به گزارش ایرنا، سید علی آقازاده روز یکشنبه در حاشیه برگزاری طرح پاکسازی جاده اراک - فرمهین گفت: این پویش همزمان با روز زمین پاک در 36 منطقه از استان مرکزی برگزار شد که اقشار مختلف مردم در مناطق شهری و روستایی در کنار مسئولان بر لزوم ساماندهی پسماند ها تاکید کردند.
وی اظهار کرد: 34 شهرداری و تمامی دهیاری های استان به همراه ظرفیت دستگاه های اجرایی در این پویش مشارکت داشتند و با پاکسازی حاشیه جاده ها و فضاهای شهری و روستایی به صورت نمادین پیام آشتی و دوستی با زمین و حراست از خاک به عنوان یکی از منابع مهمی زیستی را منتقل کردند.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: این پویش به صورت ویژه بر پاکسازی محیط زیست و فرهنگ سازی مدیریت پسماند تکیه دارد و استان مرکزی می کوشد با برنامه های هدفمند در این زمینه به عنوان یکی از پیشتازان ساماندهی پسماند در کشور با هدایت سرمایه های مردمی و ظرفیت های دستگاه های اجرایی باشد.
آقازاده گفت: این طرح برای نخستین بار با پیشنهاد استانداری این استان و با همت اقشار مختلف مردم، گروه ها و طرفداران محیط زیست برای پاکسازی محیط زیست انجام می شود چرا که پسماندهای زاید ضمن ایجاد محیط نازیبا با پراکندگی در عرصه های استان به منشا آلودگی و تهدید زیستی تبدیل شده است.
وی گفت: روزانه 500 تن پسماند در استان مرکزی تولید می شود که برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست و مدیریت بهینه دفع، استقرار کارخانه های زباله سوز استان در دست پیگیری است.
استاندار مرکزی با بیان اینکه چند سرمایه گذار متقاضی استقرار کارخانه های زباله سوز در استان مرکزی هستند، گفت: در صورت راه اندازی زباله سوز در این استان بستر بازیافت مواد زاید به صورت اصولی و با کمترین عوارض زیستی فراهم می شود.
آقازاده افزود: حجم سرمایه مورد نیاز برای استقرار کارخانه زباله سوز در استان 2 هزار میلیارد ریال است و در این راستا باید حمایت های موثر دولت از سرمایه گذاران اعمال شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این آیین گفت: پویش بدون زباله هم زمان با روز زمین پاک و با هدف تغییر رویه مردم در استفاده از اقلام پلاستیکی و تقویت همگرایی در اقشار مختلف مردم در نه به پسماند در استان شکل گرفته است.
رضا میرزایی ادامه داد: محیط زیست استان در حوزه رفتارهای ناصحیح مردم در الگوهای زیستی شکننده شده است و یکی از این عوامل آسیب زننده پسماندها هستند که باید با مدیریت اصولی و برنامه های صحیح در ساماندهی آن کوشید.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.