سجاد قاسمی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پنج کانون از این بیماری در مناطق پر تراکم دامی دلیجان شناسایی شده است که اولویت مایه کوبی در این مناطق است .
وی اظهار داشت: مایه کوبی تب مالت با مشارکت سه تیم بخش خصوصی و یک تیم از حوزه دولتی به صورت رایگان به مدت یک ماه انجام می شود.
وی ادامه داد: پیش بینی می شود در این طرح 17 هزار راس بره و بزغاله، 10 هزار راس گوسفند و بز و حدود سه هزار راس گاو و گوساله علیه بیماری مشترک تب مالت مایه کوبی شوند.
قاسمی افزود:بروسلوز یا تب مالت شایع ترین بیماری مشترک میان انسان و دام است و مصرف فرآورده های حیوانی آلوده به صورت خام یا نیم پز می تواند موجب بروز آن در انسان شود.
سرپرست شبکه دامپزشکی دلیجان گفت: خسارت اقتصادی این بیماری در جمعیت دامی سقط جنین، کاهش وزن و کمبود شیر دهی است و اجرای این طرح در دلیجان باعث سلامت دام ها و پیشگیری از ابتلای شهروندان به بیماری تب مالت می شود.
قاسمی افزود: علایم بیماری مشترک تب مالت در انسان به صورت تب و لرز، تعریق و دردهای عمومی است و مهمترین تظاهرات بالینی آن در دام سقط جنین است.
وی بیان کرد: تب مالت در انسان از راه مصرف فرآورده‌های لبنی آلوده به‏ ویژه شیرخام، خوردن و آشامیدن مواد لبنی آلوده و غیر پاستوریزه و انتقال در حیوانات از راه خوردن بافت‌ها، مایعات، ترشحات آلوده بدن، تماس با بافت ها و مایعات آلوده بدن و تماس جنسی در گوسفند، بز و سگ است.
وی اظهار داشت: افراد در معرض خطر این بیماری شامل دامداران، دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه، بازرسان و کارکنان آزمایشگاه است اما ، این بیماری در شکارچیان، مسافران و مصرف کنندگان شیر و آهای لبنی غیرپاستوریزه نیز مشاهده می‌شود.
سرپرست شبکه دامپزشکی دلیجان افزود: انجام مایه کوبی دام‌ها، رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه ‌ای، مصرف فرآورده‌های لبنی پاستوریزه و آموزش، اساس پیشگیری بیماری در دام و انسان است.
سه هزار راس دام سنگین و 170 هزار راس دام سبک در دلیجان وجود دارد.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.