احمد طهرانی روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آبی در پردیس آموزش و تحقیقات لوبیای خمین، افزود: برای عبور از مشکلات ناشی از کم آبی باید مصرف در بخش های مختلف به ویژه کشاورزی مدیریت اصولی شود.
وی اظهارداشت: زمان کارکرد مجاز چاه های کشاورزی دشت خمین سه هزار ساعت در سال است که با اعمال مدیریت مصرف نباید از این حد فراتر رود.
فرماندار خمین افزود: ادارات و دوایر دولتی باید بهینه سازی مصرف انرژی را در اولویت کار خود قرار دهند و به عنوان الگو در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف پیشرو باشند.
فرماندار خمین افزود: دستگاهای اجرایی متولی امور کشاورزی باید موارد مصرف بهینه انرژی را به بهترین شیوه به بهره برداران اطلاع رسانی کنند چرا که اضافه برداشت ها ضربه مهلکی بر منابع آبی این شهرستان وارد می کند.
طهرانی با بیان اینکه تسهیلاتی با کارمزد چهار درصد برای نصب کنتورهای هوشمند پرداخت می شود، ادامه داد: بهره برداران از این مشوق ها بی اطلاع هستند و باید در سایه اطلاع رسانی هدفمند با سیاست های دولت همراهی بیشتری داشته باشند.
مدیر جهاد کشاورزی خمین در این نشست گفت: استفاده بهینه از آب و مدیریت مصرف راهبرد شاخص در این بخش تعریف شده است.
احمد رضا جعفری افزود: تشویق بهره برداران به کاهش برداشت از منابع آبی، ترویج روش های بهینه بهره برداری از منابع آبی، برنامه ریزی برای کاهش تبخیر و تعرق از سطوح سدها، استخرها، روان آب ها، جلوگیری از کشت گیاهان با نیاز آبی بالا و کاهش سطوح زیر کست محصولات غیر ضروری و قابل جایگزین ازبرنامه های اجرایی در بخش های منطبق با سیاست های سازمانی است.
وی ادامه داد: تغییر سیستم و اصلاح روش آبیاری در گلخانه ها، باغات و اراضی زراعی، توزیع بذرهای اصلاح شده از برنامه های اجرایی دیگر برای کاهش مصرف آب در این شهرستان است.
جعفری تصریح کرد: نیاز سالانه شهرستان به بذر کندم آبی یک هزار و 300 تن است که در سال زراعی جاری ارقام با طول دوره رشد کمتر و مقاوم به کم آبی نظیر میهن، زارع، حیدری، اروم و پیشتاز به جای رقم بکراس بین کشاورزان توزیع شده است.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: 170 تن بذر گندم آبی در سال زراعی جاری توزیع شد که در مقایسه با سال زراعی گذشته 60 درصد افزایش یافته است.
جعفری، نیاز شهرستان به بذرمحصول جو را 700 تن عنوان کرد و افزود: در سال زراعی جاری 120 تن بذر مقاوم به خشکی و با طول دوره رشد کوتاه نظیر بهمن و یوسف بین کشاورزان توزیع که نسبت به سال ماقبل 40 درصد افزایش یافته است.
وی گفت: نیاز این شهرستان به بذر لوبیا 600 تن در سال است که ارقام جدید کوشا، غفار، صدری و درسا به میزان 65 تن توزیع شد.
جعفری ادامه داد: کشت با استفاده از انواع مالچ ها به منظور کاهش هدر رفت آب به شرط رعایت اصول زیست محیطی بهترین شیوه برای کنترل مصرف آب است.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی خمین این روش تاثیر به سزایی در کنترل رطوبت خاک و کاهش میزان آب مصرفی در گیاه دارد و کارآیی مصرف آب را تا 70 درصد کاهش می دهد.
وی گفت:سه هزار و 550 هکتار از اراضی لوبیا ، انواع صیفی ها ، سیب زمینی و ذرت با این روش در این شهرستان آبیاری می شود که نیاز آبی این محصولات چهار هزار و 760 متر مکعب آب برآورد شده درحالیکه متوسط نیازآبی در روش آبیاری معمولی معادل 14 هزار و 281 متر مکعب است.
رئیس منابع آب خمین نیز در این نشست گفت: 11 حلقه چاه غیر مجاز بهار امسال در این شهرستان مسدود شد.
حمید رنجبری افزود: با توجه به وضعیت منابع آب زیرزمینی دشت خمین، با متخلفانی که از منابع آبی این شهرستان برداشت غیر مجاز دارند برخورد جدی می شود.
وی بیان کرد: برداشت اضافه سه و نیم میلیون متر مکعبی آب در بخش کشاورزی خمین، کسری مخزن سفره های زیر زمینی را موجب شده است.
رئیس منابع آب خمین افزود: 33 حلقه چاه کشاورزی در خمین بیش از سهم مجاز در پروانه بهره داری آب مصرف می کنند که لطمه جبران ناپذیری به مخازن سفره های آب زیرزمینی می زند.
رنجبری اظهار داشت: حل مشکل کمبود آب در خمین نیازمند اجرای طرح تعادل بخشی با سیستم آبیاری نوین، نصب کنتور حجمی، مسدود کردن چاه های غیرمجاز آب کشاورزی و تغییر الگوی کشت است.
شهرستان خمین دارای یکهزار و 935 منابع آبی شامل چاه عمیق و نیمه عمیق، چشمه و قنات است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.