شکور صلواتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه 100 دستگاه خودرو شامل اتوبوس، مینی بوس و میدل باس در ناوگان درون شهری سنندج کار جابجایی را بر عهده دارند، اظهار کرد: 70 درصد اتوبوس های این شهر متعلق به بخش خصوصی و 30 درصد هم متعلق به بخش دولتی است.
وی عمر متوسط فعالیت یک دستگاه اتوبوس را در ناوگان حمل و نقل درون شهری 10 سال اعلام کرد و افزود: تعداد 13 دستگاه از اتوبوس های فعال در ناوگان درون شهری سنندج بین 10 تا 13 سال عمر دارد.
صلواتی با اشاره به اینکه تاکنون 18 دستگاه اتوبوس در مرحله اسقاط از ناوگان حمل و نقل خارج شده است، تاکید کرد: 10 درصد ناوگان اتوبوسرانی سنندج بالای 10 سال عمر دارند.
وی یادآور شد: رفع معضل اتوبوس های فرسوده و جایگزین کردن اتوبوس نو سازمان اتوبوسرانی سنندج نیازمند اعتبار است که دولت باید برای توانمندی بخش خصوصی در خصوص نوسازی این ناوگان برنامه های ویژه ای شامل پرداخت تسهیلات اقدام کند.
وی با بیان اینکه از سال 90 تاکنون اتوبوس نو وارد ناوگان حمل و نقل شهری سنندج نشده است، گفت: تعداد 10 دستگاه اتوبوس های بالای 10 سال ناوگان درون شهری نوسازی شده است.
به گفته وی، طبق برآوردهای انجام شده خرید یک دستگاه اتوبوس شهری 6 میلیارد ریال هزینه دارد و این سازمان به تنهایی نمی تواند این مبلغ را پرداخت کند و باید دولت با پرداخت یارانه از این سازمان ها حمایت کند.
وی خریداری اتوبوس نو و جایگزین کردن اتوبوس های فرسوده را از دغدغه های سازمان اتوبوسرانی اعلام و اضافه کرد: در صورت تامین اعتبار از محل منابع شهرداری، اتوبوس جدید خریداری و وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شود.
مدیرعامل اتوبوسرانی سنندج افزود: دولت در سال های گذشته با پرداخت یارانه از سازمان اتوبوسرانی حمایت می کرد اما از سال 94 چتر حمایتی دولت به اتوبوسرانی قطع شد و اتوبوسرانی را با مشکلات جدی مواجه کرد.
صلواتی افزایش نرخ بیمه اتوبوس ها را یکی از مشکلات اتوبوسرانی دانست و یادآور شد: علیرغم خطرات و تهدیدهای زیادی که رانندگان اتوبوس های درون شهری را تهدید می کند اما نرخ بیمه اتوبوس های درون شهری و برون شهری یکسان است و این مبلغ هر ساله نیز افزایش می یابد.
به گفته وی، هزینه تمام شده روزانه سفر درون شهری برای هر مسافر 10 هزار ریال است در حالیکه اتوبوسرانی برای آسایش مردم، برای هر سفر به صورت نقدی پنج هزار ریال و از طریق کارت بلیط سه هزار و 900 ریال دریافت می کند.
وی با اشاره به نصب و تجهیز اتوبوس ها به سیستم afc یا دستگاه کاهنده اضافه کرد: مردم حتی الامکان کارت بلیط الکترونیکی استفاده کنند.
تعداد 22 خطوط فعال اتوبوسرانی در شهر سنندج وجود دارد که 100 دستگاه اتوبوس در این خطوط خدمات حمل و نقل به مردم ارائه می کنند.
خبرنگار: شیوا اردلان منش ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7352/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.