به گزارش ایرنا، علی اکبر کریمی روز شنبه در همایش دهیاران شهرستان اراک گفت: روند مهاجرت از روستاها به شهرها در چند دهه گذشته پرشتاب بوده که این امر موجب شده جمعیت شهرنشین کشور از 75 درصد بالاتر رود.
وی ادامه داد: یکی از رویکردهای حیاتی اداره روستاها، تقویت بنیه مالی دهیاری ها است که برای نخستین بار در قانون برنامه ششم، سهم روستاها از مالیات بر ارزش افزوده از 20 درصد به 30 درصد افزایش یافت.
کریمی اظهار داشت: حوزه دریافت و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از محدوده شهرستان به استان تغییر یافته که این امر باعث شده مناطقی که فعالیت های اقتصادی ندارند، از این منبع بهره گیری بیشتری داشته باشند.
وی گفت: آخرین مراحل تصویب اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اققتصادی مجلس پیگیری شده است.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از مشکلات مهم روستاها، نحوه دستورالعمل بودجه دهیاری ها است و نباید به واسطه یک دستورالعمل بودجه، منابع مالی محقق شده در حساب دهیاری ها معطل بماند.
وی افزود: بازنگری در طرح های هادی روستایی باید با سرعت عمل بیشتری پیگری شود.
کریمی اظهار داشت: با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب، یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به حوزه اشتغال روستایی اختصاص یافت اما شبکه بانکی کشور همراهی مناسبی در اجرای این طرح نداشته است.
کریمی یادآور شد: 280 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح در شهرستان اراک مصوب شده اما تنها 12 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
وی گفت: طولانی شدن فرآیند رسیدگی به پرونده های تسهیلاتی در بانک های عامل قابل قبول نیست و انتظار است استاندار مرکزی در این راستا برخورد جدی داشته باشد تا در سطح ملی نیز پیگیری شود.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بسیاری از مطالبات مردم به حق است و مسئولان باید با همتی مضاعف در راستای پاسخگویی برآیند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز گفت: انتظار است دولت جراحی اقتصادی را از درون خود آغاز کند.
سید مهدی مقدسی بیان کرد: اگر برخی اقدامات دولت نیاز به اصلاح قانون دارد، مجلس شورای اسلامی آمادگی لازم برای رسیدگی خارج از نوبت را دارد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دشمن هجمه زیادی برعلیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته که باید همه هوشیار باشند و دقت کنند که راه را گم نکنند.
مقدسی گفت: مشکلات اقتصادی مردم را آزار می دهد اما باید این نارسایی ها با منطق حل شود.
وی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در این شرایط باید به اصلاح برخی از قوانین بپردازد که در این راستا نشست هایی در کمیسیون های مختلف برگزار شده است.
مقدسی با اشاره شرایط منطقه گفت: اگر اروپا رفتار صادقانه و منطقی داشته باشد، ایران مسیر تعامل را در پیش خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: پیوند خط راه آهن چابهار به زاهدان، گشایشی در ترانزیت کالا و زمینه ساز رونق اقتصادی است.
فرماندار شهرستان اراک نیز در سخنانی گفت: رهبر معظم انقلاب بر اتحاد، تفکر و مدیریت بهینه برای رفع مشکلات تاکید دارند که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.
حسین بختیاری افزود: برای رفع مشکلات اقتصادی کشور باید همه توان ها در بهره گیری از امکانات موجود کشور به کار گرفته شود.
وی بیان کرد: کشور با تنگناهای اقتصادی و گرانی مواجه شده و دولت همه توان خود را برای حل این مشکلات به کار گرفته است.
فرماندار شهرستان اراک ادامه داد: دولت تدابیر ارزشمندی برای رونق اشتغال در روستاها اندیشیده اما بانک ها در این راستا همکاری مناسبی نداشته اند.
بختیاری اظهار داشت: دهیاران نگاه دقیق تری به قانون دهیاری ها داشته باشند و در بحث نظارت ها نیز حساسیت های لازم را به کار گیرند.
در همایش دهیاران شهرستان اراک مسائل و مشکلات مختلف روستاها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این شهر بیش از 520 هزار نفر جمعیت زندگی می کند.
3005/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.