد ، مدارس ، مراکز آموزش عالی ، ادارات ، حوزه های علمیه ، حسینیه ها و از جمله صحن و سراهای مقابر امامزادگان در جای جای استان هرمزگان نصب و این اماکن یکپارچه سیاه پوش است.
شب گذشته و امروز در بسیاری از هیات های عزاداری هرمزگان، مردم مومن و ولایتمدار این خطه از ایران اسلامی، به یاد تشنه لبان دشت کربلا مشکهایی پر از آب و شربت خنک بر دست گرفته و با چشمانی اشکبار و ماتم زده در میان عزاداران حسینی توزیع کردند.
شور حسینی در جای جای هرمزگان در روز تاسوعای حسینی به چشم می خورد و نوای یا حسین و ابوالفضل به همراه صدای حزن انگیز طبل و سنج در فضای شهرها و روستاهای هرمزگان طنین انداز شده است.
حضور گسترده نوجوانان و جوانان در آیین های ماه محرم بویژه تاسوعا و عاشورای حسینی جلوه ای خاص از عشق و ارادت را به ساحت مقدس امام حسین (ع) و خاندان عصمت و طهارت به نمایش گذاشته است.
مردم بندرعباس مرکز استان هرمزگان در این روز با برگزاری آیین های سینه زنی و زنجیر زنی در مساجد، حسینیه ها، تکایا و کنار اماکن مقدسه از جمله امامزاده سید مظفر(ع) ، شاه محمد تقی(ع) و سید کامل و سردادن نوحه به یاد شهادت حضرت ابوالفضل العباس (ع ) این یار با وفای سالار شهیدان، اشک ماتم بر دیدگانشان جاری کردند.
محلات مختلف بندرعباس شاهد حضور شهروندان متدین و ولایتمداری است که در حال پخش کردن نذورات خود هستند و در سراسر این شهر فریاد ˈیا حسین و یا ابوالفضلˈ به گوش می رسد.
ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) در روز تاسوعای حسینی با پخت انواع غذاهای نذری، عزاداران حسینی را در این استان اطعام کردند و مرثیه سرایان و سخنرانان دینی نیز در این روز در خصوص رشادت های حضرت ابوالفضل (ع) و فلسفه قیام عاشوار برای مردم سخنرانی و نوحه سرایی کردند و مردم نیز نوای سوزناک 'یا حسین یا حسین ' سر دادند.
از نخستین ساعات صبح امروز و با توجه به حضور خیل عظیم مردم و هیات های مذهبی در اماکن مقدس و امامزادگان ، محدودیت های ترافیکی به منظور رفاه حال عزاداران حسینی در بندرعباس و دیگر شهرهای هرمزگان اعمال شده است.
تاسوعا بزرگداشت شهادت اسوه ایثار و ادب و دلاوری و وفا و حق گذاری عباس بن علی (ع) است.
7198/ 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.