به گزارش ایرنا، آدریان کوزیانسکی عصر دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی افزود: روابط دیپلماتیک ایران با رومانی سابقه ای 115 ساله دارد اما در سال های گذشته به دلیل تحریم و محدودیت های سیاسی، کمرنگ شده بود.
وی ادامه داد: اگر چه روابط اجتماعی ایران با رومانی سال ها پس از شکل گیری روابط سیاسی برقرار شد اما مردم رومانی همواره ایران را یک کشور دوست می پندارند.
سفیر رومانی در جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: در سال 2015 مجموع مبادلات اقتصادی 2 کشور، 300 میلیون دلار بود در صورتی که در 2 سال گذشته این میزان به 500 میلیون دلار رسید.
وی، گسترش روابط سیاسی و تجاری رومانی با ایران را مهمترین هدف سفر به اراک عنوان کرد و گفت: حمل و نقل، کشاورزی، انرژی و حوزه توریسم مهمترین بخش هایی است که می تواند روابط رومانی با ایران را تقویت کند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در سخنانی گفت: با توجه به اینکه روابط سیاسی و تجاری ایران با رومانی سابقه ای طولانی دارد، باید با رفع موانع، این ارتباط به بهترین شکل تقویت شود.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: روابط سیاسی و تجاری ایران با رومانی باید از محدوده کشوری به منطقه ای رشد یابد و ایران به عنوان نماینده رومانی در خاورمیانه و رومانی به عنوان نماینده ایران‌ در اروپای شرقی نقش آفرینی کنند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اقتصاد قالب کشور رومانی کشاورزی محسوب می شود، همکاری های مشترک تجاری در این حوزه با ایران و مبادلات کالاهای کشاورزی، اقدامی ارزشمند است.
امام جمعه اراک اضافه کرد: مبادلات اقتصادی ایران با رومانی باید به میزان پنج میلیارد یورو تا پنج سال آینده هدفگذاری شود و مسئولان 2 کشور برای دستیابی به این هدف تلاش مضاعفی را در دستور کار قرار دهند.
آیت الله دری نجف آبادی بیان کرد: کشورهای اروپای شرقی که‌ در گذشته ای نه چندان دور، طعم استبداد را چشیده اند انتظار می رود آزادیخواهان جهان را بیش از پیش حمایت کنند.
وی بیان کرد: انتظار می رود اتحادیه اروپا استقلال خود را در برابر زیاده خواهی های کشورهای استعمارگر حفظ کرده و تحت تسلط هیچ قدرتی نباشد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: امنیت منطقه خاورمیانه منافع آسیا، آفریقا و اروپا را حفظ می کند بنابراین، اتحادیه اروپا نسبت جنایت های آمریکا و برخی از متحدانش در منطقه موضع گیری کند.
وی توسعه مناسبات اقتصادی در بخش های دارویی، تجهیزات پزشکی و صنایع تبدیلی را از دیگر ظرفیت های تقویت روابط تجاری ایران با کشور رومانی عنوان کرد.
شهردار اراک نیز در سخنانی گفت: مقدمات خواهر خواندگی اراک با شهر پیتشت انجام شده و به زودی اجرایی می شود.
داود تاجران افزود: با توجه به ظرفیت های جمهوری اسلامی در بخش پزشکی، پذیرش توریسم سلامت می تواند یکی از محورهای تقویت روابط ایران با کشور رومانی باشد.
وی افزود: همچنین مبادلات خدمات فنی و مهندسی نیز می تواند در راستای گسترس روابط ایران با رومانی نقش آفرینی کند.
شهر پیتشت در شهرستان ارجش کشور رومانی واقع شده‌ و جمعیت این شهر 168 هزار و458 نفر است.
کلانشهر اراک مرکز استان مرکزی است و در این شهر 520 هزار نفر جمعیت زندگی می کنند.
3017/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.