به گزارش ایرنا، حسن صالحی روز چهارشنبه در دومین نشست شورای هماهنگی سازمان شیلات ایران در اراک، افزود: بیش از 480 هزار تن از این تولیدات در بخش پرورش آبزی پروری و مابقی صید از دریا است.
وی ادامه داد: سال گذشته بیش از 123 هزار تن انواع آبزیان به ارزش 500 میلیون دلار از کشور به نقاط مختلف دنیا صادر شد که نسبت به صادرات سال 1395 رشد چشمگیری داشته است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران اظهار کرد: سرانه مصرف آبزیان در سال گذشته به 11 و 2 دهم کیلو گرم رسید که این مهم نیز نسبت به سال 1395 بیش از 500 گرم رشد داشته است.
وی بیان کرد: همچنین سال گذشته بیش از 220 میلیون بچه ماهی زینتی در نقاط مختلف کشور تولید شد که استان های اصفهان و مرکزی بیشترین نقش را در این مهم داشته اند.
صالحی ارزش صادرات ماهی های زینتی کشور در سال گذشته را نیز سه میلیون دلار عنوان کرد و گفت: سازمان شیلات در این بخش برنامه ریزی های مدونی تدوین کرده و در صورت اجرایی شدن کارشناسی برنامه ها، صادرات ماهی های زینتی تا پایان امسال رشد چشمگیری خواهد داشت.
وی افزود: تولید یک میلیون و 600 هزار تن انواع آبزیان تا پایان برنامه ششم توسعه در کشور هدفگذاری شده و با توجه به ظرفیت های ارشمند دریایی، وسعت سواحل شمال و جنوب در تولید میگو و همچنین استقبال سرمایه گذاران داخلی این مهم چندان دور از دسترس نیست.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور توسعه پرورش ماهی در دریا را یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی این سازمان عنوان کرد و گفت: در این راستا تعاملات و همکاری های چند جانبه با کشورهای ایتالیا، نروژ، فرانسه و یونان شکل گرفته و بخشی از کار نیز کلید خورده است.
وی ادامه داد: توسعه بهره وری آب در تولید قزل آلا و گونه کپور نیز با تلفیق آبزی پروری با آب کشاورزی و استفاده از ظرفیت استخرهای 2 منظوره آب کشاورزی و بهره گیری از مکانیزاسیون و سیستم های برگشت آب در دستور کار قرار گرفته است.
صالحی یادآوری کرد: افزایش وزن ماهی قزل الا تا یک و نیم کیلیوگرم با هدف جذب بازارهای جهانی نیز یکی از مهمترین برنامه های سازمان شیلات ایران است.
وی بیان کرد: توسعه ماهیان گرم آبی نیز یکی از برنامه های سازمان شیلات ایران است که در این راستا مذاکرات بسیاری با شرکت های چینی برای تبادل تجربیات و استفاده 2 جانبه از فناوری های نوین انجام شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران بیان کرد: دومین نشست روز شیلات ایران و فرانسه مرداد ماه امسال در فرانسه برگزار می شود که معرفی ظرفیت های آبزی پروری ایران و جذب بازارهای اروپا از مهمترین اهداف شرکت در این نشست است.
وی بیان کرد: استان مرکزی سال گذشته با تولید چهار هزار و 500 تن انواع آبزیان نقش مهمی در افزایش سرانه مصرف ماهی و همچنین صادرات کشور داشت و در ایجاد تفرجگاه های ماهی، بسته بندی و تولید ماهی قزل آلا و تولید غذای آبزیان نیز جز 10 استان برتر کشور است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: سال گذشته بیش از چهار هزار و 500 تن انواع آبزیان در استان مرکزی تولید شد که نسبت به سال گذشته 43 درصد رشد داشته است.
مجید آنجفی افزود: سرانه مصرف آبزیان در استان مرکزی نیز سال گذشته به 9 کیلوگرم رسید که افزایش چشمگیری نسبت به سال گذشته داشت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از 12 هزار حلقه چاه و بیش از چهار هزار چشمه قنات در استان مرکزی وجود دارد توسعه آبزی پروری در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته و سیاست های تشویقی نیز در این خصوص اعمال می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: سال گذشته بیش از 24 میلیون قطعه بچه ماهی در این استان تولید شد که بخش عمده ای از نیاز داخلی کشور با تولیدات این استان تامین شد.
وی اظهار کرد: سال گذشته بیش از 10 میلیون و 300 هزار قطعه انواع ماهی زینتی در استان مرکزی تولید شد و بیش از 90 درصد صادرات ماهی های زینتی کشور از این استان صادر می شود.
33 تن از مدیران شلات نقاط مختلف کشور تنی چند از سرمایه گذاران این بخش در این نشست حضور داشتند.
3017/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.