محمد تقی عظیمی روز دوشنبه در آیین گرامیداشت روز شورا در سالن اجتماعات کوثر خمین افزود: مهاجرت روستاییان به شهر، حاشیه نشینی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی گسترش ناموزون شهرها را به دنبال داشته است.
وی اظهارکرد: سال های گذشته بیشترین کاربری در شهر خمین و اطراف آن، مربوط به کشاورزی بوده و نواحی صنعتی و واحدهای مسکونی و ساخت وسازها محدود بوده است
عظیمی بیان کرد: اراضی کشاورزی در سه دهه گذشته با مساحت پنج هزار و 765 هکتار، اراضی بایر با سه هزار و 976 هکتار و ساخت وسازهای مسکونی 733 هکتار به ترتیب بیشترین کاربری را به خود اختصاص می دادند.
وی ادامه داد: در گذشته 53 درصد از مساحت شهر را کاربری کشاورزی شامل می شده که طی سه دهه اخیر خزش شهری و تغییرات کاربری های کشاورزی سبب کاهش 12 درصدی اراضی کشاورزی پیرامون شهر خمین شده است.
رئیس شورای شهر خمین با بیان اینکه شهرداری خمین با 450 میلیارد ریال بودجه با تنگناهای مختلفی دست و پنجه نرم می کند، گفت: جمعیت این شهر در محدوده وسیعی پراکنده شده و گستره شهرنشینی در حال گسترش است.
وی گفت: شوراها باید با رویکرد جامعه نگری و آینده نگری فعالیت کنند و اقدامات فرهنگی، اجتماعی و عمرانی را جدا از یکدیگر ندانند چرا توسعه شهری بدون این تحقق این امکانات میسر نیست.
رئیس شورای شهر خمین گفت: با گذشت 2 دهه از شروع فعالیت شوراهای شهر و روستا، این نهاد باید مورد ارزیابی قرار گیرد و نقایص قانون شوراها برطرف شود .
فرماندار خمین نیز در این همایش گفت: شورهای اسلامی شهر و روستا حلقه های ارتباطی مردم و مسئولان هستند.
احمد طهرانی افزود: شوراهای اسلامی به عنوان نمایندگان مردم می توانند مشکلات و راهکارهای حوزه خود در شهر یا روستا را به مسئولان انعکاس دهند و می توانند مسئولان را در امور راهبردی، نظارتی و سیاستگذاری در شهرها و روستاها کمک کنند.
وی با اشاره به ارائه تسهیلات اشتغالزایی روستایی افزود: اگر جریان مهاجرت معکوس شود از بسیاری از آسیبهایی که در شهرها به دلیل این مهاجرت ها ایجاده شده کاسته می شود.
طهرانی گفت: 90درصد ازمحورهای روستایی خمین آسفالت شده و 10 درصد باقیمانده شامل روستاهای کمتر از 20 خانوار جمعیت است.
وی با بیان اینکه کم آبی بزرگترین مشکل خمین به ویژه در حوزه کشاورزی است گفت: مدیریت و فرهنگ سازی درباره مصرف آب شرب می تواند از بروز مشکلات کم آبی جلوگیری کند.
روز نهم اردیبهشت ماه به عنوان روز شوراها نامگذاری شده است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 70 هزار نفر جمعیت است.
7277/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.