به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز یکشنبه در کارگاه آموزشی بازآفرینی شهری استان مرکزی در اراک، افزود: بازآفرینی شهری تقویت کننده بنیه اقتصادی شهرداری ها، درآمد پایدار شهری و محرکی برای ساماندهی و حذف بافت های فرسوده است.
وی بیان کرد: بازآفرینی شهری از طرح های بزرگ ملی است که در پایان سال 96 رونمایی شد و دولت برای اجرا مطالعات زیادی انجام داده است.
استاندار مرکزی ادامه داد: انسجام خوبی در شوراهای شهر و شهرداری های این استان برای پیشبرد اهداف بازافرینی شهری وجود دارد که این مهم باید روز به روز افزایش یابد.
آقازاده اظهار داشت: مسئولان باید تلاش خود را برای بازسازی، اصلاح بافت های ناکارآمد و تبدیل این مکان ها به محیط های با نشاط به کار گیرند.
وی گفت: طرح بازآفرینی شهری بخشنامه های قوی را در پیوست خود دارد و هر زمین دولتی در هر نقطه از شهر باشد می تواند در اختیار ستاد بازآفرینی شهرها قرار گیرد.
استاندار مرکزی اضافه کرد: شهرهای اراک و ساوه در این استان دارای بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی است و این شهرها از مدت ها قبل به استقبال این طرح رفته اند و قدم های بلندی در این راستا برداشته شده است.
آقازاده گفت: شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت می توانند از مزایای طرح بازآفرینی ستاد شهری استفاده کنند که این مهم باید در شهرهای برخوردار استان مرکزی با جدیت دنبال شود.
وی تصریح کرد: اجرای دقیق و مطلوب این طرح نیاز به آموزش های تخصصی دارد زیرا هنوز بسیاری از فرمانداران، شهرداران و شوراهای اسلامی با این طرح ملی آشنایی ندارند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی نیز در این کارگاه آموزشی گفت: طرح باز آفرینی شهری از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید است و در این راستا وظایف نیز مشخص شده است.
مهدی زندیه وکیلی افزود: آموزش، بالا بردن سطح آگاهی عمومی و بهره گیری از تجارب موفق ملی و بین المللی در اجرای موفق این طرح باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: در گذشته ستاد توانمندسازی بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی در استان مرکزی وجود داشت و رویکرد به بافت های فرسوده منفعل بود و ها تنها یکسری اقدام ها انجام شد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه داد: بافت های فرسوده با بافت های تاریخی نیز تداخل داشت و به همین دلیل حوزه تاریخی نیز کمرنگ دیده می شد و علاوه بر آن اقداماتی که در بحث سکونتگاه های غیررسمی صورت گرفت نیز به نتایج مطلوب نیانجامید.
وی گفت: با تغییر رویکرد بازآفرینی شهری در قانون پنجم توسعه و پس از آن در قانون ششم، تکالیفی برای دولت و دستگاه های اجرایی مشخص شده که افق روشنی را ترسیم کرده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی افزود: در رویکرد بازآفرینی شهری توجه به مفاهیم زندگی مناسب در یک محیط زیست مطلوب شهری دیده شده و بازگشت به هویت شهری مورد تاکید است.
زندیه وکیلی گفت: فرمانداران و شهرداران باید در تشکیل ستاد بازآفرینی شهرستان ها اهتمام ویژه داشته باشند تا برنامه های مورد انتظار دولت در این راستا به بهترین شکل ممکن محقق شود.
شهردار اراک نیز در این کارگاه آموزشی گفت: بافت های ناکارآمد شهری وجود دارد و اراک نیز دارای 791 هکتار بافت ناکارآمد است.
داود تاجران افزود: توسعه گران در گذشته زحمات و تلاش های زیادی در کلانشهر اراک داشته و بنیان های خوبی گذاشته شده که نمونه آن طرح شهید فردین پور در نقطه مرکزی این شهر است.
وی بیان کرد: عملیات اجرایی در 11 هزار متر مربع در این منطقه آغاز شده و 2 سالن یکهزار متری در حدود 2 ماه آینده در این منطقه افتتاح خواهد شد.
شهردار اراک اضافه کرد: امکانات برای خدمت رسانی به مردم و توسعه شهری در کلانشهر اراک بسیج شده است.
کارگاه آموزشی بازآفرینی شهری استان مرکزی تا عصر امروز (یکشنبه) در سالن غدیر استانداری این استان جریان دارد و در آن 120 نفر از فرمانداران، شهرداران، روسای شوراهای اسلامی و کارشناسان 20 شهر استان مرکزی حضور دارند.
استان مرکزی با 12 شهرستان دارای بیش از یک میلیون و 400 هزار نفر جمعیت است.
3005/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.