سیدمحمد حسینی روز دوشنبه درحاشیه آیین معارفه نماینده میراث فرهنگی در خمین در گفت و گو با ایرنا، افزود: 320 فرصت شغلی سهمیه اشتغالزایی استان در حوزه صنایع دستی در سال گذشته بود که 25 درصدبیش ازسهمیه تکلیفی اشتغال محقق شده است.
وی ادامه داد: طرح های نیمه تمام متعددی در حوزه گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در دست انجام است که پیش بینی می شود امسال با تکمیل این طرح ها شرایط مطلوبتری در حوزه اشتغالزایی رقم بخورد.
وی اظهارکرد: رویکرد اشتغالزایی امسال این اداره کل تمرکز بر تغییر کاربری بناهای تاریخی و واگذاری آن به بخش خصوصی در کنار توسعه کارگاه های صنایع دستی است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: راه اندازی 14 بازارچه صنایع دستی در 12 شهرستان استان برنامه امسال حوزه اشتغال صنایع دستی است که زمین این بازارچه ها مصوب شده و پیگیری لازم در سرعت بخشی به این طرح ها در دست انجام است.
حسینی خاطرنشان کرد: چهار بازارچه صنایع دستی تاکنون در سطح استان راه اندازی شده و چهار بازارچه دیگردر خمین و شهر قورچی باشی نیز آماده بهره برداری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: برای ساخت و راه اندازی هر بازارچه نیاز به 2 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار است که امید می رود با تخصیص اعتبار در کمیته های برنامه ریزی هر شهرستانی بخشی از منابع مالی مورد نیاز این بازارچه ها تامین شود و تا پایان سال مورد بهره برداری قرار بگیرند.
حسینی بیان کرد: صنایع دستی با کمترین تسهیلات ایجاد شغل می کند به طوری که با تسهیلات محدود 100 تا 200 میلیون ریالی شغل برای 2 خانوار ایجاد می شود اما عرضه محصولات به بازارچه و محل دائمی فروش نیاز دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:استان مرکزی پارسال در ثبت آثار ملی و کاوش های باستان شناسی در جایگاه برتر کشور قرار گرفت.
حسینی یادآور شد: 865 اثر تاریخی، معنوی و طبیعی در استان مرکزی ثبت ملی شده که 80 اثر در سال گذشته به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: سهم جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری استان در سال گذشته 600 میلیون ریال بود که این رقم با اجرای 22 طرح به یک هزار و 900 میلیارد ریال رسید و این طرح ها در زمینه ایجاد مجتمع های خدمات رفاهی، اقامتگاه های بوم گردی و دیگر تاسیسات گردشگری بوده است.
حسینی گفت: با توجه به ظرفیت غنی سنگ نگاره های تیمره، امسال سایت موزه سنگ نگاره های استان در این منطقه در خمین راه اندازی می شود و نصب تابلوهای ویژه راهنمای گردشگران در دستور کار قرار دارد.
وی از برگزاری همایش سنگ نگاره ها در سال جاری در خمین خبر داد و افزود: این همایش در اواخر فروردین ماه جاری با هدف معرفی سنگ نوشته ها ی تیمره برگزار می شود.
سرپرستی فرمانداری خمین نیز در آیین معارفه نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین گفت: این شهرستان با موقعیت استثنایی در منطقه جنوبی استان مرکزی و همجواری با دلیجان و محلات قرار دارد و می تواند به عنوان قطب قوی گردشگری مطرح شود.
احمد طهرانی افزود: خمین به عنوان زادگاه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی قابلیت زیادی در جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد که در صورت برنامه ریزی هدفمند می تواند اقتصاد این حوزه و معیشت ساکنان این خطه را متحول کند.
وی ادامه داد: تاکنون زمینه بهره مندی از ظرفیت های غنی فرهنگی، تاریخی و گردشگری در خمین به طور مطلوب فراهم نشده و زیرساخت های لازم در این بخش با کاستی همراه است.
طهرانی افزود: محور توسعه خمین بر پایه گردشگری است و بر اساس مصوبه هیات دولت در سال 85 این شهرستان باید به قطب گردشگری تبدیل می شد که اجرایی نشد.
وی ادامه داد: تنها در خمین و بخش کمره این شهرستان نقاط گردشگری دیدنی بین المللی چون بیت تاریخی حضرت امام (ره)، سنگ نگارهای تیمره، قبرستان ارامنه و شهر زیرزمینی تهیق و ده ها جلوه دیگر وجود دارد که اگر اصولی و زیربنایی در این حوزه ها کار شود درآمد و اشتغال قابل توجهی به ارمغان می آورد.
در این آیین مصطفی فراهانی به عنوان نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین معرفی شد.
خمین زادگاه امام راحل است که با 105 هزار جمعیت در جنوب استان مرکزی واقع شده و سالانه 500 هزار گردشگر داخلی و خارجی از جاذبه های گردشگری آن دیدن می کنند.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.