حسن شریفی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بر اساس قانون هرگونه استفاده از فاضلاب ها برای آبیاری مزارع ممنوع است.
وی ادامه داد: بر اساس قوانین موجود، ‌تکالیف دستگاه های اجرایی برای برخورد با آبیاری مزارع توسط پساب و فاضلاب مشخص است و در این خصوص نیز نامه ای به رئیس شورای بهداشت شهرستان ساوه ارسال شده است.
شریفی گفت: براساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی هر اقدامی مانند ‌آلوده کردن آب آشامیدنی و توزیع آن، دفع غیر بهداشتی فضولات دامی و مواد زائد،‌ تخلیه سموم در رودخانه ها و استفاده غیرمجاز از فاضلاب خام یا پساب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است.
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه اظهار کرد: تشخیص اینکه اقدامات مزبور تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست می شود بر عهده وزارت بهداشت و‌ سازمان های حفاظت از محیط زیست و دامپزشکی است.
وی گفت: بر اساس بند 24 قانون توزیع عادلانه آب نیز وزارت نیرو مکلف است مجوز استفاده از آب های حاصل از فاضلاب ها را پس از رسیدگی های لازم در هر محل،‌ صادر کند.
شریفی گفت: استفاده از پساب ها و فاضلاب در سبزی کاری ها مطلقا ممنوع است و در این رابطه برخورد قانونی نیز انجام شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه اظهار داشت: نصب پمپ در میسر رودخانه ها ممنوع است اما در این خصوص اداره امور آب باید اقدام کند.
وی گفت: طبق ماده 46 قانون توزیع عادلانه آب،‌ سازمان حفاظت از محیط زیست مسئولیت پیشگیری از آلوده ساختن منابع آبی را بر عهده دارد.
شریفی اظهار داشت: با وجود اینکه جهاد کشاورزی مسئولیت قانونی در این خصوص ندارد اما همواره در بازدید از محل دفع فاضلاب های شهری و صنعتی،‌ با ارائه راهکارهایی مانند تذکر شفاهی،‌ آموزش کشاورزان و ترویج تغییر الگوی کشت از سبزی و صیفی به محصولات علوفه ای و پنبه اقداماتی انجام داده است.
شهرستان ساوه دارای 135 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است و سالانه تا 600 هزار تن انواع محصولات کشاورزی را می تواند تولید کند.
6539/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.