علی اصغر حمزه لو روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مایه کوبی تب مالت با مشارکت چهار تیم بخش خصوصی و دولتی به صورت رایگان انجام می شود و اولویت مایه کوبی در کانون های این بیماری و مناطق پرتراکم دامی است که در این زمینه 11 کانون تب مالت شناسایی و در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: علایم بیماری مشترک تب مالت در انسان به صورت تب و لرز، تعریق و دردهای عمومی است و مهمترین تظاهرات بالینی آن در دام سقط جنین است.
رئیس شبکه دامپزشکی خمین بیان کرد: تب مالت در انسان از راه مصرف فرآورده‌های لبنی آلوده به‏ ویژه شیرخام، خوردن و آشامیدن مواد لبنی آلوده و غیر پاستوریزه و انتقال در حیوانات از راه خوردن بافت‌ها، مایعات، ترشحات آلوده بدن، تماس با بافت ها و مایعات آلوده بدن و تماس جنسی در گوسفند، بز و سگ است.
حمزه لویی اظهار کرد: افراد در معرض خطر این بیماری شامل دامداران، دامپزشکان، کارکنان کشتارگاه، بازرسان و کارکنان آزمایشگاه است اما ، این بیماری در شکارچیان، مسافران و مصرف کنندگان شیر و فراورده های لبنی غیرپاستوریزه نیز مشاهده می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی خمین به اقدامات پیشگیرانه ابتلا به این بیماری در دام و انسان اشاره کرد و افزود: انجام واکسیناسیون دام‌ها، رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه ‌ای، مصرف فرآورده‌های لبنی پاستوریزه و آموزش، اساس پیشگیری بیماری در دام و انسان است.
حمزلو گفت: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و جلوگیری از خسارت های اقتصادی هر سال، طرح مبارزه با بروسلوز در جمعیت دامی شهرستان اجرا می شود.
وی ادامه داد: طرح ایمن سازی دام ها علیه بروسلوز در جمعیت دام سبک و سنگین، به مدت 40 روز اجرا می شود و از هفته آینده نیز ایمن سازی دام های سنگین علیه بیماری تب مالت آغاز می شود.
رئیس شبکه دامپزشکی خمین گفت: مایه کوبی دام های سنگین علیه تب برفکی توسط 2 تیم به مدت یک ماه اجرا می شود.
حمزلو با بیان اینکه ایمن سازی دامها علیه تب برفکی در سه مرحله در طول سال اجرا می شود، افزود: در مرحله نخست پیش بینی می شود هفت هزار راس مایه کوبی شوند.
شهرستان خمین دارای 10 هزار راس دام سنگین و 250 هزار راس دام سبک است.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.