به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز شنبه در نشست کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک افزود: مقرر شده بود 76 دیگ باقی مانده در خط پنج ایرالکو، تا پایان تیرماه امسال از مدار خارج شود اما تنها 24 دیگ آن خارج شده و 52 دیگ هنوز باقی است.
وی بیان کرد: آخرین مهلت این شرکت برای خروج این دیگ ها پایان شهریورماه است و باید در این مهلت اقدام های لازم صورت گیرد.
استاندار مرکزی ادامه داد: انتقاداتی به شرکت ایرالکو وجود دارد اما این شرکت اقدامات مطلوبی نیز در راستای کاهش آلودگی انجام داده است.
آقازاده در خصوص وضعیت طرح های عمرانی اراک نیز اظهار داشت: پل مسیر اراک - فرمهین با روند مناسبی در جریان است و مقرر شده تا پایان شهریورماه امسال، زیر بار ترافیک قرار گیرد.
وی عنوان کرد: تقاطع غیرهمسطح میدان ورزش نیز تا پایان شهریورماه امسال بهره برداری و هفت مسیر دسترسی امکان پذیر می شود و سایر تقاطع های غیرهمسطح این شهر نیز با روند مطلوبی در دست اجرا است.
استاندار مرکزی اظهار داشت: 50 دستگاه اتوبوس جدید نیز توسط شهرداری اراک خریداری شده که این اتوبوس ها نیز باید تا پایان شهریورماه امسال وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر شوند.
وی گفت: انتخاب مشاور در اجرای بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک ضروری است و در این راستا دانشگاه ها و محیط زیست استان مرکزی باید تلاش ویژه ای به کار گیرند.
استاندار مرکزی عنوان کرد: توزیع بنزین یورو چهار، کاهش ذرات معلق در هوا و استفاده نیروگاه شازند از سوخت پاک نقش موثری در کاهش آلودگی هوای اراک داشته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: بخشی از علل کاهش روزهای ناسالم در اراک به دلیل اجرای برخی اقدام های طرح جامع کاهش آلودگی هوا و بخش دیگر به دلیل کاهش ذرات معلق کمتر از 2 و نیم میکرون بوده است.
مهدی زندیه وکیلی افزود: بیشتر آلاینده های هوای اراک در گذشته به دلیل فعالیت برخی صنایع بود اما هم اکنون این آلاینده ها ریزگردها هستند و صنایع اقدام های خوبی در رفع آلاینده های واحدهای کاری خود داشته اند.
وی بیان کرد: طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال 84 مطرح و در آن سال منشا آلودگی و سهم هریک از آلاینده ها مشخص و اقدامات اجرایی برای کاهش آنها تعریف شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: این طرح به تصویب هیات وزیران رسید و یک اصلاحیه نیز به همراه داشت.
زندیه وکیلی عنوان کرد: بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک پس از 10 سال مطرح شد و از پارسال در دستور کار قرار گرفته اما هنوز اجرایی نشده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی هم در این نشست گفت: بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از پارسال کلید خورده و در راستای آن یک مشاور انتخاب شده است.
رقیه یادگاری افزود: مقرر شده اقدامات و روش تحقیق تا 10 روز آینده از سوی مشاور مورد بازنگری قرار گیرد و مجدد برنامه ها به کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک ارسال شود
وی بیان کرد: اگر برنامه های ارائه شده با کمیته فنی این طرح مورد قبول نباشد، قرارداد مشاور فسخ و مشاور جدید انتخاب خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز گفت: تعداد روزهای ناسالم هوای اراک از ابتدای امسال تاکنون به 15 روز رسیده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد و نسبت به مدت مشابه سال 95 کاهش 70 درصدی را نشان می دهد.
رضا میرزایی افزود: بیشترین تعداد روزهای آلوده کلانشهر اراک در چهار ماه اول امسال در ماه های فروردین و تیرماه و کمترین روزهای آلوده در اردیبهشت ماه بوده است.
وی بیان کرد: آلودگی هوای اراک در این مدت مربوط به ذرات معلق کمتر از 2 و نیم میکرون بوده که شرایط را تنها برای گروه های سنی حساس ناسالم کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: استفاده از سوخت پاک یکی از علل مهم کاهش روزهای آلوده در کلانشهر اراک است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: کاهش تعداد روزهای آلوده در این شهر جای خوشحالی دارد اما باید علل دقیق این کاهش مشخص شود.
دکتر حسن طاهر احمدی افزود: تحقیق جامعی تاکنون در خصوص علل آلاینده های شهر اراک صورت نگرفته و نقش آلاینده ها به معنای واقعی مشخص نیست.
وی بیان کرد: مقرر شده بود تحقیق علمی جامعی از سوی این دانشگاه در خصوص نقش آلاینده های هوا بر سلامت شهروندان صورت گیرد که تاکنون مقدمات آن فراهم نشده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: طرح بررسی فلوراید در خون کارگران شرکت ایرالکو و وضعیت سلامت این قشر در سال 95 به تصویب رسیده اما مسئولان این شرکت همکاری در خصوص اجرای آن نداشته اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: 257 نفر از کارگران این شرکت از اپراتور دیگ، تخلیه چی تا راننده انتخاب شدند اما به دلیل همکاری نکردن شرکت ایرالکو اجرایی نشد.
مدیر کارخانه ایرالکو هم در این نشست گفت: تغییر سه مدیرعامل در هفت ماه گذشته، مشکلات ترخیص کالا و تقاضای پیمانکاران برای قرارداد جدید بر اساس افزایش نرخ ارز از مهمترین علل تاخیر در جمع آوری دیگ های خطوط پنج بوده است.
محمد گودرزی افزود: ایرالکو به دنبال اجرای تعهدات زیست محیطی است تا این موضوع ساماندهی شود.
معاون خدمات شهری شهرداری اراک هم در این نشست گفت: 50 دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده و تاکنون چند مرحله مناقصه برای واگذاری آنها به صورت 20 درصد متقاضی و 80 درصد یارانه برگزار شده اما تاکنون تنها یک متقاضی داشته است.
سعید بیاتیان افزود: بیشتر اتوبوس های شهری اراک بالای 10 سال عمر دارند و همه تلاش ها به کار گرفته شده که اتوبوس های جدید تا پایان مردادماه جاری وارد ناوگان حمل و نقل شهری شود.
وی بیان کرد: 600 دستگاه تاکسی با عمر بالای 10 سال نیز از ناوگان حمل و نقل عمومی اراک حذف و تاکسی های جدید گازسوز جایگزین آن شده است.
اجرای طرح ضربتی معاینه فنی خودروها در اراک و جمع آوری خطوط باقی مانده شرکت ایرالکو تا پایان شهریورماه امسال از مهمترین مصوبات این نشست بود.
کلانشهر اراک از ابتدای امسال تاکنون 15 روز ناسالم برای گروه های سنی حساس را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.
3005/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.